«سدسازی» قتل عام یکباره جنگل‌ها بود

خورنا -مدیرعامل انجمن‌های محیط زیستی خوزستان گفت: مجریان سدها بی‌آنکه اندکی به جبران نابودی و غرق کردن صدها هزار بلوط و سایر درختان برآیند، بی‌سابقه‌ترین قتل عام یکباره موجودات را در این سرزمین رقم بزند.

هژیر کیانی با بیان اینکه کارون این رود خروشان سابق که امروز اسیر بندهای سیمانی به‌ نام سد شده، حال خوشی ندارد اظهار کرد: کارونی که هزاران سال بستری پویا و خروشان برای پیدایش تمدن‌های مختلفی بوده، امروز اسیر نابخردی ما انسان‌ها شده است، فرقی نمی‌کند از مبدا تا مقصد همه و همه کمر همت بسته‌ایم تا این شریان چند هزار ساله تمدن‌آفرین را بخشکانیم و تقصیرش را هم گردن خشکسالی بیندازیم.

وی افزود: اینکه نگاه یک‌جانبه‌نگرانه به توسعه و محدودنگری «سد برای سد» در دهه‌های اخیر سوای توجیهات ملی سیاستگزاران سد سازی ایران، دلیل اصلی اسارت کارون بنامیم، اما از یک نکته مهم نمی‌توان چشم‌پوشی کرد و سود سرشاری که برای مجریان این‌گونه پروژه‌ها داشته است.

مدیرعامل انجمن‌های محیط زیستی خوزستان اضافه کرد: مجریان سدها بی‌آنکه اندکی به جبران نابودی و غرق کردن صدها هزار بلوط و سایر درختان برآیند، آبی را که روزگاری به درختان زندگی می‌بخشید، مجبور کردند تا زندگی بسیاری از آنها را در خود ببلعد و بی‌سابقه‌ترین قتل عام یکباره موجودات را در  این سرزمین رقم بزند.

کیانی خاطرنشان کرد: سدسازان مسبب کوچ اجباری هزاران نفر از دامن پر‌مهر کارون شدند تا برای روشنایی خانه‌های هم‌وطنانمان توجیه داشته باشند، غافل از اینکه هر چراغی که روش می‌شد کور سوی امید زیستمندان کارون رو به خاموشی می‌نهاد و امروز جز ابهام و نگرانی رمقی برای کارون و کارونیان نگذاشته‌اند.

وی با بیان اینکه از همین رو است که این نوع رفتارهای نابخردانه و یک‌جانبه‌نگر را باید کارون خواری نامید و برای توقف این کارون خواری فریاد زد، تصریح کرد: اگرچه کارون خواری، دولت، شرکت و شخص نمی‌شناسد، اما آنچه مهم است، اینکه همه برای این اتفاق نامیمون از دولت، سدساز و کشاورز گرفته تا صنایع ویرانگر و… بسیج شده‌ایم.

این دوستدار خوزستانی محیط زیست اضافه کرد: نا کارآمدی دستگاه‌های مسئول برای رفع معضل خطرناک فاضلاب در کلان‌شهر اهواز و در طول مسیر این رودخانه بزرگ و حیات‌بخش به جایی رسیده که سازمان‌های بین‌المللی هم با کمک‌های خود نتوانسته‌اند این اژدهای در بند بی‌تدبیری ما انسان‌ها را نجات دهند و بیم آن می‌رود که اگر دیر بیاندیشیم عواقب دردناک و جبران‌ناپذیری در انتظار کارون و کارونیان خواهد بود.

کیانی ادامه داد: آنچه واضح است ظلم انسان ناسازگار با طبیعت بر این رود خروشان است که گاه ناکارآمدی و توجیه حرص و طمع خود، صنایع و شرکت‌های تحت امر خود را اعم از دولتی و خصوصی که مرگ کارون را آرزو می‌کنند به گردن خشکسالی و تغییرات اقلیمی می‌گذاریم تا افکار عمومی را برای شقه شقه کردن این رود خروشان آماده کنیم تا اگر فرداها پیکره ۹۵۰ کیلومتری این خدا آفرید زلال را به تماشا نشستیم تقصیری متوجه متولیان انحصاری منابع آب کشور نباشد.

وی اشاره کرد: بی‌آنکه حرص و طمع عده‌ای اجازه دهد تا سر از زیر برف در آورده و جرات این اعتراف را داشته باشیم که کارون اگرچه جز با توقف کارون خواری، دیگر آن رود خروشان نمی‌شود، اما با تنظیم حق آبه راحت‌تر نفس خواهد کشید و امید را به ذی‌نفعان اصیل آن باز می‌گرداند.

این فعال ایذه‌ای محیط زیست با بیان اینکه همه ما عرصه را بر کارون بزرگ تنگ کرده‌ایم گفت: آقایان مسئول؛ کارون به سختی نفس می‌کشد! مدیران شرکت‌ها و صنایع! فریاد نسل‌های آینده از قعر سد گتوند و کارون ۳ و ۴ و تونل‌های بالادست شنیده می‌شود! فریاد فرزندان آینده این سرزمین در کوره‌های ذوب آهن، صنایع نیشکر و خاک‌های داغ خوزستان شنیده می‌شود.

کیانی با اشاره به بی‌توجهی نسبت به کارون در اهواز تشریح کرد: آقایان شهرداری و آب و فاضلاب شما در اهواز کارون را مسموم کرده‌اید و این هیبت عظیم هر چه مقاومت می‌کند شما در حلقومش فاضلاب صنعتی می‌ریزید.

وی با انتقاد از عملکرد سدسازان یادآور شد: شما سدسازان که کارون را به بند کشیده‌اید مطمئن باشید نفرین طبیعت دامن همه  شما را خواهد گرفت، کارون این‌روزها حال خوشی ندارد در اهواز به سختی نفس می‌کشد در کوهرنگ شاهرگ‌های گردنش را می‌زنند و در اهواز به پیکره‌اش سموم مختلف تزریق می‌شود.

مدیرعامل انجمن‌های مردم نهاد خوزستان ادامه داد: چرا نمی‌خواهید قبول کنید که کارون امروز مولود رفتارهای نادرست ما با اوست؟ چرا برای این رودخانه رو به زوال امروز کاری نمی‌کنید؟!

وی با بیان اینکه کارون بخش مهمی از هویت این سرزمین بوده و حیات میلیون‌ها نفر در گرو حیات طبیعی کارون است تصریح کرد: اگر امروز برای نجات کارون از خودخواهی، حرص، طمع و افکار سودجویانه و تبعیض آمیز نگذریم، فردا خیلی دیر است! حتی اگر یک روز هم زودتر اندیشه کنیم کارون را نجات خواهیم داد و از آنچه بر مردم و ذی‌نفعان حقیقی و اصیل آن می‌گذرد جلوگیری خواهیم کرد.

کیانی ادامه داد: با این همه، بیاید برای پاسداشت طبیعت و این رود لایزالی که بند کشیده‌ایم نه به شکل نمادین و شاعرانه بلکه مسئولانه نگاه کنیم تا قهر خداوند و طبیعت بر ما نازل نشود که هر چه کنیم به خود کنیم! و این رودخانه‌ای که در زمره جوانترین روخانه‌های جهان است را دچار پیری زودرس نکنیم.

وی با انتقاد از ساخت سدهای مشکل‌ساز عنوان کرد: این ژست‌های توسعه‌طلبانه و خود کامگی که نتیجه‌اش گتوند و گتوندها خواهد شد را پایان داده و تخریب یک زیستگاه و نابودی زیستمندانش را به بهانه آبادانی نقطه‌ای دیگر از این سرزمین را پایان دهیم و آبادان را برای آبادانی جاهای دیگر خراب نکنیم.

کیانی در پایان گفت: کارون از روز ازل مسیرش را به دریاها یافته بود و ما و شما با تنگ نظری و حرص و طمع کارون را به کورابه‌ای تبدیل خواهیم کرد، ما با رفتار نابخردانه‌مان یکی از جوانترین رودخانه‌های جهان را دچار پیری و مرگ زودرس کرده‌ایم.

به گزارش خبرگزاری فارس، هژیر کیانی، این فعال دوستدار محیط زیست شهرستان ایذه و استان خوزستان، چندی پیش در طی یک حرکت نمادین و جالب نام فرزند تازه متولد شده خود را کارون نهاده بود تا اهمیت این رود بزرگ را در نزد خود نشان داده و این موضوع را در ذهن همه جای دهد.