گرامی داشت روز خبرنگار

خورنا – علیرضا شریفی: روزی که در تقویم جمهوری اسلامی ایران به نام روز خبرنگار از آن یاد می شود سالروز شهادت محمود صارمی است که به دست مردم ستیزان و حریت و حرمت شکنان انسان و انسانیت شهید شد.

این مناسبت فرصتی است مناسب و مغتنم که ضمن ارج نهادن به مقام شامخ شهید صارمی و همه ی شهدای عرصه ی دانایی ،از مجاهدت های خبرنگاران و اصحاب رسانه ، انسان های ارزشمندی که رشد و باروری اندیشه نقش بی بدیل آنان است یاد کنیم.

خبرنگاران طلایه داران و پیشقراولان و صف شکنان عرصه ی اطلاع رسانی و آگاهی بخش هستند که با ظلمت و جهالت و قبیح ترین شکل آن یعنی تحجر و جزم اندیشی و اوهام برای شناخت و تحقق حقیقت و تشخیص  ادعای صادق از کاذب فداکاری می کنند.

دنیای امروز محصول توسعه ی ارتباط انسانی با بهرمندی از رسانه که چهارمین رکن از ارکان دموکراسی به شمار می رود ، شکل گرفته ویا در حال شکل گیری است و خبرنگار نماد و عنصر شاخص این عامل نقش آفرین با قبول همه ی مخاطرات می باشد.

دنیایی که نشان از تحقق دهکده ی جهانی دارد و خود را در قالب یک تمدن نمایان کرده و شکل های جدیدی از خانواده ، کار ، مناسبات جدید سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی را ایجاد و طبعأ موجب اثر متقابل جوامع بر یکدیگر شده است.

در رسانه ها به شکل سنتی مهمترین عنصر در تهیه و انتقال خبر و دیگر محصولات ، نویسندگان و تهیه  کنندگان و خبرنگاران بودند که اقدام به اطلاع رسانی می کردند و ابزارهای خبررسانی محدود و شامل مطبوعات ، رادیو و تلویزیون بود که با

شناخت و آگاهی از نیاز های مخاطب هر روز و هر ساعت نیاز مخاطبین برآورده می شد و اخبار و اطلاع رسانی صورت می گرفت.

اما با تحول و دگرگونی خارق العاده  و معجزه آسایی که در حدود نیم قرن اخیر در امر اطلاع رسانی در قالب شکل گیری دنیا و تمدن نوین آغاز شده ، سرعت انتقال پیام از طریق امواج و تکنولوژی ، حتی نیازهای جامعه ی بشری را متحول کرده است بطوری که امروزه وسایل ارتباط جمعی یاد شده به عنوان اثر گذارترین و فراگیرترین رسانه ها به شمار نمی روند و رسانه های متنوع دیگری پا به عرصه گذاشته اند.

اکنون حجم و سرعت انتقال و نوع اخبار و اطلاعات چنان متحول شده و افزایش یافته که غالبأ مخاطبان از خود می پرسند ،

کدام خبر صحت دارد ؟

با این وجود گرچه تنوع منابع و ابزارهای خبری افزون شده  اما جایگاه و نقش عوامل خبر و خبرنگاران نه اینکه کم رنگ نشده و تقلیل پیدا نکرده ، بلکه بسیار حساس تر و اثر بخش تر شده و از شرایط هیجانی و تنوع سوژه ها بیش از پیش برخوردار شده است و حساسیت وظیفه را افزون کرده است.

بدون شک همه ی دست اندرکاران رسانه ها شامل مطبوعات ، رادیو ، تلویزیون ، خبرگزاری ها  ،  سایت های خبری و تمامی بخش ها در  فضای مجازی تأکید بر تعهدشان  نسبت به صحت اخبار خود دارند اما بدیهی است هر صاحب رسانه ای در جهت تحقق اهداف ، منافع و سیاست گردانندگان خود حرکت می کند.

و نکته حساس و قابل تأمل مطالبه و نیاز به حقیقت جویی  جامعه ی انسانی  از یک سو و رقابت های معمول در عرصه کسب منافع از سوی دیگر ظاهر می شود.

لذا در این شرایط که احیانأ تعارض بین منافع گردانندگان رسانه و مطالبه ی مردم بوجود می آید اهمیت حرفه ی خبرنگاری نمایان می شود.

و اینجاست که خبرنگار وظیف شناس حاضر نیست شرافت و حریت و انصاف را فدای منافعی غیر از منافع مردم کرده و هرگز اعتقاد و مشی و مرام و قلم خود را که خداوند به آن سوگند یاد کرده و می فرماید ” ن والقلم و ما یسطرون ” با متاع دنیا و بویژه دنیای دیگری معامله کند و حاضر است تحت هر شرایطی رسالت اطلاع رسانی و حرفه ای خود را به انجام  رساند.

آنچه نشان دهنده ی تعهد خبرنگار به رسالت اوست رعایت اخلاق  ، تقوی و پایبندی بر رسالت اجتماعی ، حرفه ای و نگاه مثبت به رویدادهاست تا به این وسیله اعتماد و آرامش را در جامعه گسترش دهد.

امانت داری ، سرعت و دقت در خبررسانی و موقعیت شناسی از مؤلفه های موفقیت یک خبرنگار  متعهد به شمار

می رود  .  خبرنگار حرفه ای مسایل را موشکافانه بررسی می کند  ، هرگز برای منافع خود نمی نویسد  ،  حرمت ها را پاس می دارد  ،  گزارش وقایع را آنگونه که هست تنظیم می کند  ، هیچ گاه در پی انتقام جویی نیست و برای کلام و قلم خویش قیمتی تعیین نمی کند و به عنوان یک مصلح اجتماعی ایفای نقش می کند.

بنابراین متولیان امر و آحاد مردم در قبال خبرنگاران گرانقدر  که مروجین عرصه ی دانایی ، انصاف  و صداقت هستند در همه حال قدردان بوده و بایستی قدر شناس  خدمات آنان باشند.

به امید شکوفایی اندیشه ها و نهادینه شدن اخلاق حسنه و بلوغ اجتماعی و فرهنگی  .