خبرنگاران خوزستانی امنیت شغلی می خواهند / احیای خانه مطبوعات استان / خبرنگاری و چالش‌های پیش رو / رسانه‌های مستقل چه می‌گویند؟

* میلاد گل داری – خورنا: مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان درباره بیمه خبرنگاران می‌گوید: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به هر موسسه مطبوعاتی که خبرنگاران خود را بیمه کند کمک خواهد کرد و این کمک به صورت یارانه و تسهیلات دیگر در اختیار آنها قرار خواهد گرفت. «همایون قنواتی» در گفت و گو با همشهری می‌افزاید: در سال های گذشته به تشکیلات خانه مطبوعات خوزستان بی توجهی شده است.

وی ادامه می‌دهد: باید از فعالیت‌های خانه مطبوعات حمایت کردند زیرا که از حقوق صنفی خبرنگاران و اهالی رسانه دفاع می کند. امسال کارهای تشکیل این انجمن صنفی انجام شد و تعدادی از خبرنگاران و روزنامه نگاران کار ایجاد تغییر در اساسنامه خانه مطبوعات خوزستان را با توجه به مسائل روز رسانه کشور آغاز کرده اند.

قنواتی می افزاید: اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تمایل دارد در کارها و فعالیت‌های خود از نظر اهالی فرهنگ، هنر و رسانه استفاده کند و از این رو منتظر تشکیل این انجمن صنفی هستیم. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان ادامه می دهد: امیدواریم با برگزاری دوره‌های خبرنگاری، بازآموزی بعضی از موارد آموزشی و دعوت از افرادی که می‌توانند به ما کمک کنند، مسائل صنفی و موارد دیگر را از خانه مطبوعات پیگیری کنیم.

خبرنگاران-خوزستانی-امنیت-شغلی-می-خواهند

هماهنگی خبرنگاران

«جمال درویش»، مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری خوزستان، نیز درباره احیای خانه مطبوعات اظهار می‌کند: این مساله در دستور کار بوده، اما گامی در این زمینه برداشته نشده است. خبرنگاران باید پیگیر این موضوع می شدند و با هماهنگی به راه اندازی هر چه زودتر این تشکل اقدام می کردند.

خبرنگاری و چالش‌های پیش رو

مدیر خبرگزاری جمهوری اسلامی( ایرنا) نیز در گفت و گو با همشهری با بیان این که در دنیای ارتباطات خبرنگار به عنوان پایه و اساس جریان انتقال و نشر اخبار محسوب می‌شود و وظیفه انتقال صحیح و به موقع اخبار را بر عهده دارد، می‌گوید: خبر به عنوان ثمره کار و فعالیت یک خبرنگار در شرایطی ارزش پیدا می‌کند که دارای پیامی برای مخاطب باشد و متناسب با اهمیت این پیام خبر مورد توجه مخاطبان قرار می‌گیرد.

وی می افزاید: رقابت بین خبرنگاران رسانه‌های مختلف برای سرعت انتقال خبر به جامعه در شرایطی انجام می‌شود که خبرنگاران برای تهیه و انتشار بسیاری از اخبار با مشکلات و موانعی روبه رو هستند.

۹

«محمد علی فریدپناه» یکی از این موانع را پاسخگو نبودن مسئولان دستگاه‌های اجرایی و ممنوعیت مصاحبه آنها می‌داند و بیان می‌کند: این مساله یکی از موانعی است که خبرنگاران روزانه با آن مواجه هستند. به ویژه در مواردی که دستگاه مربوطه به نوعی مورد نقد قرار گرفته باشد مدیران و روابط عمومی آنها تمایلی به پاسخگویی ندارند.

این خبرنگار اظهار می‌کند: ورود علاقه مندان به عرصه خبرنگاری بدون برخورداری از دانش و تحصیلات علمی لازم سبب شده است عرصه خبر با تهدید جدی روبه رو شود و آن انتشار عملکرد (آگهی) یک سویه ادارات و دستگاه‌های اجرایی است. مدیران دستگاه‌های اجرایی که در بسیاری از مواقع حاضر به پاسخگویی به خبرنگاران درباره مشکلات حوزه کاری خود نیستند، در ایامی که در تقویم ملی به نوعی به نام دستگاه مربوطه در تقویم ملی ثبت شده است، گزارش‌های کلیشه ای و یک سویه برای رسانه‌های مختلف ارسال می‌کنند و روابط عمومی دستگاه مربوطه پیگیر چاپ و انتشار این عملکرد یک طرفه است.

این فعال رسانه ای ادامه می دهد: در این میان هوشیاری خبرنگاران و فعالان عرصه خبر با فراگیری دانش خبرنگاری و داشتن اطلاعات لازم در زمینه جغرافیایی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و حتی اقتصادی محل فعالیت می‌تواند از گرفتار شدن آنها در دام چنین دستگاه‌هایی جلوگیری کند و اجازه ندهد تا گزارش‌های یک طرفه به عنوان خبر و گزارش در رسانه‌ها چاپ و منتشر شوند.

فریدپناه در بخشی دیگر از صحبت‌های خود با اشاره به این موضوع که خوزستان در بخش‌های مختلف دارای ظرفیت‌های بی شماری است، اما در کنار این ظرفیت‌ها سوءمدیریت و ناتوانی برخی مدیران دستگاه‌های اجرایی سبب به هدر رفتن سرمایه‌های بی شمار این استان شده است، می‌افزاید: نقد عملکرد این ادارات و دستگاه‌ها به عنوان یک مطالبه افکار عمومی همواره باید مورد توجه خبرنگاران و اصحاب رسانه قرار گیرد.

به گفته یک استاد خبرنگاری، خبر آن چیزی (اطلاعاتی) است که مسئولان سعی در مخفی کردن آن دارند و آنچه می‌ماند آگهی است.

رسانه‌های مستقل چه می‌گویند؟

از میان سایت‌های محلی، سایت بروال به عنوان یکی از سایت های دوزبانه کار خود را ۶ سال پیش آغاز کرد. مدیر این سایت در این باره می‌گوید: یکی از مهم ترین مشکلاتی که رسانه‌های محلی مجازی با آن دست به گریبان هستند، مشکلات مادی و مالی است. این موضوع هنگامی نمود بیشتری پیدا می‌کند که رسانه بخواهد مستقل کار کند. زیرا مستقل کارکردن هزینه‌های مختلفی دارد.

«امیر انواری» می‌افزاید: رسانه‌های مستقل در جذب آگهی و حمایت‌های مالی با مشکلاتی مواجه خواهند شد که در بسیاری موارد به تعطیل شدن این فعالیت‌ها می‌انجامد. در این بین سایت‌ها و رسانه‌هایی که از جانب ارگان‌ها و سازمان‌ها به صورت رسمی و یا غیررسمی حمایت می‌شوند وضعیت بسیار بهتری دارند.

انواری ادامه می دهد: یکی از موارد مهمی که مدام درباره آن بحث می‌شود، حرفه ای بودن رسانه و رسانه ای هاست.

در همه دنیا بخش زیادی از حرفه ای بودن با درآمدزا بودن مرتبط است و البته یادگرفتن و به کار بستن فوت و فن‌های حرفه نیز جزئی از کار حرفه ای است.