ساختمان سه ‌گوش اهواز بانک اطلاعات فرهنگی و پژوهشی خوزستان می‌شود +عکس

خورنا- مشاور امور عمرانی دانشگاه شهید چمران اهواز، اظهار داشت: ساختمان سه‌گوش (دانشکده قدیم ادبیات)، پس از مرمت و بازسازی به بانک اطلاعات فرهنگی، پژوهشی، خوزستان شناسی و موزه علم و فناوری تبدیل می ‌شود.

به گزارش خورنا از اهواز و به نقل از روابط عمومی دانشگاه شهید چمران اهواز، دکتر محمدابراهیم مظهری، مشاور امور عمرانی دانشگاه شهید چمران اهواز، با بیان این مطلب گفت: در راستای حفظ میراث فرهنگی استان، تفاهم‌نامه‌ای بین دانشگاه شهید چمران اهواز، اداره کل میراث فرهنگی استان و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان منعقد شد تا بتوان با اختصاص اعتباراتی شرایط مرمت و بازسازی ساختمان سه‌گوش را فراهم کرد.

 IMG17155783

وی با اشاره به همکاری‌های انجام‌شده بین دانشگاه شهید چمران اهواز و میراث فرهنگی اظهار کرد: بر اساس این تفاهم‌نامه مقرر شد که تا به‌منظور مرمت، بازسازی و بهره‌برداری از ساختمان دانشکده قدیم ادبیات، هرکدام از دستگاه‌ها و نهادهای متولی برنامه‌ریزی و اقدامات لازم را انجام دهند.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز، با اشاره به اعتبارات مشخص‌ شده برای اجرای این طرح عنوان کرد: اعتبارات موردنیاز برای مرمت و بازسازی عمارت سه‌گوش از محل اعتبارات استانی تأمین می‌شود و مقررشده که این طرح در مدت سه سال اجرایی شود.

وی با بیان اینکه دانشگاه شهید چمران اهواز به‌عنوان دستگاه بهره‌بردار پس از مرمت ساختمان سه‌گوش، با هماهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان کاربری ساختمان را تعیین می‌کنند افزود: از جمله برنامه‌های این دانشگاه برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌های فرهنگی و پژوهشی درزمینه های مختلف علمی و فنی پس از بهره‌برداری از ساختمان سه‌گوش است.

مشاور امور عمرانی دانشگاه شهید چمران اهواز، با بیان اینکه اداره کل میراث فرهنگی استان مجری طرح مرمت و بازسازی ساختمان سه‌گوش است تصریح کرد: تهیه طرح مرمت و بازسازی ساختمان با هماهنگی دانشگاه و متناسب با بهره‌برداری بر عهده این اداره کل است.

وی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات این ساختمان از بین رفتن بخشی از در و پنجره‌های چوبی توسط موریانه‌است که همزمان با اجرای طرح موریانه زدایی، در و پنجره ها این ساختمان نیز تعویض خواهد شد ابراز کرد: برداشتن کلیه الحاقات ناهمگن شامل طبقه فوقانی، لوله و اتصالات دستگاه‌های سرمایشی و کلیه سقف‌های کاذب موجود در بنا از برنامه‌های در دست اجرای مرمت و بازسازی ساختمان سه‌گوش است که هم اکنون در حال انجام است.

مظهری، در پایان خاطر نشان کرد: اداره کل میراث فرهنگی استان اعلام آمادگی کرده که پس از بهره‌برداری از این ساختمان، همکاری‌های لازم جهت طراحی ،تجهیز و تهیه اسناد و اشیاء برای راه‌اندازی موزه علم و فناوری را انجام دهد.

گفتنی است، عمارت سه‌گوش درسال ۱۳۰۸ به‌عنوان مقر بانک ملی مرکزی اهوازافتتاح شد و چند سال بعد به مقراداره حکومتی ولایت (استانداری) تغییر یافت. پس از آن در سال ۱۳۲۱همزمان با جنگ جهانی دوم به مقرارتش متفقین درخوزستان تبدیل شد و در سال ۱۳۳۶ پس از خریداری شدن از بانک ملی ایران به دانشکده پزشکی دانشگاه جندی‌شاپورتغییر یافت.

ساختمان سه‌گوش ازسال ۱۳۴۵ تا ۱۳۵۰ دانش‌سرای عالی تربیت دبیر، مرکزعلوم پایه دانشگاه جندی‌شاپور، مرکزعلمی وسمعی بصری دانشگاه جندی‌شاپور، دانشکده علوم وسازمان مرکزی این دانشگاه بود تا اینکه کاربری این ساختمان در سال ۱۳۵۰ به دانشکده ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه جندی‌شاپورتغییر یافت و در سال ۱۳۸۹ نیز تخلیه شد.