چرا جاده‌ های خوزستان حادثه‌ خیزند؟

خورنا – معاون راه‌سازی اداره‌کل راه و شهرسازی خوزستان گفت: هرچه وضعیت رویه آسفالت نامناسب‌تر باشد بر میزان تصادفات افزوده می​شود.

به گزارش خورنا، مراد مهری با اشاره به تاثیر وضعیت آسفالت بر وقوع حوادث جاده‌ای بیان کرد: طبق تحقیقات انجام شده، بالا بودن کیفیت رویه راه، تاثیر زیادی در ایمنی راه​ها خواهد داشت.

مهری عنوان کرد: استان خوزستان از نظر حمل بار و کالا و همچنین حمل مسافر رتبه دوم را در کشور دارد و در این شرایط وسایل نقلیه عموما سنگین تردد زیادی در محورهای خوزستان دارند. عبور وسایل نقلیه سنگین موجب می​شود رویه​ها خیلی زود به مرز خستگی برسد که در اثر این خستگی قطعا جاده دچار شکست​هایی می​شود و در نهایت شرایط نامطلوب جاده منجر به افزایش تصادفات خواهد شد.

وی اظهار کرد: در محورهایی مانند اهواز – اندیمشک که از نوع ترانزیتی بوده و از جنوب به شمال و مرکز استان خوزستان امتداد دارد، روزانه حدود ۱۱ تا ۱۲ هزار وسیله نقلیه تردد می‌کنند. در این محور با انجام اقداماتی مانند لکه​گیری و روکش، سعی شده از میزان تصادفات کاسته شود که خوشبختانه این اقدامات موفق بوده است.

معاون راه‌سازی اداره‌کل راه و شهرسازی خوزستان افزود: دومین محور پراهمیت در استان خوزستان، محور اهواز – هفتگل – باغملک – ایذه به سوی استان‌های چهارمحال و بختیاری و اصفهان است که از لحاظ ترافیکی بسیار مهم است. متاسفانه این مسیر، یک محور دوخطی است و ترافیک سنگین در آن وجود دارد. این محور در اثر ترافیک سنگین دچار مشکلات رویی آسفالت شده که این شرایط، نقش پررنگی در وقوع تصادفات در این محور دارد.

وی گفت: یکی دیگر از محورهای مهم، محور رامهرمز به بهبهان به استان‌های کهگیلویه و بویر احمد و بوشهر است که شرایط آن مشابه محورهای قبلی است.

مهری اظهار کرد: در تولید آسفالت در مناطق گرمی مانند خوزستان با توجه به بالا بودن درجه حرارت باید از قیرهای ۴۰٫۵۰ استفاده شود؛ این نوع قیر در مقابل گرما مقاومت بیشتری دارد و درجه نفوذ آن کمتر است و لایه​های آسفالتی که با این نوع قیر درست شده‌اند، کمتر دچار قیرزدگی می​شوند ولی متأسفانه قیر ۴۰٫۵۰ نه در پالایشگاه آبادان و نه در جای دیگری از خوزستان تولید نمی​شود. در چند سال گذشته فقط پالایشگاه اصفهان این قیر را تولید کرده که از آن به ما نمی​داده است. به این ترتیب در جاده‌های خوزستان به اجبار از قیر ۶۰٫۷۰ استفاده شده که در مقابل گرما درجه نفوذ بیشتری دارد.

وی عنوان کرد: این نوع قیر در مقابل گرما درجه نفوذ و نقطه روانی بیشتری دارد و عموما در فصل تابستان درجه حرارت آسفالت در برخی مواقع به بالای ۷۰ درجه سانتی‌گراد نیز می​رسد. این افزایش حرارت، موجب می​شود آسفالت حالت شل​شدگی به خود گرفته و در اثر ترافیک و ترمزهای ایجاد شده معمولا خرابی​های از نوع قوسی یا هلالی و قیرزدگی به وجود آید.

مهری گفت: در مناطق سردسیر کشور بهتر است برای​ آسفالت از قیر ۸۰٫۱۰۰ استفاده شود که این نوع قیر در کشور تولید می​شود ولی قیر ۴۰٫۵۰ که برای مناطق گرم بهتر است، متاسفانه تولید نمی​شود و مجبوریم از یک رده پایین​تر یعنی ۶۰٫۷۰ استفاده کنیم.

وی افزود: نوع رویه آسفالت استفاده شده با توجه به منابع مالی حداقل ۵ سال کارایی دارد و بعد از آن اقدام به ترمیم و بازسازی مجدد می​شود.

سرهنگ عادل مجدمی، رییس پلیس راهنمایی و رانندگی خوزستان نیز در این زمینه اظهار کرد: مناسب نبودن زیرساخت آسفالت جاده​ها منجر به ترک​خوردگی یا کندگی آسفالت می​شود و همین ترک​خوردگی، موجب انحراف خودروها به چپ یا راست و وقوع تصادفات می​شود.

وی با اشاره به نحوه وقوع تصادفات در اثر کندگی آسفالت بیان کرد: طبیعتا زمانی که رانندگان به کندگی آسفالت می​رسند، صرفا به خاطر این‌که خودروی آنها دچار مشکلی نشود، به چپ یا راست منحرف می​شوند که در این شرایط اگر خودروی دیگری کنار آنها یا روبه‌روی آنها باشد احتمال برخورد و وقوع تصادف وجود خواهد داشت.

مجدمی گفت: اگر آسفالت نامرغوب باشد به خصوص در فصل تابستان دچار مشکل خواهد شد؛ به این صورت که خودرو در صورت مواجهه با مشکل، به جای این‌که در فاصله ۱۰ متری خط ترمز، متوقف شود با توجه به لغزنده بودن سطح جاده​ها و عدم ایجاد اصطکاک لازم بین لاستیک و سطح جاده، مسافت بیشتری را برای توقف طی خواهد کرد که منجر به وقوع تصادف می​شود.

وی افزود: نامرغوب بودن آسفالت همچنین موجب می​شود عمر خط​کشی​ها و علامت​های موجود بر سطح آسفالت کاهش پیدا کند و پس از مدت کمی محو شده و تغییر رنگ دهد.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی خوزستان با بیان اینکه در برخی از مناطق خوزستان، آسفالت جاده​ها باید هر سال تجدید شود، اظهار کرد: اخیرا تجدید آسفالت کمتر اتفاق می​افتد و بیشتر ترمیم می​شود.

سرهنگ قاسم قدرتی، رییس پلیس راه خوزستان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا بیان کرد: با توجه به تاثیر جاده‌ها در کاهش تصادفات، لازم است اقداماتی در قالب استفاده از سیستم‌های کنترل و مدیریت سرعت انجام شود.

وی افزود: متاسفانه ۲ بزرگراه در خوزستان از میان شهرها و شهرک‌هایی در محور اهواز تا اندیمشک می‌گذرند که حتما باید اقداماتی جهت تغییر مسیر این بزرگراه‌ها و تبدیل آن به آزادراه و خارج کردن آن از حوزه منطقه مسکونی و شهری انجام شود، در غیر این صورت افزایش ترافیک و ترددهای شهری، موجب افزایش تصادفات عابران، موتورسوارها و دوچرخه‌سوارها می‌شود.

قدرتی گفت: مسیر دیگر ورودی و خروجی خوزستان در محور اهواز به هفتکل، باغملک، ایذه، و دهدز با توجه به دو طرفه بودن و عدم تفکیک مسیر رفت و برگشت این جاده، خطرات بالقوه و تصادفات شاخ به شاخ زیادی را موجب می‌شود که تجارب سالیان گذشته نشان داده این تصادفات با فوت و جرح بالا همراه بوده است. در این مسیرها علاوه بر تقویت تیم‌های گشت و اعزام تیم‌های نامحسوس، از ظرفیت‌های مردمی نیز در قالب گشت‌های مردمی استفاده می‌شود.

به گزارش ایسنا، عبدالحسن مقتدایی، استاندار خوزستان نیز پیش از این در نشست شورای ایمنی راه‌های خوزستان با بیان اینکه باید با ایمن سازی جاده‌های استان میزان مرگ و میر جاده‌ای در این استان به صفر برسد، گفته بود: براساس آمارها و اطلاعات موجود، کمبودهایی در خصوص تعداد کم ایستگاه‌های اورژانس بین‌راهی و پاسگاه‌ها در جاده‌های استان وجود دارد.

وی با تاکید بر لزوم عمل دستگاه‌های مربوطه به تعهدات خود در زمینه ارتقا ایمنی و استاندارد جاده‌های استان بیان کرده بود: در این راستا اداره‌کل راه و شهرسازی باید به خوبی بر روند اجرایی شدن این تعهدات نظارت دقیق داشته و کمی‌ها و کاستی‌ها را شناسایی کند.

استاندار خوزستان گفته بود: وضعیت جاده‌ها و آمار تصادفات به فرهنگ عمومی مردم، میهمانان و فرهنگ افراد مختلف بستگی دارد که تعدد فرهنگ‌ها در استان به دلیل مهاجرپذیری قدری کار را دشوار کرده است.

با توجه به آثار زیان‌بار تصادفات ترافیکی بر پیکره جوامع، لازم است توجه بسیاری در حوزه ایمنی جاده‌ها اعمال شود. متاسفانه سالانه رقم قابل توجهی در استان خوزستان جان خود را در تصادفات جاده‌ای از دست می‌دهند. امید است در این شرایط، با تلاش مسئولان در بهبود وضعیت جاده‌های استان، روزی شاهد به صفر رسیدن میزان مرگ و میر جاده‌ای باشیم.

گزارش از زینب سلمان‌زاده، خبرنگار ایسنای خوزستان