احداث بندر خشک اندیمشک در هاله‌ای از ابهام

بزرگ‌ترین پروژه‌های اقتصادی کشور در خوزستان رو به فراموشی است

خورنا – محمدامین جمشیدی/ یکی از راهکارهای توسعه عادلانه و متوازن کشور شناسایی ظرفیت‌ها و بهره مندی از استعدادهای مناطق شهری و جغرافیایی کشور و ایجاد زمینه شکوفایی بستر اقتصادی این مناطق با هدف تکمیل حلقه زنجیره توسعه است.

karkhe (6)_images_img_6_thumb_medium600_400

شهرستان اندیمشک به عنوان محور ارتباطی استان خوزستان که با برخورداری از قدیمی‌ترین خط راه آهن کشور از سال ۱۳۱۴، با گذر محور ارتباط جاده‌ای شمال- جنوب و دسترسی مناسب به آب‌های گرم خلیج فارس و مرزهای بین اللملی استان خوزستان و ایلام، با فاصله و دسترسی مناسب به مرکز استان و پایتخت کشور توانسته به شاهراه ارتباطی جنوب غرب کشور و یک مرکز مهم ارتباطی پرتردد ترانزیتی و ناوگان حمل و نقل شخصی و فردی در تمام کشور مطرح باشد.

GHATAR
احمد خدایی چندی پیش در مراسم تودیع و معارفه مدیر کل راه آهن جنوب، اظهار داشت: با هدف تقویت بستر حمل بار در خوزستان بنادر خشک در خوزستان توسعه می‌یابد تا امکان بهره مندی از بستر منحصر به فرد ارتباطی این استان به نحوی مناسب فراهم شود.

قائم مقام راه آهن کل کشور افزود: با پیگیری‌های صورت گرفته انتهای خط مرزی اندیمشک قبل از استان لرستان به عنوان محل احداث بندر خشک در این شهرستان پیش بینی شده تا بار از بنادر خوزستان به اندیمشک منتقل و سپس به سایر نقاط کشور حمل شود.

پس از اظهار نظر قائم مقام راه آهن کشور، عبدالکریم درویش زاده به عنوان مدیر کل راه آهن جنوب با اعلام اینکه مکان‌یابی اجرای طرح بندر خشک اندیمشک آغاز شده است، افزود: با بررسی‌های صورت گرفته اندیمشک به عنوان مرکز سه استان خوزستان، ایلام و لرستان از بهترین بستر طبیعی و ارتباطی در منطقه جنوب غرب کشور به جهت احداث بندر خشک تعیین شده و مراحل اجرایی آن به زودی آغاز می شود.

۱۹۷۹۳۰۶_۲۸۹۴۵۵۱۰۷۸۷۶۶۳۸_۱۹۰۹۶۰۶۱۸۷_o

پس از اعلام این طرح توسط مسئولان راه آهن منطقه و کشور، امیدواری‌های گسترده‌ای در مسیر رفع محرومیت‌های شهری و منطقه ای با تکمیل زنجیره ارتباطی و حمل بار کشور در اندیمشک ایجاد شد، موضوعی که پس از دو سال از اعلام آن هنوز در کشاکش مسئولان شهری اندیمشک و اداره کل راه آهن زاگرس با عدم توجه به نیازهای استان و کشور علی‌رغم حسن توجه مسئولان ارشد راه آهن ایران در اجرای طرح بندر خشک اندیمشک به یک رویای عمرانی و اقتصادی در منطقه تبدیل شده است‌ .

۵۵

اشتغال زایی برای ۳ هزار نفر

حمید رضا گودرزی در گفت‌وگو با خبرنگار خورنا ، اظهار داشت: با توجه به ظرفیت‌های طبیعی و ارتباطی موجود در اندیمشک با احداث بندرخشک در این شهرستان زمینه رشد صادرات و توسعه بستر اقتصادی استان خوزستان و جنوب غرب کشور فراهم می‌شود.

فرماندار اندیمشک افزود: نزدیکی اندیمشک به مرز و بازارچه‌های مرزی مهران، چذابه و شلمچه و فاصله چهار کیلومتری با فرودگاه دزفول و دسترسی منحصر به فرد این شهرستان به شبکه های ارتباطی ریلی و جاده‌ای و حجم تولیدات گسترده کشاورزی و صنعتی در منطقه، احداث بندر خشک در اندیمشک را به عنوان یک نیاز مهم منطقه ای مطرح کرده است.

وی بیان کرد: با بهره گیری از الگوی بندر خشک سلفچگان، در اندیمشک نیز می توان با احداث بندر خشک تمام کالاهای صادراتی و وارداتی خوزستان و استان های همجوار را با حجم گسترده فراوان را به جای بنادر دیگر استان‌ها به صورت مستقیم و از طریق بندر خشک اندیمشک با احداث دپو و گمرکی، در جهت ترخیص کالاها، با سهولت و صرفه اقتصادی به دیگر نقاط کشور و خارج از مرزهای سرزمینی به نحوی مطلوب فراهم کرد.

وی افزود: احداث بندر خشک در اندیمشک تا ۳ هزار نفر اشتغال زایی مستقیم و غیر مستقیم برای استان ایجاد می‌کند.

داریی ۳

آغاز بررسی طرح مطالعاتی بندر خشک

صید‌عیسی دارایی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خورنا، اظهار داشت: بررسی مطالعاتی ساخت بندر خشک اندیمشک با تعیین قطعه زمینی از چندی پیش در شهرستان آغاز شده که متاسفانه به علت مشکلات مالی و عدم تامین منابع مورد نیاز طرح تا به حال متوقف مانده است.

نماینده مردم اندیمشک در مجلس شورای اسلامی افزود: این طرح توجیه اقتصادی و منطقه‌ای دارد و امیدواریم با اجرایی شدن این طرح شاهد برطرف شدن نیازهای خوزستان باشیم.

1

پس از گذشت دو سال از آغاز زمزمه‌های طرح بندر خشک اندیمشک در حالی که انتظار برای آغاز اجرا و احداث این طرح در شهرستان در سال گذشته بود معاون فرماندار اندیمشک در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: علی رغم پیگیری‌های گسترده مسئولان شهری و جلب نظر مساعد شورای برنامه ریزی استان و تصویب این طرح در سند راهبردی شهرستان، مسئولان راه آهن زاگرس نامه نگاری‌های گسترده ما به جهت تامین مستندات لازم اجرای این طرح را بی پاسخ گذاشته اند.

امیر حمزه بزرگی عنوان کرد: این طرح یک نیاز مهم منطقه ای است و لازم است مسئولان راه آهن زاگرس همکاری بهتر در مسیر احداث بندر خشک اندیمشک با مسئولان شهرستان داشته باشند.

پس از اظهارات معاون فرماندار اندیمشک و انعکاس آن در پایگاه های خبری محلی و کشوری ،روابط عمومی راه آهن زاگرس با انتشار یک جوابیه تاکید کرد که نقش راه آهن در احداث بندر خشک مشخص و فنی است و اصولا تامین منابع مالی و اجرایی آن بر عهده راه آهن نیست.

همچنین در مسیر احداث بندر خشک درخواستی به اداره راه آهن زاگرس نرسیده اما با توجه به علاقه‌‌مندی این اداره کل در توسعه استان این نهاد پیشنهاد تشکیل یک شورای راهبردی را در تامین نیازهای اجرای این طرح را به مسئولان شهری ارائه می‌دهد.

به گزارش خورنا ، حال باید دید این گفتمان رسانه‌ای مسئولان شهری از اثر مثبت در مسیر رفع مشکلات احداث این طرح برخوردار است؟ موضوعی که به نظر می‌رسد با توجه به نیازهای منطقه ای و کشوری نیازمند ورود و توجه مسئولان ارشد استان و کشور است.

مفهوم بندر خشک از بنادر خشک که توسط خطوط راه آهن به طور مستقیم با پایانه‌های میان نقلیه‌ای مرتبط هستند گرفته شده که در این پایانه‌ها کانتینر‌ها درست به‌‌ همان شیوه جابجایی در بنادر دریایی صورت انجام می‌شود.

انتهای پیام/