رئیس هواشناسی بندرماهشهر: قانونی برای تعطیلی دمای بالای ۵۰ درجه وجود ندارد/ دلیل اختلاف دما در دماسنج های عمومی با دمای رسمی اعلام شده

خورنا علیرضا رشنو گفت: هیج قانونی برای تعطیلی دمای بالای ۵۰ درجه نداریم.

رئیس اداره هواشناسی بندرماهشهر در گفنگویی دوستانه در «گروه واتس اپی بندرماهشهر» بیان داشت: اندازه گیری دما طبق دمای استاندارد جهانی توسط دماسنجهای استاندارد در سایه و دور از تشعشع انجام می گیرد. رطوبت نیز توسط فرمولهای خاص از تفاوت دمای خشک و دمای تر به دست می آید.

وی در خصوص اختلاف دمای دماسنجهای رایج در دست مردم با دمای اعلامی از سوی ارگانهای رسمی هواشناسی اظهار کرد: تمامی دستگاههای موجود در بازار برای اندازه گیری دما فاقد استاندارد هستند، استاندارد سازی این دستگاهها یعنی افزایش چندین برابری قیمت آنها که به صرفه برای خریدار نیست، ضمن اینکه دماسنجهای خودرو در آفتاب و گرمای فلز ماشین را نشان می دهد نه دمای هوا را، دمای هوا را با گرمای خورشید و گرمای دیوار و امثال آن اشتباه نگیریم.

رشنو بیان کرد: سازمان هواشناسی برای برنامه ریری در صنعت، کشاورزی، هواپیمایی و … موظف به اعلام دقیق ترین دمای اندازه گیری شده است و برای بالا بردن دقت فیلترهای بسیاری وجود دارد و نظارتهای شدید صورت می گیرد تا آمار دقیق و صحیح باشد.

وی گفت: که هیچ قانونی برای تعطیلی در دمای بالای ۵۰ درجه وجود ندارد و ما ترسی از اعلام این دما در صورت بروز نداریم چند روز پبش دماب ۵۱ درجه در شوشرخ داد و از تلویزیون پخش شد

رشنو تصریح کرد: ما سه نوع تشعشع داریم که بابد از دما جدا شود تشعشع مستقیم خورشید، تشعشع آسمان و تشعشع باز گشتی زمین، ضمن اینکه دماسنجها شیشه ای هستند و شیشه در آفتاب با جذب انرژی خورشید به صورت مولد یا تولید کننده گرما عمل می کند که باید جلوی این کار را گرفت، شما یک شیشه را یک ساعت در آفتاب بگذارید و بعد به آن دست بزنید آیا دماب این شیشه مثل دمای هواست یا دستتان به شدت می سوزد.

رشنو با اشاره به شیوه اندازه گیری دما در سازمان هواشناسی بیان کرد: این استاندارد هواشناسی جهانی است و بسیار روی آن کار شده است بیش از ۸۰ سال کار فنی پشت ان است.

رئیس اداره هواشناسی بندرماهشهر بیان کرد: مسایل مختلفی در خصوص دما وجود دارد. دمای احساسی مخصوص بدن شماست بعضی مردم گرمایی و بعضی سرمایی هستند. دمای شهر که بخاطر موتور ماشینها و دی اکسید کربن معمولا بالاتر از دمای واقعی هواست. رطوبت که زیاد و کم شدن آن باعث تغییر دما می شود. توده هواهایی که از بیرون وارد شهر شده و بر دمای آنجا تاثیر می گذارد. اینها برای اشخاص مختلف با بدنهای مختلف تفاوت احساسی دما ایجاد می کند اما ما با احساس کار نمی کنیم. ما دقت و استاندارد براد اندازه گیری لازم داریم.

وی در پایان بیان داشت: ما در سالهای گذشته در ماهشهر دمای ۵۱ درجه و دمای زیر صفر و یخ بستن آب را تجربه کرده ایم و در آمار هواشناسی ثبت شده است.

منبع: گروه واتس آپی بندرماهشهر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • كارگر با سلام آخه کدام کارگر است که زیر سایه کار کند؟ یا کدام جوشکار در کنار آهن نباشد یا کدام بنا که کنار دیوار کار نکند ما کارگرها مخصوصا در پروژه ها روزی ١٢ ساعت زیر نور تابش مستقیم خورشید و در شرجی کار میکنیم اون نقشه برداری که وسط بیابان زیر آفتاب و به قول شما بازتاب حرارت از آسفالت کار میکند تکلیف چیه؟ من که تو مخازن جوشکاری میکنم که پوستم بلند شده چه کنم؟ شما فکر کردی همه پست کامپیوتر میشینن و مطلب درج میکنن؟ با تشکر