پیام مدیرکل فرهنگ و ارشاد خوزستان به مناسبت ثبت جهانی شوش و روز قلم

خورنا – مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، به مناسبت ۱۴ تیر روز قلم و همچنین ثبت جهانی محوطه باستانی شوش، پیام های جداگانه ای صادر کرد.

در پیام همایون قنواتی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، که به مناسبت ثبت جهانی محوطه باستانی شوش صادر شده، آمده است: معرفی نشانه ‌های تمدن ملتی بزرگ، می ‌تواند پیام فرهنگ و دانش و بزرگی این ملت را به جهانیان برساند. شهر شوش از دیر باز بستر تولد و گسترش تمدن ‌های بزرگی بوده است، تمدن ‌هایی که اکنون چهره ‌ای ماندگار در تاریخ از آنان به جا مانده است.

بدون شک ثبت جهانی محوطه باستانی شوش به عنوان یکی از نمادهای تاریخی هفت هزار سال خردمندی ایرانیان، پیام دوستی ملت و دولت ایران را بیش از پیش به گوش جهانیان خواهد رساند و موجب شناخت بیشتر مردم کشورهای دیگر نسبت به عظمت تاریخ و فرهنگ این مرز و بوم خواهد شد.

ثبت آثار تمدنی کشورمان در فهرست میراث جهانی، گام بلند دیگری برای حفظ و صیانت از میراث ارزشمند و بی ‌بدیل سرزمین ایران است که دگر‌ بار افتخاری غرور آمیز را برای ملت ایران به ارمغان آورد و این رویداد ارزشمند می ‌تواند ایران را به عنوان یکی از قطب ‌های مهم گردشگری فرهنگی به جهان بشناساند.

این رویداد فرهنگی فرخنده را به رهبر فرزانه انقلاب، رئیس جمهور محترم و آحاد ملت فرهیخته و فرهنگ‌دوست کشورمان به ویژه مردم شریف خوزستان و به طور خاص به اهالی فرهنگ‌دوست شهر شوش تبریک و تهنیت می‌گویم.

همچنین قنواتی به مناسبت روز قلم پیامی صادر کرد که متن آن به شرح ذیل است:

بی­ گمان قلم یکی از پدیده­ های زیبای خداوند است و نگارش از مهم­ترین راه­های گسترش معرفت، دانش و فرهنگ است. بدون ­تردید نویسندگان و اهالی نوشتار از آغاز، با گرامی­داشت قلم کوشیده ­اند تا بر دفتر اندیشه­ بشری سطری رقم بزنند تا مصداق شایسته­ ای برای «وما یسطرون» باشد.

تفکر و اندیشه­ همراه با انسان پا به عرصه خلقت نهاد و آدمی برای ثبت اندیشه­ ی خویش، دست به نوشتن زد و بهترین وسیله قلمی است که خداوند در کتاب آسمانی خویش به این خلقت گران­ سنگ به آن قسم یاد می­ کند. خلقتی که در فرهنگ دینی ما، بسیار باارزش است و تجلی­ کننده ­معرفت و دانش است.

عرصه­ جولان قلم، میدان توانمندی­ های تفکر نویسندگانی است که افق ­های تازه­ ای  در چشم ­انداز زندگانی علمی و فکری خود می­ گشایند و تشنه­ کامان حقیقت­ جو را با یادگیری علم و دانش خویش سیراب می ­کنند و آثاری که از آنان برجای می­ماند، منبع و میراث ماندگاری است برای نسل­های آینده.

امیر مومنان حضرت علی(ع) فرمودند: «اندیشه­ فرهیختگان بر کرانه­ ی قلم­هایشان جلوه­ گر است». و چه زیباست آن قلمی که برای رسالت در قبال اجتماع انسانی و فرهنگ متعالی به حرکت درآید و رازگشای روشنگری­ ها و فضیلت­ های انسانی باشد.

از این رو به جاست امروز را که به عنوان «روز قلم» نامگذاری شده است، ارج نهیم و در نکوداشت مقام والای آن بکوشیم و به صاحبان خرد و اندیشه و نویسندگان متعهد و انسان­دوست صمیمانه تبریک بگوییم. با ارج نهادن به تفکر و اندیشه­ ی والای تمامی ادیبان، فرهیختگان و فرهنگ­ ­­دوستان و نگاه به دریچه­ ی امیدبخش فعالیت­ های ادبی استان خوزستان و طرح­ های اهواز پایتخت کتاب ایران، از تلاش صمیمانه­ ی بزرگواران در جهت تولید آثار ادبی فاخر و ارزشمند، نهایت سپاسگزاری را داریم.