در نشستی از سوی جمع نیروهای خط امام؛

بررسی مشکلات و دغدغه های اهالی رسانه استان

خورنا – نشست هم اندیشی اهالی رسانه استان از طرف مجمع نیروهای خط امام (ره) در اهواز برگزار شد.

به گزارش کمیته اطلاع رسانی مجمع نیروهای خط امام (ره) بمناسبت پاسداشت روز خبرنگار و با گرامیداشت یاد و خاطره علی هویسی عکاس برجسته استان  که چندی پیش در یک سانحه رانندگی جان به جان آفرین تسلیم کرد از طرف این مجمع با حضور تعدادی از اهالی رسانه استان یک نشست هم اندیشی با حضور تعدادی از فعالان رسانه ای استان و با محوریت بررسی مشکلات اهالی رسانه در استان خوزستان برگزار شد.

در ابتدای برنامه عضو شورای مرکزی مجمع ،علی جمشیدی  گفت: در این  جلسه سعی خواهیم کرد به آسیب شناسی مشکلات موجود در جامعه خبرنگاری بپردازیم و مسائل مبتلا به آنان را  توسط خود ایشان برشماریم و برای برطرف کردن آن با یک اهمیتی ویژه راهکار ارایه شود.

وبی افزود: همت ویژهای باید بکار بسته شود تا نتیجه بخش باشد و ما تلاش کردیم این  جلسه از جنس  خود خبرنگاران باشد و این جلسه صنفی و خبرنگاری باشد تا بتوانیم ماحص مورد نظر را برداشت کنیم.

وی افزود: در ابتدای جلسه از مسائلی سخن می گوییم که جامعه خبری به آنها مبتلا است و در پایان از عکاس جوان و متعهد مرحوم علی هویسی یادی می کنیم.

حمودپور یکی از فعالان رسانه ای استان خوزستان نیز در ادامه ضمن عرض تبریک روز خبرنگار به فعالان این حرفه یاد و خاطره شهرای اهل قلم بویژه علی هویسی را گرامی داشت و عنوان کرد: استان خوزستان از نظر آماری شرایط مطلوب اما از نظر کیفی شرایط نامطلوبی را سپری می کند.

وی بیان کرد: پایگاه های خبری استان رشد فزاینده ای دارند  و جا دارد بطور حرفه ای و تخصصی اخبار تولیدی داشته باشندواز تخصص لازم برخوردار نیستند .

این فعال رسانه ای همچنین خاطرنشان کرد: اگر امروز از میان تمامی نشریات استان بدنبال متخصصان زمینه های گوناگون مربوط به این حیطه باشیم شاید تنها ۵۰ متخصص واقعی را بتوانیم معرفی کنیم و وقت آن رسیده که این حرفه را به اهل آن و به صاحبان واقعی آن بسپاریم.

عبداله نژاد دیگر فعال رسانه ای استان حلقه مفقوده مطبوعات استان خوزستان را عدم همدلی، هم افزایی و همگرایی خواند و عنوان کرد: با وجود ۱۳ روزنامه، ده ها هفته نامه و سایت از نظر کمی پیشرفت خوبی داشته ایم اما از نظر کیفی خیر.

سردبیر سایت شوشان افزود: زمانیکه خانه مطبوعات در دوره گذشته فعال شد استقبال چندانی از آن به عمل نیامد و در مقابل آن شورای راهبردی مطبوعات قرار گرفت که تاکنون دودستگی میان آنان وجود دارد و این دوستگی منجر به این شد که نسل اول مطبوعات همچنان باقی بمانند.

عبداله نژاد بیان کرد: نهادی صنفی باید تشکیل شود و این به همت خود خبرنگاران و مطبوعاتی ها بستگی دارد که باید به فکر خود باشند چراکه دل بستن به مدیرانی که امروز هستند و فردا نه، کار بیهوده ای است.

وی خاطرنشان کرد: دست به دست هم دهیم با اتحاد و هم افزایی برای پیشرفت در این حرفه پیشقدم شویم و اکنون که در این دولت فضا برای تشکیل نهاد صنفی باز است این مهم صورت گیرد.

در ادامه این نشست مریم مقدم، یکی از خبرنگاران استان خوزستان نیز از دغدغه های این شغل پردردسر گله کرد و افزود: مشکلات عدیده ای اکنون گریبان گیر جامعه خبری است که از جمله آنها می توان به عدم امنیت شغلی، نبود بیمه، مسکن، ثبات شغلی و سایر مسائل مالی اشاره کرد.

زینب پارسا فخر عضو مرکزی مجمع نیروهای خط امام (ره) استان خوزستان، در ادامه این نشست گفت: متاسفانه در قانون و در هیچ یک از متون قانونی ما کلمه روزنامه نگار وجود ندارد بلکه بطور کلی در قالب  مطبوعات آورده  شده است .

پارسافخر ادامه داد:قانون مطبوعات باید اصلاح شود . در حال حاضر و باروی کار آمدن دولت تدبیروامید و تلطیف فضای سیاسی کشور این فضا آماده است که وزارت ارشاد لایحه ای را تقدیم مجلس کند که در آن این قانون اصلاح شود.

این فعال سیاسی با برشمردن مشکلات اهالی رسانه گفت: تعداد زیادی از فعالان خبری استان خوزستان از حداقل حقوق و مزایای اداره کار نیز برخوردار نیستند  و این عدم امنیت شغلی، عدم دریافت حقوق کافی و پوشش بیمه ای ،مشکلات مسکن و….. فقط جزیی از مشکلات این قشر مظلوم است.

وی همچنین  با انتقاد از اینکه روابط عمومی ها در بسیاری از موارد کار رسانه ها را انجام می دهندگفت:در این شرایط  رسانه و مطبوعات ما نمی توانند نقش اصلی خود را ایفا کنند، همانطور که از رسانه ها انتظار داریم نقش احزاب را بازی نکنند روابط عمومی ها نیز  بایدبستر سالم و صحیح کسب خبر را برای خبرنگاران ایجاد کنند نه اینکه خود کار رسانه را انجام دهند.

وی یادآور شد: مجمع نیروهای خط امام (ره) به مناسبت گرامیداشت مقام شامخ خبرنگار فرصتی فراهم کرده و این نشست را تنها به خودخبرنگاران و اهالی قلم اختصاص داده است تا آنان حرف های ناگفته و مشکلات عدیده خود را در این جمع مطرح کنند و برای حل انان راه کار ارایه شود .

این عضو مجمع نیروهای خط امام (ره) با اشاره به اینکه سیستم موجود مشکلات زیادی دارد تاکید کرد: لازم است که از ابتدا و ریشه این قضیه بررسی شود و ضعف های شدید قانونی مطبوعات نیز برطرف شود.

وی پیشنهاد داد می توان با تدوین سندی جامع و راهبردی برنامه بلندمدتی برای حمایت و تقویت رسانه ها و خبرنگاران استان گام مهمی در جهت رشد و برطرف شدن مشکلات اساسی آنان برداشت.

همچنین خانزاده یکی از خبرنگاران فعال استان خوزستان در ادامه این نشست گفت: در هر مجموعه ای اگر مسولان رسانه و مجموعه مسیر صحیحی را دنبال کنند مطمئنا زیرمجموعه آن نیز بخوبی پیشرفت خواهند کرد. مجموعه رسانه و خبر نیز که در راس آن اداره کل ارشاد اسلامی واقع شده است از این اصل مستثنی نیست.

وی با اشاره به اینکه اکنون بیش از ۱۲۰ پایگاه خبری اعم از سایت، تارنما، وبلاگ و … در استان وجود دارد که عمده آنها تنها به کپی کردن اخبار از سایت های معتبر می پردازند و هیچ تولیدی از خود ندارند و جا دارد که تقویت و ارتقا یابند.

خانزاده همچنین ضمن بیان این موضوع که استاندار خوزستان همواره برخورد بسیار خوب و صمیمی با اهالی رسانه و خبرنگاران داشته است، گفت: آقای استاندار روز خبرنگار در اهواز حضور نداشتند اما انتظار می رفت پیش از سفر یک نشستی دوستانه با اهالی خبر برگزار کنند.

کوثر کریمی از دیگر خبرنگاران استان خوزستان نیز از مشکلات و موانع موجود بر سر راه اصحاب رسانه سخن گفت.

وی  ابراز کرد: احترام به خبرنگار تنها در استان خوزستان عرف نیست درصورتیکه درتمامی استان های کشور این مقام بسیار ستودنی است.

کریمی ادامه داد: امتیاز و امکاناتی برای خبرنگاران وجود ندارد؛ حق بیمه، تسهیلات مسکن و..

این فعال رسانه ای استان افزود: آیا خبرنگاری شغل است؟ اگر شغل است چرا بیمه نمی شویم؟ حقوق مصوب خبرنگاران کجاست؟ خبرنگارعلاقه مند به حرفه خود همچون بنده اگر بخواهم به فعالیت در این زمینه ادامه دهم چگونه می توانم با وجود مشکلات عدیده مالی این کار را انجام دهم؟

همچنین توفیق ساکی از پایگاه خبری میسان نیوزیکی دیگر از فعالان عرصه خبر ضمن تشکر از مجمع نیروهای خط امام (ره) استان خوزستان از برگزاری این نشست ابراز رضایت کرد و افزود: طرح مشکل همواره ساده بوده و آنچه اهمیت دارد ارائه راه حل است.

وی ادامه داد: در کشور ما کمبودهایی وجود دارد که مانع از آن می شود خود را با ایده آل های جهانی مقایسه کنیم و بهتر است با استفاده ا زحداقل های موجود پیشرفت حاصل شود.

در ادامه این نشست افشارپرویزی بابادی مدیرمسول پایگاه خبری همای خوزستان  نیز با تشکر از اعضای مجمع نیروهای خط امام (ره) استان خوزستان نسبت به ادامه برگزاری چنین گردهمایی هایی ابراز تمایل کرد و گفت: امیدوارم اولین جلسه آخرین جلسه نباشد.

وی بیان کرد: ابتدا باید جایگاه خبرنگار را مشخص شود. و شان آنان حفظ گردد

وی  پیشنها داد: بعنوان مثال برای مسائل حقوقی خبرنگاران از سوی کانون وکلای استان وکیل گرفته شود تا در مواقع لزوم به مشکل برنخورند و یا از مدیرکل صداو سیما درخواست کنیم که در جلسات بسادگی از سخنان خبرنگاران عبور نکنند.

وی  همچنین گفت: رتبه بندی خبرنگاران امری ضروری است که باید به آن توجه شود چراکه سالهاست تنها عده ای خاص که البته متخصص و حرفه ای نیز هستند، رتبه های برتر را کسب می کنند درحالیکه حوزه هایی همچون حوزه ورزش یا سیاست بدون توجه باقی مانده است.

وی در پایان نیز خواستار تشکیل یه تشکل صنفی برای جوانان و یا تازه واردهای این حرفه که از دید وی نادیده گرفته شده اند شد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • بهبهانما خبر ویژه : استخدام ۴۵ نفر در نیروگاه سیکل ترکیبی بهبهان/آگهی استخدام+جدول رشته ها http://behbahanema.ir/?p=2702