سرنوشت غم‌انگیز آهوها و نخل‌های تشنه خوزستان +تصاویر

خورنا – مدتی است انتقادهای زیست‌محیطی از سازمان آب‌ و‌ برق خوزستان افزایش یافته است اما با وجود پیگیری‌های فراوان مسئولان این سازمان حاضر به مصاحبه و توضیح نیستند.

چندی است برخی مسئولان استانی و شهرستانی با انتقاد از عملکرد سازمان آب‌و‌برق خوزستان خواستار رسیدگی فوری این سازمان به مسائل زیست‌محیطی نظیر آب مورد نیاز کشاورزان و اصلاح برخی از پروژه‌های فاقد مطالعه لازم در خوزستان هستند.

مسئولان و کارشناسان محیط زیست استان خوزستان مرتبا درباره وقوع فاجعه زیست‌محیطی به سبب عدم تامین آب مورد نیاز کشاورزان خوزستانی و همچنین خطر انقراض گونه‌های نادر حیوانی نظیر آهوان منطقه میشداغ به سازمان آب‌وبرق استان خوزستان هشدار داده‌اند که متاسفانه این هشدارها هیچ‌گونه واکنشی از سوی این سازمان در پی نداشته است.

متاسفانه در هفته گذشته نیز بار دیگر شاهد آتش‌سوزی و نابودی ۲۰۰۰نخل دیگر به دلیل خشکی و نبود آب کافی در شهرستان شادگان بودیم.

عدم رسیدگی سازمان آب‌و‌برق استان خوزستان تنها به مسئله کمبود آب و جلوگیری از گشایش سدها مربوط نمی‌شود بلکه انجام برخی از فعالیت‌های این سازمان نیز زمینه را برای انتقادات فعالان زیست محیطی درباره انقراض برخی از گونه‌های کمیاب و نادر حیوانی در استان خوزستان را فراهم کرده است.

این مشکلات در حالی است که مسئولان و کشاورزان استان خوزستان منتظر واکنش سازمان آب‌و‌برق در مورد این موضوعات هستند تا شاید دلایل این سازمان برای آن‌ها قانع کننده باشد اما متاسفانه مسئولان این سازمان به صراحت اعلام می‌کنند قصد مصاحبه و توضیح در این مسائل را ندارند.

خطر انقراض گونه‌های نادر حیوانی

چندی پیش سیدعادل مولا، معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست استان خوزستان با دعوت از کارشناسان و کمپین‌های حامی محیط زیست در محل سازمان محیط زیست استان خوزستان خواستار مشورت و چاره‌جویی درباره خطر انقراض آهو میشداغ شد.

در این جلسه مولا اظهار داشت: کانالی با عمق بیش از سه متر و طولی برابر ۱۸ کیلومتر در منطقه حفاظت شده میشداغ توسط سازمان آب‌و‌برق استان خوزستان به منظور آبیاری و زهکشی مزارع اطراف احداث شده که هیج مجوز قانونی ندارد.

وی افزود: در این منطقه هیچ حوزه آبی وجود نداشته و آهوهای میشداغ در این هوای گرم و طاقت‌فرسا به امید فرار از گرما و رفع تشنگی به سمت دهانه سیمانی کانال رفته و به علت عمق زیاد و سطح شیب نامناسب کانال توان نجات از این کانال را نداشته و در نتیجه از بین می‌روند.

معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست استان خوزستان عنوان کرد: بارها به سازمان آب‌و‌برق استان خوزستان برای اقدام در زمینه تعبیه حفاظی برای این کانال درخواست کردیم که هربار با بی‌توجهی به سرنوشت این آهوهای کمیاب هیچ‌گونه عمل و یا حتی تعهد به اقدام خاصی صورت نگرفت.

وی بیان کرد: دو سال از عمر احداث این کانال یا به اصطلاح دیگر قتلگاه آهوهای نادر کشور می‌گذرد اما با بی‌توجهی سازمان آب‌و‌برق به این طرح فاقد مطالعه بیش از ۲۵ راس آهو در این کانال غرق شده‌اند.

مولا افزود: خداوند رحمان در قرآن کریم میان مخلوقات خود فرقی قائل نشده است و بر ما واجب است که نسبت به سلامت مخلوقات اللهی با جدیت و مسئولیت برخورد کنیم.

همچنین جمعی از کارشناسان و دوست‌داران محیط‌زیست نیز در نشستی که با حضور اصحاب رسانه تشکیل شد، با انتقاد از عملکرد سازمان آب‌و‌برق استان خوزستان خواستار رسیدگی مسئولان ارشداستانی به ویژه استاندار خوزستان شدند و خبرنگاران نیز بر حق قانونی خود برای تهیه خبر و انتشار آن به عموم هم‌استانی‌های خوزستانی مبنی بر علت فعالیت‌های این سازمان در حوضه‌های محیط‌زیست تاکید کردند.

کشاورزان در انتظار آب

مدتی است روسای سازمان جهادکشاورزی خوزستان درباره تبعات عدم وجود آب مورد نیاز جهت آبیاری مزارع هشدار می‌دهند.این در حالی است که با وجود کمبود شدید آب بیش از ۸میلیارد مترمکعب آب در پشت سدهای استان خوزستان ذخیره سازی شده که می‌تواند آب تمام زمین‌های کشاورزس خوزستان را تامین کند.

سوال بی‌جواب بیشتر کارشناسان کشاورزی و محیط زیست استان خوزستان درباره فلسفه ایجاد سد و عدم رهاسازی آب مورد نیاز کشاورزان در مواقع اضظراری کنونی توسط سازمان آ‌و‌برق خوزستان است.

چندی‌پیش تسنیم خوزستان با ارائه گزارش‌هایی درباره طرح محدودیت کشت و خطرات پیرامون محصولات کشاورزی خوزستان به ویژه نخل‌ها به مسئولان استان خوزستان هشدار داده بود اما متاسفانه در روز چهارشنبه هفته گذشته بار دیگر بیش از دو هزار نخل شهرستان شادگان به علت بی‌آبی و خشکی طعمه حریق شدند.

حمید مطرودی، رئیس جهادکشاورزی شهرستان شادگان در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در اهواز،  اظهار داشت: از مدت‌ها قبل درباره احتمال آتش‌سوزی در میان نخل‌های شهرستان شادگان به علت خشکی آن‌ها به سازمان آب‌و‌برق استان خوزستان هشدار داده بودم اما کسی توجه نکرد.

وی افزود: اگر آب ذخیره شده در پشت سدهای استان خوزستان برای استفاده در مواقع ضروری و اضطراری کم‌آبی است اکنون که زحمات یکساله کشاورزان و تنها منبع درآمد و امرارمعاش آن‌ها در خطر است باید استفاده شود.

رئیس جهادکشاورزی شهرستان شادگان عنوان کرد: گلایه از سازمان آب‌و‌برق خوزستان بسیار زیاد است و کنجکاو هستم علت عدم توجه این سازمان به هشدارهای مکرر و درخواست فوری بازگشایی سدها برای آبیاری مزارع در حال نابودی را بدانم.

وی افزود: سازمان آ‌ب‌و‌برق استان خوزستان با عدم فعالیت به موقع خود سبب نابودی بیش از دو هزار نخل و خسارت بیش از ۴۰۰ میلیونی به کشاورزان شهرستان شادگان شد و جواب کشاورزان را این سازمان باید بدهد.