از ۳۰ تریبون نماز جمعه درباره توافق هسته ای چه گفته شد؟ + جدول

خورنا -با گذشت سه روز از توافق نهایی هسته ای میان ایران و ۵+۱، همزمان با انتشار ضمایم برنامه جامع اقدام مشترک، تریبون های نمازجمعه نیز به این موضوع اختصاص یافت.

به گزارش خبر،توافق هسته ای ایران و ۱+۵ در روزهای گذشته با استقبال چهره های سیاسی و مسئولان مختلفی از جمله سران سه قوه روبرو شده است، اما همچنان دلواپسان بر طبل مخالفت خود می کوبند.

ایران و ۱+۵ از حدود دو سال قبل با روی کار آمدن دولت یازدهم، مذاکرات جدیدی را برای پایان بخشیدن به پرونده هسته ای ایران آغاز کردند. تیم مذاکره کننده با گذر از فراز و نشیب های ۱۲ ساله و با وجود برخی مخالفت خوانی های داخلی در کشور، ۲۳ تیر ماه به توافق جامع دست پیدا کردند. با گذشت سه روز از دستیابی به این توافق، تریبون نماز جمعه امروز در سراسر کشور، به این موضوع اختصاص یافت. ائمه جمعه سراسر کشور از تلاش های تیم مذاکره کننده هسته ای تقدیر کرده، برخی ظریف را شایسته دریافت جایزه صلح نوبل خوانده، برخی خواستار هوشیاری مذاکره کنندگان در ادامه مسیر شده و برخی نیز بر لزوم تصویب این توافق از سوی مجلس تاکید کردند.

در جدول زیر چکیده ای از سخنرانی ها و مواضع ائمه جمعه کشور، در مورد مذاکرات و توافق هسته ای آمده است :

 

 

آیت الله موحدی کرمانی/امام جمعه موقت تهران ۲۳ ماه تلاش مداوم در عرصه های سیاسی ، اقتصادی ، عزتی بزرگ نصیب ایران و ایرانی شد. موفقیت های بدست آمده در مذاکرات مرهون تلاش های مدبرانه رئیس جمهور محترم و تیم مذاکره کننده است که با تلاش خستگی ناپذیر و منطق قوی خود در عرصه های مذاکره طرف مقابل را مجاب به عقب نشینی و پذیرش حق و اعتراف به حقوق ایرانیان نمودند.
آیت الله علم الهدی/امام جمعه مشهد این که نتیجه و ماهیت این توافق چیست، سه نکته‌ای است که مقام معظم رهبری در جواب نامه رئیس جمهور به ایشان مطرح کردند. اگر وحدت نباشد و فضا غبارآلود شود، نمی‌توانند به درستی توافق را بررسی کنند. باید ما هم وحدت داشته باشیم و هم متانت‌مان را حفظ کنیم. یک عده هم جلو نیافتند و کشور را دو قطبی کنند و شعار موافق و مخالف توافق سر دهند. ک عده سینه سپر نکنند و شعار مخالف و موافق توافق سر ندهند. ضمن این ما تاکید می‌کنیم صلابت و مقاومتی که درگذشته داشتیم باید ادامه پیدا کند.
آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری/ امام جمعه قم سفیران جمهوری اسلامی به خوبی از حقوق ملت ایران دفاع کردند. در این مذاکرات در یک سوی مذاکره سفیران ایران اسلامی و در سوی دیگر ابرقدرت‌های جهانی قرار داشتند، ابرقدرت‌هایی که حاضر به پذیرش حقوق هسته‌ای ما نبودند و می‌گفتند همه چیز باید تعطیل شود، امروز در مقابل اراده آهنین ما تسلیم شدند و حقوق هسته‌ای‌مان را پذیرفتند.
آیت الله سید یوسف طباطبایی‌نژاد / امام جمعه اصفهان دستاورد امروز دولت در مذاکرات هسته‌ای نتیجه پیش رفت مهندسان عرصه فناوری هسته‌ای کشور و گذر آن‌ها از مرز غنی سازی ۳٫۵ و ۵ درصد به غنی سازی ۲۰ درصد است.
آیت الله قربان‌علی دری نجف‌آبادی/ امام جمعه اراک توافق هسته ای در جریان مذاکرات که به دست آمد مرهون نقش ارزنده مقام معظم رهبری در جریان این مذاکرات و هدایت‌گری معظم له بوده و از سویی نیز به سبب تلاش تیم مذاکره کننده، دولت و رئیس جمهوری است.
آیت الله محمدرضا ناصری / امام جمعه یزد پیروزی در مذاکرات هسته ای، حقانیت ملت و نظام اسلامی ایران را در منظر جهانیان به خوبی ثابت کرد. در این سال ها علیرغم کارشکنی ها و فشارهای دشمنان ، تیم مذاکره کننده با جدیت به وظایف خود عمل کرد که باید از فعالیت های آنها قدردانی صورت گیرد .
آیت‌الله سید محمدعلی موسوی‌جزایری /امام جمعه خوزستان سربلندی نظام اسلامی ایران در ۱۲ سال مذاکره، مقاومت در برابر استکبار و تحریم‌های ظالمانه، مقاومت در برابر کودتاهای انجام شده و کوتاه نیامدن از مواضع به‌حق جمهوری اسلامی یکی از مصادیق این موفقیت است.
آیت‌الله غلامعلی صفایی بوشهری/امام جمعه بوشهر امید است ان‌شاالله این توافق منجر به بهتر شدن اوضاع گوناگون شود ولی باید بدانیم وعده داده شده در رفع تحریم‌ها با خیانت‌هایی که آمریکا و جهان سلطه داشته باید با تدبیر و هوشیاری اقدام شود.
آیت‌الله سیدمحمد مهدی حسینی‌همدانی / امام جمعه کرج در صورت پذیرفته شدن و مورد تائید قرار گرفتن نتیجه مذاکرات توسط نظام، مجلس شورای اسلامی و شورای عالی امنیت احزاب و جناح خاصی نباید وارد منازعات سیاسی شوند چرا که همه باید هم سو با یکدیگر قدم بردارند.
آیت الله سلیمانی /امام جمعه زاهدان عزت و حقانیت جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات هسته‌ای به جهان ثابت شد. امیدواریم که مذاکرات دستاوردهای خوبی برای مردم داشته باشد و امیدواریم که جمع‌بندی صورت گرفته در مرحله اجرا نیز به خوبی محقق شود.
حجت‌الاسلام یوسف یوسف‌پور/ امام جمعه ساری ایران هراسی دشمن در دهه اخیر با طرح مسئله سلاح هسته‌ای شدت پیدا کرد ولی با مذاکرات اخیر این مسئله کمرنگ شد. اکنون لازم است با پشتوانه مقام معظم رهبری و حمایت مردم و همکاری مجلس شورای اسلامی و پیگیری دولت و وزارت امور خارجه این بستر به وجود آمده به سرانجام برسد تا توافق نهایی اجرایی شود.
آیت ‏الله سیدکاظم نورمفیدی/امام جمعه گرگان جمع بندی مذاکرات به معنای سازش با آمریکا نیست.
حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمدباقر عبدوس /امام جمعه سمنان باید دانست که در جمهوری اسلامی ایران متن جمع‌بندی نهایی مذاکرات به دقت مورد بررسی شورای عالی امنیت ملی و مجلس شورای اسلامی قرار گیرد. به رسمیت شناخته شدن حق داشتن تکنولوژی و دانش هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و نمودار شدن چهره زیاده‌خواه و پلید آمریکا برای جوانان کشورمان و نیز دیگر کشورهای دنیا از دیگر مهم‌ترین دستاوردهای این مذاکرات در کنار اصل توافق بود.
حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی/ امام جمعه ارومیه انصافا تیم مذاکره کننده ها تلاش بسیاری داشتند و مقام معظم رهبری نیز آنها را مجاهد خواندند.
حجت الاسلام محمدعلی نکونام / امام جمعه شهر کرد در مذاکرات هسته ای ایران با کشورهای ۱ + ۵ ، دشمن خلع سلاح شد. ایران در این مذاکرات نشان داد که اهل مذاکره و گفت وگوست و به هیچ عنوان به دنبال تولید سلاح های اتمی نیست.
آیت الله محسن مجتهد شبستری /امام جمعه آذربایجان شرقی در مسأله هسته ای مانند سایر مسائل، اگر هدایت مقام معظم رهبری که به اعتراف دوست و دشمن، مدیر و مدبر و حکیم می‌باشند، نبود، اکنون مذاکرات به نتیجه مطلوب نمی‌رسید. این یادداشت باید در شورای عالی امنیت ملی و مجلس شورای اسلامی به دقت بررسی شود تا منافع ملی در این توافق تضمین شود.
آیت‌الله سیدحسن عاملی/امام جمعه اردبیل مذاکرات هسته‌ای کشورمان با ۱ + ۵ به شرط مواظبت از سوء استفاده طرف مقابل امری شایسته است.
حجت الاسلام احمد میرعمادی / امام جمعه خرم آباد پیروزی عزتمندانه هسته ای نتیجه درایت مقام معظم رهبری و تلاش های خالصانه تیم مذاکره کننده است.
جت‌الاسلام علی اصغر حسینی/ امام جمعه یاسوج رژیم صهیونیستی از توافق هسته‌ای ایران از کشورهای ۱+۵ عصبانی است.
آیت الله جعفری / امام جمعه کرمان زحمات ظریف شایسته دریافت جایزه صلح نوبل است و تیم مذاکره کننده در مقابل استکبار کوتاه نیامد.
حجت الاسلام حسن حیدری / امام جمعه سیرجان هیئت مذاکره کننده از سلاح منطق با جهان گفت‌وگو کرد و با استفاده از روحیه استقامت با کشورهای عضو مذاکرات را به پایان رساند.
حجت‌الاسلام جعفر رحیمی /امام جمعه ابهر ما واقعا به تیم مذاکره کننده خدا قوت گفته و از زحمات نفس گیر آن‌ها تقدیر و تشکر می‌کنیم. شعار انرژی هسته‌ای حق مسلم ماست، از سوی همه ایرانیان طی ۱۲ سال گذشته، موضوع هسته‌ای را به یک موضوع و مطالبه ملی تبدیل کرد و این مطالبه به ثمر نشست و اکنون ۶ قدرت جهان، ورود ایران به باشگاه هسته‌ای جهان را پذیرفته‌اند.
حجت الاسلام روح الله امینی / امام جمعه نطنز در ۲ هفته‌ای که قرار است مجلس توافق هسته‌ای را بررسی کند، بدون توجه به گرایشات سیاسی و سیاست‌زدگی این اقدام را انجام دهد.
حجت‌الاسلام حمید حسن‌زاده / امام جمعه میاندوآب مقام معظم رهبری ،ضمن تشکر از تیم مذاکره کننده و تلاش شبانه‌روزی آنها، اتمام مذاکرات را گامی موثر خواندند که به کمک تیم مذاکره کننده حاصل شد.
حجت الاسلام والمسلمین سیدمحسن موسوی / امام جمعه دهلران این مذاکرات نشان داد که نظام جمهوری اسلامی ظرفیت عظیمی دارد که می‌تواند قدرتمندانه در برابر این کشورها گفت‌وگو کند و از حق نظام دفاع کند.
حجت‌الاسلام سیدرضی موسوی شکوری/ امام جمعه خوی مسیر بررسی جمع‌بندی نهایی مذاکرات هسته‌ای در مجلس شورای اسلامی و شورای عالی امنیت ملی باید به‌دقت طی شود.
حجت الاسلام علیرضا ارژنگ / امام جمعه سرخس همان گونه که نباید دستاوردهای جمع بندی نهایی صورت گرفته را انکار کرد، نباید نسبت به آن ذوق زده شد.
حجت‌الاسلام محمدرضا اسماعیلی/ امام جمعه گلپایگان تیم مذاکره کننده کشور با پایداری و صلابت برای گرفتن حق مسلم ملت تلاش کردند و به نتایج خوبی هم رسیدند.
حجت‌الاسلام محمد رمضانی/امام جمعه لارستان در صورت تصویب این توافقنامه باید پیش‌بینی‌های لازم برای مقابله با عهدشکنی‌های آمریکایی‌ها انجام شود تا در آینده دچار سردرگمی نشویم.
حجت‌الاسلام محمدتقی کرامتی/ امام جمعه دلیجان از تلاش شجاعانه، کاملاً فنی و کارشناسانه تیم هسته‌ای و ایستادگی قابل تحسین آن‌ها برابر زیاده‌خواهی نظام سلطه تقدیر و تشکر داریم؛ البته باید یادآور شویم نقش مقام معظم رهبری در به‌نهایت رسیدن این مذاکرات نقشی بی‌بدیل بود و اگر آن همه هدایت و حمایت‌ها نبود ،‏معلوم نبود که امروز مذاکرات دچار چه سرنوشتی می‌شد.