فرماندار ویژه خرمشهر:

خرمشهر می تواند محور و قطب مهم کشتی سازی و صنایع دریایی باشد

خورنا - به نقل از روابط عمومی فرمانداری ویژه خرمشهر، ولی اله حیاتی در مراسم افتتاحیه تکمیل و ساخت شناورهای پیشرفته و تندرو کاتاماران گفت: باتوجه به پتانسیل های موجود، خرمشهرمی تواند محور و قطب مهم کشتی سازی و صنایع دریایی باشد.

خورنا – به نقل از روابط عمومی فرمانداری ویژه خرمشهر، ولی اله حیاتی در مراسم افتتاحیه تکمیل و ساخت شناورهای پیشرفته و تندرو کاتاماران گفت: باتوجه به پتانسیل های موجود، خرمشهرمی تواند محور و قطب مهم کشتی سازی و صنایع دریایی باشد.
وی با بیان این که باید تلاش کنیم این صنعت در شهرستان خرمشهر رونق بگیرد، گفت: توسعه شهرستان خرمشهر براساس صنعت دریایی و بندری است وما در سال گذشته یک میلیارد وسیصد میلیون دلار صادرات کالاهای غیر نفتی به کشور عراق داشتیم که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل بیش از ۵۳ درصد افزایش داشته است.
معاون استاندار خوزستان و فرماندار ویژه خرمشهر، توسعه صادرات غیر نفتی را یکی از شعارهای راهبردی دولت تدبیر و امید دانست و افزود: پیش بینی ما این است امسال توسعه صادرات غیر نفتی نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته باشد و ان شاء الله با استفاده حداکثری از توان شهرستان خرمشهر در دو بخش دریایی و زمینی به این مهم دست پیدا خواهیم کرد.
حیاتی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به چالش های اروند رود خاطر نشان کرد: اروند رود با دوچالش مهم روبرو است یکی شناورسازی مغروقه ها و دیگری لایروبی اروند.
وی ادامه داد: خوشبختانه بخش عمده ای از مغروقه ها، شناورسازی شده اند و دولت تدبیر و امید مصمم است شناورسازی مغروقه ها در اروند را تا پایان دوره ۴ ساله به اتمام برساند.
فرماندار ویژه خرمشهر همچنین از تشکیل کمیته حقوقی لایروبی اروند در وزارت امور خارجه خبر داد و گفت: جلسات مستمری با کشور عراق برگزار شده است که آن نظام بین المللی حقوقی مابین ایران و عراق براساس قطعنامه ۱۹۷۵ الجزایر تدوین شود و ان شاءلله لایروبی اروند صورت گیرد.
حیاتی اضافه کرد: اگر این مهم تحقق پیدا کند بندر خرمشهر که محور توسعه شهرستان است به عمق ۹ متر قبل از جنگ خواهد رسید که در این صورت کشتی های غول پیکر ۱۵ تا ۲۰ هزار تنی می توانند در بندر خرمشهر پهلو بگیرند و از قبل این، شرکتهای خدماتی و حمل و نقلی فعالیت خودشان را شروع خواهند کرد و اشتغال ۴ هزار نفری در بندر خرمشهر به بیش از ۱۰ هزار نفر خواهد رسید.
وی اتصال راه آهن بندر امام خمینی (ره) به بندر خرمشهر را از دیگر اقدامات دولت تدبیر وامید در جهت توسعه شهرستان دانست و افزود: اتصال خط ریلی بندر امام خمینی(ره) به بندر خرمشهر، محور ترانزیت کالا از آسیای میانه به اروپا خواهد بود.
فرماندار ویژه خرمشهر تصریح کرد : دولت مصمم است تا پایان سال ۹۵ خط ریلی بندر امام ، شادگان ، خرمشهر و بصره را بهم متصل کند که روند اجرایی آن در عراق درحال انجام است.

حیاتی صنعت کشتی سازی در خرمشهر را اتفاقی میمون و مبارک در ایجاد اشتغال و خروج از رکود و بیکاری جوانان منطقه دانست و افزود: اگر امروز ما توانسیتم این صنعت را به دست جوانان این مرز و بوم راه اندازی نماییم و جزء هفت کشوری باشیم که در این صنعت حرفی برای گفتن در مجامع بین المللی داریم از برکات انفاس زکیه امام فقید عظیم الشان است.
وی روحیه خوداتکایی و اعتماد به نفس جوانان این مرز و بوم را مرهون دم مسیحایی رهبر فقید انقلاب دانست و افزود: اگر امروز به این صنعت مهم رسیدیم از افتخارات و برکات نظام مقدس جمهوری اسلامی است.