سکوت مسئولان؛ تعطیلی کار شناورها/ چرا مسئولان خوزستان پاسخگو نیستند؟!

خورنا -این روزها بنا به گفته صیادان خوزستانی، هر لیتر بنزین یک هزار تومانی به قیمت ۳ هزار و ۵۰۰ ‌تومان در جایگاه‌های سوخت به آنها عرضه می‌شود.

با نابودی کار کشاورزی و تجارت و صیادی، مسئولان استانی باید برای به‌وجود آمدن فاجعه بیکاری در شهرستان آماده شوند.

از آن جایی که شغل اصلی اکثریت مردم به‌ویژه نقاط مرزی استان، کشاورزی و صیادی و تجارت است وضعیت شناورها و نان درآورهای از مسیر صید و صیادی، این روزها کساد و راکد شده است،.

در هندیجان نیز کار کشاورزی با خشک شدن رودخانه و با بستن دریچه‌های سدهای بالادست توسط مسئولان وزارت نیرو کلا از بین رفته و تمام امید مردم به کار با شناورهای صیادی و تجاری است که تنها امیدشان نیز با دستورالعمل‌های شرکت پخش فرآورده‌های نفتی رو به ناامیدی می‌رود!

به واقع، اگر دولت جلوی اینگونه اقدامات غیرقانونی را نگیرد مطمئنا هم کار تجارت و هم صیادی در بنادر استان عملا تعطیل خواهد شد و مردم مجبور به مهاجرت به شهرهای دیگر هستند! و این خود زنگ خطری است که باید مسئولان کشوری و استانی را از خواب بیدار کند.

*مسئولان استانی سرگرم دعواهای انتخاباتی هستند

یکی از صیادان خوزستانی در همین ارتباط در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: جایگاه‌های سوخت هر لیتر بنزین را به جای یک‌هزار تومان، ۳ هزار و ۵۰۰ ‌تومان به ما می دهند و وقتی که اعتراض می‌کنیم مسئولان جایگاه می‌گویند بر اساس دستورالعمل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی دست به چنین اقدامی زده‌اند.

احمد عبادی گفت: این اقدام در هندیجان از سوی شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ماهشهر در حال انجام است و این موضوع در حالی در استان اجرا می‌گردد که مسئولان استانی سرگرم دعواهای انتخاباتی هستند و مردم را به حال خودشان رها کرده‌اند.

وی ادامه داد: مسئولان باید بدانند تعطیلی کار صیادی و تجاری در خوزستان، یعنی بیکاری و رو آوردن به قاچاق و سرقت و … که با توجه به بیکاری قشر عظیم جوانان، اتفاقی غیر از این را نباید انتظار داشت.

*چرا مسئولان سکوت کرده‌اند؟

طالب شعبانی یکی دیگر از صیادان خوزستانی نیز چنین عنوان کرد: آیا این کار شرکت پخش، خلاف قانون نیست؟ چرا مسئولان در این زمینه سکوت کرده‌اند؟ ما از چه راهی باید نان زن و بچه‌هایمان را تامین کنیم.

وی گفت: همه درها بر روی ما بسته شده و تنها راهی که می‌توانیم صدایمان را به گوش مسئولان برسانیم، رسانه‌ها هستند، البته اگر مسئولان وقت کنند و درد مردم را در رسانه‌ها بخوانند.

شعبانی تصریح کرد: مردم از این کار مسئولان استان به ستوه آمده‌اند زیرا مدیران اجرایی در فکر هر کاری هستند به جز نظارت بر کار شرکت‌هایی همچون پخش فرآورده‌های نفتی که به دلخواه عمل می‌کند!

حجت نصاری یک شهروند هندیجانی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهرستان خاطرنشان کرد: وقتی علت گرفتن مبالغ اضافی را سوال می‌کنیم در جواب می‌گویند بابت حق عمل‌الکاری که ما باید در جایگاهای ساحلی از صیادان و یا شناورهای صیادی دریافت کنیم این مبالغ را دریافت می‌کنیم، در حالی که جایگاه‌های شهرهای استان از جمله هندیجان شهری هست و ساحلی محسوب نمی شود! چرا در یک وزارت مهم همچون وزارت نفت دولت هیچگونه نظارتی بر این امور ندارد؟ آیا این کار بازی کردن با نان زن و بچه مردم نیست؟ هزاران سوال این‌چنینی برای مرم بی‌پاسخ مانده و این وضعیت هر روز با شدت بی قانونی بیشتری در حال انجام است!

این صیاد خوزستانی افزود: این کار شرکت پخش اینگونه به نظر می‌رسد که هر متولی در پایین دست خود می‌تواند قانون وضع کند.

*این مبالغ به به حسابی نامعلوم واریز می‌شود

رئیس اداره شیلات هندیجان نیز در همین رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهرستان اظهار کرد: اگر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی، سوخت را در محل اسکله و در ساحل تحویل دهد مجاز به افزایش قیمت سوخت است در صورتی که این کار را نیز انجام نمی‌دهد.

فلامرز مزارعی ادامه داد: هم اکنون چند سال است که شرکت پخش با این کار، خلاف قانون دولت، پول اضافی از صیادان دریافت کرده و به حسابی نامعلوم واریز می‌کند.

وی همچنین عنوان کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته توسط مسئولان شیلات استان، این مسئولان نیز مخالف گرفتن وجه اضافی در جایگاه شهری از صیادان هستند.

رئیس اداره شیلات هندیجان خاطرنشان کرد: هر کدام از صیادان هندیجانی با یک فروند قایق یا شناور خود با چندین نفر مشغول به کار هستند که با ادامه این روند شرکت پخش، باید منتظر یک فاجعه بیکاری در سطح شهرستان باشیم.

*همه نمایندگان، کار شرکت پخش فرآورده‌های نفتی را خلاف قانون می‌دانند

نماینده مردم هندیجان، ماهشهر، امیدیه و بندرامام در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: همه نمایندگان استان در مجلس و در کمیسیون انرژی، مخالفت خود را با گرفتن هرگونه وجه اضافی از شناورها اعلام کرده و این کار شرکت پخش فرآورده‌های نفتی را خلاف قانون می‌دانیم.

حبیب آقاجری افزود: ما از طریق سازمان تعزیرات حکومتی و حتی معاونت برنامه ریزی رئیس جمهور پیگیر این قضیه هستیم زیرا اخذ یک ریال به غیر از مبلغ مصوب مواد سوختی خلاف قانون است.

نماینده مردم هندیجان، ماهشهر، امیدیه و بندرامام در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: یک صیاد با سرمایه گذاری و با اشتغال چندین نفر در شناور و با ریسک خطراتی از قبیل طوفان و غیره در دریا با نرخ اضافی باید ضرر بدهد ولی یکی در خشکی با کامیون برای جابه‌جایی کالا، نرخ مصوب دولت را پرداخت می‌کند که این کار اصلا انصاف نیست.

وی اضافه کرد: آقایان در وزارت نفت باید این دوگانگی‌ها را هر چه سریع‌تر تعطیل کنند و بیش از این باعث فاجعه بیکاری در سطح منطقه نشوند.

*به هیچوجه خلاف قانون نیست

رئیس مرکز پخش فرآورده‌های نفتی بندر ماهشهر نیز در ادامه این توضیحات اظهار کرد: این مبلغ اضافی بر اساس دستورالعمل ارسالی از مرکز برای جایگاه‌های ساحلی از صیادان دریافت می‌شود و این کار به هیچوجه خلاف قانون نیست!

محمود طاهری‌زاده افزود: بر اساس این دستورالعمل، به غیر از سوخت خودرویی، ما مجاز هستیم از بقیه افراد طبق ابلاغیه دریافت کنیم و هر جایگاهی این کار را انجام ندهد، خلاف کرده است.

وی در پاسخ به این سئوال که این پول اضافی دریافتی از مردم به کدام حساب واریز می‌شود پاسخی نداد.

*پیگیر این موضوع هستیم

احمد جعفری‌نسب فرماندار هندیجان نیز اظهار کرد: در حال پیگیری این موضوع با برگزاری جلسات هستیم.

*استاندار چاره‌اندیشی کند

چه بسا، پیشتر نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آبادان گفته بود: فعالیت تمام شناورهای چوبی در آبادان، اروندکنار و چوئبده به دلیل گرانی سوخت متوقف شده و ملوانان و جوانان این منطقه دست از کار کشیده‌اند و بیکار مانده‌اند.

محمدسعید انصاری اضافه کرده بود: گران شدن سوخت و به تبع آن بالا رفتن هزینه حمل و نقل باعث شده که صاحبان شناوران چوبی نتوانند به فعالیت خود در مسیر بنادر آبادان، چوئبده و اروندکنار به کشورهای امارات و کویت ادامه دهند.

وی خاطرنشان کرد: گرانی سوخت حتی لنج‌های صیادی را نیز زمین‌گیر کرده است و صیادان به دلیل بالا رفتن هزینه‌ها دیگر اشتیاقی به فعالیت خود ندارند.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مخاطرات توقف این شناورها در بنادر گفت: کوچکترین بی‌احتیاطی باعث آتش سوزی می‌شود که به تبع آن مالکان هستی خود را از دست خواهند داد.

انصاری گفت: استاندار خوزستان باید هر چه زودتر با تشکیل جلسه‌ای موضوع توقف فعالیت شناورها در سواحل جنوب خوزستان را بررسی و چاره یابی کند.

*نامه شناورداران به نمایندگان استان

«بسم‌الله الرحمن الرحیم

با سلام و تشکر از زحمات شما بزرگواران

قطعا از ۳ برابر شدن قیمت سوخت شناورها با اطلاع هستید! و نیک می‌دانید که شاهرگ اقتصادی جنوب از تجارت دریا می‌گذرد، ضمن اینکه این افزایش قیمت توسط شرکت پخش فرآورده های نفتی غیرکارشناسی و بی‌رحمانه است، از شما تقاضا داریم نسبت به حل و فصل و تجدید نظر وزارت نفت در این موضوع حساس اقدامات لازم را سریعا مبذول دارید، تا از بیکاری و افزایش کرایه کالا( افزایش قیمت کالا) و رکود اقتصادی فاجعه بار و مرگ بازارچه‌های مرزی آزاد پیشگیری کنید،  با توجه به عضویت نمایندگان خوزستان در کمیسیون نفت و هیئت رییسه، چشم ملوانان و صاحب شناوران و مردم جنوب به دست ها و اندیشه کارگشای شماست، جمعی از شناورداران خوزستان».

گزارش و مصاحبه از علی چاروسائی