به قلم افشین آریایی؛

مانور قدرت، هم دلی و هم زبانی یاران خاتمی در خوزستان

خورنا – افشین آریایی: برپایی گردهمایی بزرگ اصلاح طلبان خوزستان و انتخابات پرشور شورای راهبردی، اتفاق مبارک و شگفت انگیزی بود که بدون اغراق، از آغاز حیات سیاسی جریان اصلاح طلبی در استان، تاکنون نظیر آن را ندیده بودیم.

این ضیافت باشکوه که در واقع مانور قدرت، هم دلی و هم زبانی یاران خاتمی بود، پس از برگزاری به دلیل بروز رفتارهای غیرحرفه ای ، و پس از اتمام همایش ، با حاشیه هایی همراه شد.

هر چند که این حواشی  نتوانست وجوه برجسته و مثبت این اقدام را تحت شعاع قرار دهد اما لازم می دانم برای توجیه افکار کسانی که به هر دلیل سعی دارند تا با توسل به شیوه های سخیف و مغایر با مرام اصلاح طلبی، این تجربه شیرین و امیدوار کننده را در کام همه تلخ کنند نکات زیر را یادآور شوم:

۱- ائتلاف به معنای اتحاد گروه ها و نیروهای مختلف در جهت دستیابی به هدف یا اهداف معین، یک امر کاملا مرسوم و بدیهی در عرصه انتخابات است. با این حساب، کسانی که با طرح موضوع ائتلاف فلان گروه و فلان شخص با یکدیگر، سعی در مخدوش نمودن انتخابات دارند یا با مفاهیم اولیه و ساز و کارهای سیاسی آشنا نیستند یا…

۲- برگزاری برنامه ای با این گستردگی که تحسین دوست و دشمن را در پی داشت، نخستین تجربه جبهه اصلاحات استان در این سطح بود. در این صورت، ضعف های موجود (که اغلب آنها نتیجه نوع دیگری از رفتارهای غیرحرفه ای در مقایسه با دستاوردها و نتایج درخشان آن، ناچیز و قابل اغماض است.

۳- با عنایت به محدودیت های پرشماری که پیش روی جبهه اصلاحات بوده و هست، اعضای کمیته برگزاری مراسم علیرغم میل باطنی خود، متاسفانه امکان پذیرایی از همه برادران و خواهران گرانقدر را نداشتند لذا براساس اسامی دریافتی از احزاب، تشکل ها و رابطین شهرستان ها، تنها ۳۵۰ نفر از عزیزان، امکان دعوت داشت که میزان حضور در این محفل عملا در حدود ۴۰۰ نفر شد ( البته فقط به کسانی برگه رای داده شد که جز مدعوین بودند و طبیعتا به کسانی که بدون دعوتنامه حضور بهم رسانده بودند ، برگ رای داده نشد ) . در مورد کمیته برگزاری مراسم باید اضافه نمود که این کمیته متشکل از جمعی از دبیران احزاب و شخصیت های حقیقی و مورد وثوق بود که با تشکیل جلسات و رایزنی های متعدد و شبانه روزی، زمینه را برای برداشتن این گام بزرگ فراهم ساختند.

۴_ نگاهی اجمالی به فهرست رنگارنگ منتخبین به خوبی نشان می دهد علاوه بر اینکه انتخابات به صحیح ترین و شفاف ترین شکل ممکن انجام شده است، تمامی دوستان از فرصت برابر برخوردار بوده و امکان رقابت برای تمامی احزاب و شخصیت ها اعم از زن و مرد، پیر و جوان و قدیم و جدید فراهم بوده است.

۵- یکی دیگر از شگفتی های این انتخابات، راهیابی سه نفر از بانوان محترم به ترکیب شورا بود. ارزش این اقدام زمانی آشکارتر می شود که بدانیم از دیر هنگام در استان خوزستان بنابر  علل مختلف (که شرح آن خارج از حوصله این مقاله است) زنان و دختران هیچ گاه آن گونه که باید، قدر و منزلت ندیده اند. لذا این انتخاب مهر تایید دیگری بود بر نگاه وسیع، روشن و سازنده اصلاح طلبان به تمامی اقشار و حوزه ها. اتفاقی که در حوزه مهمی مانند اصفهان با وجود مهیا بودن تمامی زمینه ها، امکان وقوع نیافت و حتی یکی از بانوان هم موفق به حضور در شورای راهبردی  پایتخت فرهنگی ایران نشد!!!

در پایان، از تمامی دست اندرکاران محترم این برنامه، تقدیر و تشکر نموده و برای منتخبین عزیز، آرزوی موفقیت و سربلندی دارم.

افشین آریایی، فعال سیاسی