پایان اما و اگرهای دمای هوای بندرماهشهر؛

جمعی از اصحاب رسانه بندرماهشهر از مرکز هواشناسی شهرستان بازدید کردند/ نتیجه: دمای استاندارد با دمای احساسی مردم متفاوت است/ +توضیحات و تصاویر

آمنه محتشمی- خورنا – در پی اعلام دمای ۶۷ درجه ای در بندرماهشهر، جمعی از اصحاب رسانه از مرکز هواشناسی این شهرستان بازدید نمودند.

به گزارش خبرنگار خورنا از بندرماهشهر، ظهر امروز یکشنبه، در پی اعلام دمای ۶۷ درجه ای در بندرماهشهر، جمعی از اصحاب رسانه از مرکز هواشناسی این شهرستان بازدید کردند و همراه با توضیحات رئیس مرکز با نحوه اندازه گیری دمای هوا آشنا شدند.

علیرضا رشنو رئیس مرکز هواشناسی بندر ماهشهر پس از ارائه توضیحاتی پیرامون ادوات هواشناسی موجود در این مرکز و ارائه جزئیات تخصصی نحوه اندازه گیری دما از طریق این ادوات خاطرنشان کرد:تمامی ادوات هواشناسی این مرکز طبق استانداردهای جهانی عمل می کنند و تا به حال هیچ گونه مغایرتی با شاخص های اندازه گیری جهانی نداشته است.

وی در ادامه گفت: کارکنان این مرکز شبانه روز در تلاش اند با امکانات موجود به صورت دقیق پس از برداشت اطلاعات به تجزیه و تحلیل فناورانه آن بپردازند و جهت پیش بینی به مرکز هواشنسی استان ارائه دهند.

رئیس مرکز هواشناسی ماهشهر در جواب انتشار خبری در رسانه های بین المللی و داخلی مبنی بر رسیدن دمای هوای بندر ماهشهر به ۶۷ درجه تصریح کرد: دمای اعلام شده در رسانه ها با دمای اعلامی از سوی مرکز مغایرت دارد. ما در هواشناسی اندازه گیری دما را بر طبث استاندارد جهانی wmo اندازه گیری میکنیم ولی دمای اعلام شده دمای احساسی یا میزان گرما بوده است که در این خصوص شاخص های مختلفی وجود دارد که باید دید طبق کدام شاخص ها این میزان دما اندازه گیره شده است؟ مراکز هواشناسی طبق یکسری استانداردهای جهانی اقدام به اندازه گیری و اعلام پیش بینی آن می نمایند.

وی در پایان پس از ارئه توضیحاتی تخصصی به اصحاب رسانه پیرامون چگونگی اندازه گیری دمای هوا گفت: همانطور که مشاهده میکنید دمای هوا حدود ۴۰ درجه می باشد، ادوات هواشناسی، شاخص های اندازه گیری و همچنین نحوه اندازه گیری هوا در این مرکز طبق استانداردهای جهانی و به طور دقیق اعلام می گردد، بنابراین دمای اعلام شده در اخبار اخیر غیر قابل قبول می باشد.

گفتنی است طی روزهای اخیر رسانه های ایران به نقل از اسپوتنیک و واشنگتن پست نوشته بودند: ساکنان بندر ماهشهر روز پنجشنبه بسیار گرمی را پشت سر گذاشتند به طوری که با وجود رطوبت شدید ، دمای هوا ۱۵۴ درجه فارنهایت (۶۷ درجه سانتیگراد) احساس می شد.

این روزنامه نوشت بندر ماهشهر در مجاورت خلیج فارس در جنوب غربی ایران قرار دارد و دمای آب در آنجا بسیار بالاست همین مسئله باعث افزایش شدید رطوبت به هنگام وزش باد می شود.

بهادری، مدیر کل هواشناسی نیز در واکنش به این خبر گفته بود: هر دماسنجی مقابل خورشید قرار بگیرد طبیعتا دمای بالایی را نشان می​دهد ولی آن‌چه مسلم است این که گرما و دما دو مقوله متفاوت هستند. وی تصریح کرد: گرما نشان‌دهنده میزان انرژی است که موجب افزایش دما می​شود و نباید مقدار گرما را همان میزان دما دانست. ۶۷٫۵ در حقیقت، میزان گرمای ماهشهر بوده است و نه میزان دمای این شهر.

بر اساس گزارش خورنا، آنتونی سالیانی، هواشناس و پژوهشگر شرکت Accuweather (شرکت آمریکایی فروش اطلاعات هواشناسی) در توئیتر  موضوع دمای هوای بندرماهشهر را “جالب توجه‌ترین” مشاهده‌ دوران حرفه‎ایش لقب داد و گرمای دیروز ماهشهر را به رکورد جهانی نزدیک دانست. وی گفت: رکورد نمایه گرما، در ظهران عربستان ثبت شده است؛ ۴۲ درجه گرمای هوا و ۳۵ درجه نقطه شبنم که نمایه گرما را به عدد ۸۱ درجه سانتی گراد رساند.

در توضیح پاراگراف بالا میتوان گفت که مهمترین راهی که بدن انسان دمای خود را کاهش می‌دهد تعریق است، اما وقتی هوا از رطوبت اشباع باشد و در نقطه شبنم بالا، تعریق متوقف می‌شود و در واقع مثل این است که دستگاه تهویه بدن از کار می‌افتد. از این رو دمای هوا برای استفاده انسانها، بدون در نظر گرفتن رطوبت، معیار خوبی برای اینکه گرما چقدر احساس می‌شود نیست. برای مثال بغداد دیروز ۵۰ درجه سانتی‌گراد بوده اما دمای نقطه شبنم آن پایین _ حدود ۷ درجه سانتی‌گراد _ بود. بنابراین نمایه گرما (دمای احساسی) در بغداد ۴۶ درجه سانتی‌گراد بوده که بسیار پایین‌تر از بندر ماهشهر (۶۷ درجه سانتیگراد) است.

با توجه به صحبتهای مدیر هواشناسی بندرماهشهر و مدیرکل هواشناسی و همچنین صحبت های آنتونی سالیانی، هواشناس و پژوهشگر شرکت Accuweather، آنچه بر می آید این است که گرمایی که مردم در این شهر احساس کرده اند واقعا به ۶۷ درجه رسیده است اما معیار سنجش آن که ظاهرا دمای احساسی نام دارد با معیار سنجش دمای استاندارد و جهانی تفاوت دارد.

نتیجه آنکه این دما حداقل برای مردم واقعی بود.

تصاویر- آمنه محتشمی:

P1040485 P1040486 P1040488 P1040489 P1040490 P1040492 P1040493

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ماهشهری بله ماهم باور کردیم آقای رشنو
  • شهروند سلام برادران مشغول در هواشناسی ماهشهر بازم میخواهید بگویید شما راست میگوید حکایت هواشناسی تهران که چندین نوبت سوتهای بزرگ دادن نمونه بارزش چندوقت پیش بود که ان خانم هواشناس گفت ما پیش بینی کرده بودیم اما نه چندین شدن آسیب به مناطق برسونه الانم همون منوال شما پیش بینی کردید اما نه به اون شدت خخخخخ بی خیال بابا --جناب خان کجاست اینو بگو - ما که گرما میکشیم حالا چه فرقی داره تو ۲۰ درجه نه ۵ درجه اصلا ماهشهر خنک ترین نقطه خوزستان ----
  • کلو معشوری طبیعی است دما در صنایع پتروشیمی و محیط بسته و بازار که هوا ساکن می باشد بسیار بالاتر از محیط باز هواشناسی شهرستان ماهشهر می باشد
  • محمد علی سعیدی سایت اکویدر این دما را تا رکود ۷۳ درجه گزارش کرده است. این هم لینک گزارش: http://www.accuweather.com/en/weather-news/no-foreseeable-relief-after-ir/51091128
  • م ماهشهر آن سالها و این روزها یک بار دیگر نام ماهشهر به گونه ای که خوشایند شهروندانش نبود در کشور پیچید. چه درست ، چه نادرست این خبر در خبرگزاری های معتبر درج شد که دمای هوا در ماهشهر به ۶۷ درجه سانتی گراد رسید! ما شهروندان ماهشهری سالهاست که عادت کرده ایم! نه به گرما و رطوبت شدید و سوزان مرداد وشهریور بلکه از شدت گرما وقتی از درون و بیرون آتش می گیریم اما باز هواشناسی و رسانه ملی در اخبار می گوید : گرم ترین نقطه کشور ماهشهر با دمای ۴۹ درجه سانتی گراد! آن روزها که به راحتی در تابستان کولرهایمان روزی دو ساعت روشن بود و ما به راحتی روزی چند ساعت بیرون از خانه مشغول انجام امور روزمره بودیم و شب ها در زیر تاق آسمان ، وسط حیات روی تخت با یک پنکه دستی شب را به صبح می رساندیم ، بازهم از اخبار سراسری می شنیدیم : گرمترین نقطه کشور ماهشهر با ۴۹ درجه سانتی گراد ! امروز که همه دانشمندان جهان می گویند : دمای زمین به هزار و یک دلیل رو به گرما می رود و سالانه شاهد افزایش دما هستیم و دیگر نمی توان حتی یک ساعت را در ماهشهر بدون کولر گذراند و یا به راحتی در بیرون از منزل به دنبال انجام امور روزمره بود و نفس به سختی به نای می رسد و هیچ زمین خاکی و چمنی در روز شاهد ورزشکار و تیم ورزشی نیست و بازهم همان دما و همان ادبیات در رسانه ملی: گرمترین نقطه ایران ماهشهر با دمای ۴۹ درجه سانتی گراد! واقعا حرف مرد یکی است! اما ما چه آن سالها و چه این روزها با شنیدن نام ماهشهر شاد می شویم ، نه ۴۹ درجه آن روزها امیدمان به زندگی را بیشتر می کرد و نه گرما ۶۷ درجه امروز امیدمان را کم . توجه به عنایت لهی ، شور زندگی ، امید به آینده و عشق به وطن در همه شهر موج می زند؛ در وجود کارگر صنعت ، ماهی گیر خور ، فروشنده بازاری و…. اما باز باید تاکید کرد خبر درست باشد یا نادرست، مدیران وهدایت کنندگان شهر برای این گرمای رو به رشد و حوصله مردم باید چاره ای بیاندیشند، اندیشه ای از جنس بهینه کردن امکانات شهری و هماهنگی آن با این گرمای روز افزون، باید فکری به حال فضای سبز(کاهنده گرما) کرد و راهکار افزایش آن را بررسی کرد، باید فکری به حال نبود درخت در زمین های لخت حاشیه شهر در سر پروراند ، باید فکری به حال مناطق حاشیه نشین و شهرک های محروم کنار شهر کرد که یک ساعت هم برقشان قطع نگردد و… در پایان اگر تب نویسنده ۶۷ درجه بود شما باور نکنید ، ۶۷ درجه احساسی بود همان ۴۹ درست است ، باور نکنید مشغول ذمه هستید!
  • م علائم راهنمایی هم گرمای ماهشهر را تاب نیاورد‌ + تصویر http://api.khabarfarsi.net/ext/13695148?utm_source=tangareh.blogfa.com&utm_medium=Nestor%20Ticker&utm_campaign=Widge
  • ع دیشب اگه اخبار سراسری رو دیده باشید بازم درباره خبر خیلی داغ این روزها در خصوص گرمای هوا در ماهشهر خبری تهیه شده بود ولی متاسفانه خبرنگارن اخبار سراسری حتی به خودشون زحمت ندادن از خود ماهشهر خبر تهیه کنن . موضوع خبر گرمای شدید و رطوبت بالا در ماهشهر بود اما تصاویر پخش شده از اهواز و آبادان بود و با مردم این دو شهر مصاحبه انجام دادن . یکی از مصاحبه کننده ها با خنده میگفت ما اگه یه روز شرجی نداشته باشیم مریض میشیم . ولی کاش در مصاحبه ها و در خبر اعلام می شد که در ماهشهر و بخصوص کارگران در پتروشیمی ها و بندر چه می کشند . کاش از وزیر نیرو می خواستند که با توجه به این هوا و روشن شدن کولرها در خانه ها فکری به حال هزینه برق کنند کاش از وزیر بهداشت میخواستند برای درمان بیمارانی که بر اثر گرما به بیمارستان مراجعه میکنند فکری کنند ولی حیف که اینجا تبریز و اصفهان نیست....
  • شاهد مطمعناً درجه هوا بیش از اینی هست که اعلام میشه امروز به اجبار برای خرید به بازار رفتم بازار کمی خلوت بود و کلافگی و کم طاقتی کاملا تو چهره خریداران و فروشندگان دیده میشد و بعضی از مغازه ها هم تعطیل بودن چند ساعتی هم برق مرکز شهر قطع شده بود اون چیزی که اینجا اتفاق میفته و مشاهده میشه با این اخبار قابل درک نیست ولی باز هم از خورنا تشکر میکنم
  • ماهشهريم باسلام اولا که من از اساس سایت... رو به دلیل داشتن خبرنگاری مانند آقای ....که همین الان من از اون بپرسم شاخص های استاندارد دما و رطوبت رو به ما توضیح بده حتی اسم بین المللی رو بلد نیست توضیح بده دوما ما دستگاه های زیاد در آزمایشگاه های منطقه ویژه پتروشیمی ماهشهرداریم که هزاران برابر پیشرفته تر از و دقیقتر از دستگاه هایی هست که هواشناسی بندر ماهشهر داره سوما ما دستگاههایی مانند تمپو پوشر گیج و لول گیج های دیجیتالی و بادسنج های دقیق و دماسنج های دقیق که به استانداردهای سانتیگراد و سیلیسیوس و فارنهایت میتونن دقیق و بر اساس گذشت ۵ الی ۱۰ ثانیه دمای دقیق همان نقطه رو به شما بدن که باید به شما بگم روز سه شنبه یعنی ۸ /مرداد ماه ساعت ۲ الی ۳ ظهر دما دارای تغییر بالایی از ۶۲ درجه سانتی گراد الی ۶۶ درجه بود که خودم با چشمای خودم دیدم و به نظر من جای این تحویل دادن این دروغها برو یکم از دلایل ندادن سختی کار و حق آب و هوا به کارگران پیمانکاری روزمزد بیچاره در پتروشیمیها و اداره بندر بپرس که کارمندان رسمی محترم و مسئولین پروازی طبق قانون اداره کار حق بدی آب و هوا چه با صورت خوش چه ناخوش باشه دریافت میکنن و جالبه که معمولا سختی کار هم میگیرن چون زیر کولر نشستن و بریدن نون زن و بچه کارگر بدبخت و امضا کردن برگ اخراجیه کارگری که گفته من تو این گرما دارم هلاک میشم رو داره انجام میده و حرکت خودکار اونم زیر کولر دوتیکه ۳۲ هزار جنرالش و لم دادن روی میز واقعا کار مشقت باریه جای این همه چاپلوسی و سگ دو زدن برای این نامسئولین و عده ای از خدابیخبر یکم اخبارهای موثق و حقیقی برامون جور کن من نه مهندسم نه تحصیلات عالی دارم اما به قول شاعر نخوردیم نون گندم ولی دیدیم دست مردم
  • م ح با عرض ادب و احترام . این چند روز رطوبت هوا در ماهشهر از مرز ۱۰۰% گذشت ولی اداره هواشناسی رطوبت رو در ۶۰% و ۵۰% اعلام کرد در صورتی که میزان واقعی ۱۰۰% رطوبت هوا بود .دما هم بالای ۵۰بود اعلام میکنن ۴۰ بوده این دیگه بی انصافیه! بیایید به جای جلسه هایی که برای تعیین کردن محدوده شهر میگیرین اول به اوضاع این شهر رسیدگی کنید بعد برید دنبال مرز ماهشهر و سریندر . وضعیت بد بیمارستان حاج معرفی رو هیچکس پاسخ گو نیست خدا گذر هیچ کس رو به این بیمارستان نندازه چون سالم میری تو جنازه میای بیرون . ماهشهر مرکز پتروشیمی های ایران بیش از بیست مجتمع بزرگ پتروشیمی های ایران و خاورماینه رو توی خودش جا داده ولی از نظر وضع شهری مفلوک ترین شهر ایران هست . این چند روز که شرجی و رطوبت هوا به بیش از ۱۰۰% رسید شهرداری و فرمانداری این شهر چه کمکی به این مردم کرد ؟ مسئولین استانی چیکار کردن؟؟؟ وزیر نیرو واسه جلوگیری از قطع شدن آب و برق ماهشهر تو این جهنم چه دستوری داد؟؟؟ وزیر بهداشت چرا مثل شهرای بالا برای عیادت از بیماران ناشی از گرما و شرجی به اینجا سفر نکرد؟؟؟یا لااقل حرفی بزنه؟؟؟ وزیر محترم کار چرا واسه کارگرای فلک زده اداره بنادر و پتروشیمیای ماهشهر فکری نمیکنه لااقل کم کردن ساعت کار این بدبختا زیر آفتاب سوزان تو این چند روز اقدامی کنند؟؟!!! اضافه حقوق پیشکش!!! چرا همه خودشونو به ندیدن و نشنیدن میزنن؟؟؟؟چون اینجا تهران و اصفهان و تبریز نیست!!!! آیا مثل بقیه شهرهای ایران که جز قوانین شهرداری هست که اگر گرمای هوا بیش از ۳۰ درجه برسه شهرداری موظف به دادن آب معدنی به شهروندان در سطح شهر است بهتون تو شهر آب معدنی دادن یا ... بجای تعصب کورکورانه و انکار واقعیات بیایید کمی با تامل و دلسوزی به مشکلات این شهر نگاه کنید و از قدم در راه رفع این مشکلات بردارید
  • صادق با سلام. متاسفانه بدی ما مردم ایران اینه که هر کس بدون کوچکترین اطلاعاتی از رشته مربوطه به خودش اجازه میده که در هرموردی اظهار نظر کنه. اون کسی که ما هواشناسا رو به دروغگویی درباره میزان دما و رطوبت متهم میکنه یا نادانه و یا غرض ورز. مهندس رشنو بصورت دقیق و مبسوط توضیحات لازم رو ارایه دادن. هیچ ارگانی ابزارهای دقیقی به دقت ابزارهای اداره هواشناسی رو نداره. در تمام دنیا از همین شیوه ای که ما پارامترهای جوی رو اندازه گیری میکنیم، استفاده میکنن. اما متاسفانه همین سایت شما با جمله آخری که در پایان مطلب با رنگ قرمز نوشتید کل توضیحات مهندس رشنو رو بردید رو هوا. آخر چرا بدون دلیل حرف می زنید؟ با چه مدرک علمی میگویید که دما برای مردم واقعی یود؟ چرا پوپولیستی حرف می زنید؟ اندازه گیری دما در آفتاب از نظر سازمان هواشناسی جهانی اشتباه و غیر قابل قبول می باشد. دوست عزیزی که ادعا میکنن که دستگاهاشون هزاران بار بیشرفته تز از هواشناسیه مفهوم دستگاه های اندازه گیری هوا رو نمیدونن وگرنه همچین حرف اشتباهی رو نمیزدن.
  • عامی آقای صادق خان کاش مثل اسمتون صادق واقعا بودین شما ظاهرا یا خیلی خوشبینید و از سیاره دیگه ای تشریف آوردین که واقعا بهتون خوش آمد میگم یا اینکه وابسته به همون جریاناتی هستید که کارشون ارائه آمارهای ساختگی و جعلی و بدور از واقعیته که تو این دهۀ اخیر حسابی به خورد ملت داده شه و روش نخ نمایی بیش نیست و تو و اربابت آقای رشنو فکر کردین کسی اینجا از هواشناسی سر در نمیاره و هر خزعبلاتی که سر هم کردین میتونید بخورد مردم ماهشهر بدین در حالیکه مردم امروز با ۱۰-۱۵ سال پیش خیلی تفاوت کردن و نیازی نیست شما به کسی درس بدین و ضمنا کسی هم اظهارنظر نکرده بلکه واقعیاتی هستن که دیگه با عوامفریبی نمیتونید مردم رو استحمار بفرمایید و شما ظاهرا بدجور احساس خطر میکنید!!!! اینکه فرمودین دستگاهها و ابزار هواشناسی شما دقیقترین در نوع خودشه واقعا عذر میخام بیشتر شبیه یه جوکه برادر من!!!نمیدونم شما مارو چی فرض کردین؟؟؟!!!! همه جای دنیا دروغ گفتن و تمام موسسات علمی و دانشگاههای معتبر جهانی که رییست رشنو رو حتی توشون راه نمیدن اشتباه کردن و دروغ گفتن الا آقای رشنو با تجهیزات عهدبوقی و خارج از ردۀ هواشناسیشون که شمام افتادی دنبالشون و واسش جاده صاف کن شدی واقعا جای تاسف داره امثال شما جهت برخی منافع شخصی اینگونه به شعور مردم نجیب ماهشهر توهین میفرمایید!!!!
  • كارگر ماهشهری آخه کدام کارگر است که زیر سایه کار کند؟ یا کدام جوشکار در کنار آهن نباشد یا کدام بنا که کنار دیوار کار نکند ما کارگرها مخصوصا در پروژه ها روزی ١٢ ساعت زیر نور تابش مستقیم خورشید و در شرجی کار میکنیم اون نقشه برداری که وسط بیابان زیر آفتاب و به قول شما بازتاب حرارت از آسفالت کار میکند تکلیف چیه؟ من که تو مخازن جوشکاری میکنم که پوستم بلند شده چه کنم؟ شما فکر کردی همه پست کامپیوتر میشینن و مطلب درج میکنن؟ با تشکر
  • جواب به صادق حال شما خوبه؟؟!!!