محسن رضائی: مهمترین راه حل مشکلات اقتصادی خوزستان اجرای مدل «فدرال اقتصادی» است +تصاویر دیدار مدیران خوزستان با دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام

خورنا – دکتر رضایی افزود: تیم مدیریتی که هم اکنون درخوزستان فعال است درمقایسه با همه تیم های قبلی , معتدل ترین تیم است که ازویژگی های راست تند و چپ تند مبرا است . همین ظرفیت می تواند بسیاری از نخبگان استانی و ملی را جذب کند .

دکتر عبدالحسن مقتدایی استاندار خوزستان که جمعی از معاونین ومدیران وی را همراهی می کردند بعدازظهر سه شنبه با دکتر محسن رضایی دبیرمجمع تشخیص مصلحت نظام درتهران دیدار و گفت وگو کردند.
استاندار خوزستان دراین دیدار که به مناسبت تبریک عید سعید فطر انجام شد , با تشریح ظرفیت های استان خوزستان در زمینه های اقتصادی , علمی و دانشگاهی , صنعت ، نفت وگاز , گزارشی از عملکرد دولت تدبیرو امید درخوزستان ارایه داد.
مقتدایی بااشاره به ویژگی های ملی بودن خوزستان ازجمله وجود ۷ واحد کشت و صنعت , ۲۸ واحد پتروشیمی , منطقه آزاد اروند و منطقه ویژه اقتصادی گفت : وجود هرکدام از این مزیت ها اگر دراستان دیگری  بود , عامل تحول می شد. اما درمجموع همه این ها , درخوزستان مشکلات متعددی  ازجمله درزمینه حفاظت محیط زیست خلق کرده است که باید با مشارکت نخبگان استان , جبران شود.
استاندار خوزستان بااشاره به تدوین برنامه ششم توسعه گفت : یکی ازموضوعات ما دراین برنامه , طرح توسعه پایدار است که با اجرای مطلوب آن بخش های قابل ملاحظه ای از تنگاه های اجتماعی استان  حل خواهد شد.
  مقتدایی افزود: این برنامه که ازنوع  توسعه بومی است و درآن سهم بیشتری برای استان قایل است , فرصت مهمی برای همه  ماست  تا نسخه مطلوبی برای توسعه و پیشرفت خوزستان بپیچیم .
  استاندارخوزستان ازهمه نخبگان استانی  برای کمک به اجرای موثر طرح توسعه پایدار درخواست همکاری کرد وگفت : به همین خاطرخدمت رسیدیم تا ازنقطه نظرات حضرتعالی دراین زمینه بهره ببریم .
دکتر محسن رضایی دبیرشورای مصلحت نظام با تبریک عید سعید فطر و خوش آمد گویی به استاندار خوزستان و هیات همراه ازعنایت همیشگی حق تعالی به ملت شریف ایران ازجمله کمک به حل پرونده هسته ای شکرکرد وگفت : به لطف خدا دربحث مذاکرات با وجود ابهامات زیاد , اقتدار ملت ایران توانست دستاوردهای زیادی برای ما رقم بزند و امیدواریم این الطاف الهی مستدام باشد.
  رضایی با اشاره به مشکلات اقتصادی استان خوزستان , مهمترین راه حل آن را اجرای مدل ” فدرال اقتصادی ازنوع بومی و محلی عنوان کرد و گفت : کشور ما باید بصورت فدرال اقتصادی مدیریت شود . غیراز فدرال راه دیگری نداریم .
دبیرمجمع تشخیص مصلحت نظام گفت : مسایل و مشکلات استان خوزستان زیاد است که جز با حمایت و بسیج نخبگان استان نمی شود حل و فصل کرد.
  دکتر رضایی افزود:  به نظر من تیم مدیریتی که هم اکنون درخوزستان فعال است درمقایسه با همه تیم های قبلی , معتدل ترین تیم است  که ازویژگی های راست تند و چپ تند مبرا است . همین ظرفیت می تواند بسیاری از نخبگان استانی و ملی را جذب کند .
  دبیرمجمع تشخیص مصلحت نظام ,  اختصاص درصدی از منابع ملی برای کمک به توسعه خوزستان حداقل دربازه زمانی ۱۰ ساله را مهم توصیف کرد .
 وی راهبرد دوم برای توسعه استان خوزستان را تاسیس “مجمع توسعه استان خوزستان ” متشکل از نخبگان استانی و ملی, عنوان  کرد و گفت : خوزستان نیاز به یک مجمع عمران توسعه بامشارکت نخبگان ازهمه جناح ها دارد و کارشان بحث درحوزه عمران توسعه خوزستان باشد.
   دکتر رضایی افزود: به نظرمن این کار شدنی است . آقای استاندار , نماینده محترم ولی فقیه , خود بنده درمجموع ۸ یا ۹ نفر می توانیم  محور این کار باشیم . دبیرخانه این مجمع دراستانداری باشد و جلسات این مجمع می تواند درتهران و خوزستان باشد.
دبیرمجمع تشخیص مصلحت نظام گفت : این مجمع قادرخواهد بود منابعی که زمانی متعلق به استان بوده و ازآن خارج شده را به استان برگرداند .  دکتر رضایی تاکید کرد که این ملاحظات درتدوین برنامه ششم مورد مداقه گیرد و رعایت شود.
  دبیرمجمع تشخیص مصلحت نظام به مسایل و مشکلات زیست محیطی خوزستان اشاره کرد و گفت : برای حل این مشکلات باید ازخود منطقه برای ایجاد توازن بهره جست . شمال استان دارای منابع زیست محیطی خوبی است , باید طرحی  داشته باشیم که مردم بتوانند برای کاهش فشارهای زیست محیطی , ازاین منابع بهره ببرند. توازنی درست کنیم که حالت روانی ناشی از فشارمسایل زیست محیطی درمردم کاهش یابد.
  دکتر رضایی  گفت : برای حل بخشی از مسئله محیط زیست باید ازبیرون کمک بگیریم اما حل بخشی ازآن با تدابیرداخل استان میسراست .
 دبیرمجمع تشخیص مصلحت نظام  به پدیده مخرب  مهاجرت معکوس جمعیت عشایر به شهرهای بزرگ استان خوزستان اشاره کرد  و آن را ناشی از پایین آمدن قدرت خرید عشایر و ازبین رفتن جریان  داد و ستد ۷۰ تا ۸۰ درصد از جمعیت عشایرخوزستان دانست .
دکتر رضایی گفت :. امروز عشایر روز به روز دادو ستد خود را با شهرهای بزرگ ازدست می دهند و به همین خاطر ناچارند مناطق خود را رها کنند  وما  نتوانسته ایم مدل دیگری را برای افزایش توان قدرت خرید عشایر و ماندگاری آنان , پیاده کنیم .
دبیرمجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: دولت به تنهایی نمی تواند دراین زمینه کاری کند ولذا  نخبگان باید وارد شوند و کمک کنند.
رضایی درپایان  گفت : تیم مدیریت شما ( اشاره به دکتر مقتدایی ) بهترین تیمی است که می تواند نخبگان استانی و ملی را برای کمک به پیشرفت و توسعه خوزستان بسیج کند  تا  یکسری مسایل راهبردی را دنبال کند و مانیز حمایت خواهیم کرد .
۱۸۸۸۹_۷۷۸ ۱۸۸۹۱_۲۲۸ ۱۸۸۹۲_۱۶۴ ۱۸۸۹۴_۲۳۹ ۱۸۸۹۵_۴۱۲