کاسبان تحریم و مسئله ارزان‌تر شدن خودرو

خورنا – رضا صادقیان: این روزها خبرهایی مبنی بر ارزانی خودروهای خارجی زیاد شنیده و دیده می‌شود. از رسانه‌های تصویری گرفته تا روزنامه و مجلات هفتگی، هر کدام با سبکی خاص به تحلیل این پدیده نشسته‌اند، ارزان‌ شدن کالا در کشوری که سابقه گرانی هر کالا و خدماتی را باور می‌کند ولی ارزان‌تر شدن را نه تنها باور ندارد که تجربه نشان داده بعد از هر گرانی، ارزانی نخواهد بود، گویا این بار می‌توانیم باور کنیم که بعد از توافق هسته‌ای و گشوده شدن گره‌های فروبسته تحریم‌ها داستان عرضه و تقاضا پایانی دیگر خواهد داشت. پایانی که چنانچه با مدیریت صحیح اقتصادی صورت پذیرد و درهای گمرگات کشور را برای ورود هر کالایی نگشاید، وضع به مراتب بهتر از این روزها و ماه‌های قبل خواهد بود.

این قسمت از گزارش روزنامه دنیای اقتصاد درباره ارزانی خودروهای وارداتی را بخوانید: در میان شرکت‌هایی که به تخفیف خودروهای خود پرداخته‌اند خودروسازان چینی بیش از دیگر شرکت‌ها دیده می‌شوند به‌طوری‌ که برخی از آنها محصولات خود را با ۱۶ تا ۲۶ میلیون تومان تخفیف به فروش می‌رسانند. تخفیف‌های نجومی که بسیاری علت آن را تغییر ذائقه مشتریان ایرانی بعد از توافق هسته‌ای می‌دانند.

اگر خبرهای هفته قبل را مرور کنیم، ارزانی خودروهای چینی تا مرز ۱۷ میلیون تومان را نشان می‌داد ولی یکی از شرکت‌ها با تخفیف ۲۶ میلیون تومان برق از سر مشتریان چندماه قبل پراند، تخفیف و رقمی باور نکردنی، برای کسانی که بعد از تحریم‌ها و با پایین آمدن کیفیت خودروهای ساخت داخل رو به ماشین‌های چینی آورده بودند، شوک‌آور بود.

می‌توان این بار به جای دیدن جدول‌های آمار و ارقام واردات خودرو از کشور چین، نگاهی به خیابان‌های شهر داشته باشیم. خیابان‌هایی که گاه تعداد ماشین‌های ساخت چین از خودروهای داخلی پیشی می‌گیرد،‌ نمونه‌اش ماشین‌های شاسی‌بلند چینی که به دلیل ارزان‌تر بودن در مقایسه به دیگر خودروهای ساخت کره‌جنوبی و ژاپن از شمارگان بالاتری برخوردار هستند، به گفته یکی از نمایندگان همین ماشین‌ها؛ ماهی ۳۰ الی ۴۰ دستگاه ماشین چینی می‌فروختیمو ماه قبل فقط یک اتومبیل فروختیم! حال همان وسیله‌های نقلیه با تخفیف ۲۶ میلیون تومانی به فروش می‌رسند. اگر چنین قیمت‌هایی، کیفیت نازل ماشین‌ها، فاجعه‌آمیز بودن خدمات پس از فروش و استهلاک این خودروها را در کنار هم قرار دهیم سرانجام به نقطه‌ای می‌رسیم که تمام این هزینه‌ها را مردم پرداخت کرده و می‌کنند، مردمی که با سختی بسیار و دریافت وام و پس‌انداز طی سال‌های طولانی می‌توانند وسیله‌ای نقلیه‌ تهیه کنند تا بخشی از آسایش خود و خانواده را فراهم آورده باشند، در این میان پول و سرمایه مردم ایران به جیب کسانی رفته که به غیر از کاسبان تحریم نام دیگری نمی‌توان بر آنها گذاشت.

نمونه خودروهای چینی، ارزان‌تر شدن دیگر خودروهای خارجی حکایت از آن دارد که بسیاری از کاسبان تحریم برای ادامه حیات خویش و ماندن در بازار که تا چندی قبل در انحصار آنان بود در حال دست و پا زدن هستند. اما این ارزانی علت دیگری دارد که باعث شده وارد کننده‌های خودروهای چینی و دیگر اتومبیل‌های خارجی اقدام به حراج کالای خود کنند. نکته‌ای بسیار ظریف که در سخنان اخیر رئیس جمهور نیز دیده می‌شد، دکتر روحانی با همین نگاه و نفی کاسبان تحریم بیان کرد: یکی از اهداف این مذاکرات آن بود که دروازه‌های دنیا به روی کشورمان باز شود. دروازه‌هایی که بتوانیم کالا را به خوبی به دنیا صادر کنیم و «سرمایه خارجی» و «تکنولوژی» را وارد کنیم.

در واقع چنانچه تحریم‌های کشور برداشته شود، به جای آنکه عده‌ای سودجو و دلال با تفکرات ضد تولید ملی با خرید کالایی در کشوری دیگر و فروش آن در داخل به سودهای نجوی دست یابند، و در نهایت صنایع کشور و بازار خودرو را برای همیشه به تولید کننده اصلی وابسته نگاه دارند، می‌توان با راه‌اندازی خط تولید بسیاری از کالاهای مصرفی و تولیدات ابزارهای صنعتی و تولید انواع وسیله نقلیه همزمان موفق به تولید خودور، انتقال تکنولوژی، ارزان‌تر شدن کالا و ایجاد اشتغال شویم. در دوران تحریم، خصوصا بعد از تحریم‌های شورای امنیت و اتحادیه اروپا، اگرچه برخی‌ها، کاسبان تحریم‌ و یا دلال‌های کالا و پول موفق به واردات خودرو و دیگر وسایل شدند ولی این عمل در کوتاه مدت و بلند مدت کشورمان را به مصرف کننده‌ای صرف تبدیل خواهد کرد، مصرف‌ کننده‌ای که هیچ وقت نمی‌تواند در امر تولید و فن‌آوری حرکتی انجام دهد و همیشه وابسته به کشورها و شرکت‌های تولید کننده است.

بدون شک کاسبان تحریم در دبی، مالزی، اندونزی، ترکیه و کشورهای اروپایی، بعد از رها شدن کشور از بندهای تحریم جایی در بازار داخلی نخواهند داشت، به گفته رئیس دولت باید در پی شغلی دیگر باشند. کسانی که کشور را با ورود هر کالا خارجی وابسته به کشورهای دیگر کردند و سرمایه ایرانی را به بهایی گزاف ستاندند، به سادگی از این بازار حذف خواهند شد. شنیدن صدای التماس شرکت‌های وارد کننده خودرو و اتومبیل‌های چینی را می‌توان در آگهی‌های روزانه روزنامه‌ها، مجلات و پیامک‌های ارسال شده توسط همین شرکت‌ها مشاهده کرد.‌ شرکت‌هایی تا چندی قبل حاضر به هیچ‌گونه پاسخگویی به مشتریان بخت‌برگشته خود نبودند آنچنان وضعیت را برای فردای خود بد می‌بینند که حاضرند ۲۶ میلیون تومان تخفیف دهند!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • پدر سلام جوان خوب رمز اسایش وپیشرفت هر ملتی حاکمیت عقلانیت حکام ومردم ان است دراین فضا است که حاشیه جایگاهی ندارد و عقل بر تصمیمات حاکمیت می نماید و ارامش هدف میشود انشاالله ..............