بیانیه انجمن رفتگران طبیعت خوزستان در حمایت از آهوان میشداغ +عکس

خورنا – انجمن رفتگران طبیعت خوزستان در بیانیه ای که یک نسخه از آن برای خورنا ارسال شد، خواستار توجه و رسیدگی به وضعیت آهوان میشداغ و حفاظت از آنها در برابر کانال های آب و برق شدند.

بسمه تعالی

امروز آهوی میشداغ بعنوان یکی از گرانبهاترین گونه های محیط زیست ایران حال خوبی ندارد.  آهویی که به درازای تاریخ پر افتخار این سرزمین همواره در این منطقه حضور داشته است.

آهویی که کم آبی،  خشکسالی،جنگ، شکار بی رویه و کمبود غذا را تاب آورده اما امروز نفسش به شماره افتاده،  آن هم نه به خاطر عوامل طبیعی،بلکه بخاطر خطای انسانی و ساخت کانالی که بدون ارزیابی زیست محیطی جان آهوان را میگیرد و به عنوان مهمترین عامل در خطر انقراض قرار دادن این گونه مهم طبیعت خوزستان قد علم کرده است.

IMG-20150728-WA0015 IMG-20150728-WA0014

آبگیری کانال انتقال آب سازمان آب و برق در منطقه حفاظت شده میشداغ در دو سال گذشته باعث غرق شدن و مرگ آهوان گشته اما متاسفانه اخیرا این خطر  به مرز بحران رسیده و میبایست تا قبل از وقوع فاجعه انقراض این گونه مهم کاری کرد.

از این رو سازمان مردم نهاد رفتگران طبیعت استان خوزستان ، سازمان آب و برق و وزارت نیرو را به پذیرش نظرات کارشناسان،  دانشگاهیان و متخصصان اداره محیط زیست فرا میخواند و پیشنهاد تشکیل ستاد مدیریت بحران استان برای رسیدگی فوری به وضعیت آهوان میشداغ را دارد.  راه حل های فنس کشیدن،  دیوار بتنی یا خط لوله جایگزین کانال در نقاط بحران اگرچه هزینه دارد اما قطعا هزینه ای بیش از ساختن سایت ویژه و ایجاد منطقه محصور برای نگه داشتن باقی مانده آهوان زنده منطقه ندارد.

رفتگران طبیعت خوزستان کماکان پیگیری حقوقی این موضوع را تا رسیدن به نتیجه مطلوب حق خود میداند.

آهوان میشداغ فرزندان همین سرزمینند، تا دیر نشده کاری بکنیم.