جفیر همچنان در محاق بی قانونی؛

آیا تعاون روستایی به وظایف قانونی اش عمل کند؟

خورنا – با این وجود در دوره جدید نیز برخی حاشیه ها در این اتحادیه، ادامه فعالیت اتحادیه را با برخی ابهام ها مواجه ساخت. آنگونه که پیشتر در جوابیه ای از سوی سازمان تعاون روستایی خوزستان به سایت خبری تابناک تایید شد در سال های قبل تخلفاتی نیز از سوی برخی افراد صورت گرفت اگرچه هنوز از اقدام های عملی برای برخورد با این تخلفات خبری در دست نیست.

۱۷سال پس از امضای توافقنامه ای که بر اساس آن برای حمایت از ایثارگران خوزستان، ۴۰هزار هکتار از اراضی جفیر برای اجرای طرح های کشاورزی اختصاص داده شد هنوز اجرای این طرح در آغاز راه است. اگر چه در ۱۷ سال گذشته بدلیل برخی بی مهری ها و سوء مدیریت ها، عملا اقدام چندانی در اجرایی شدن این پروزه مهم صورت نگرفت و برخی اقدامات پراکنده هم نیمه تمام رها شده بود ولی از سال گذشته و با حضور مجموعه مدیریتی جدید در اتحادیه تعاونی های روستایی جفیر اقدامات جدی در این زمینه آغاز شد. جلسات متعددی با مسئولان وزارت جهادکشاورزی، استانداری خوزستان و وزارت تعاون، کارو رفاه برگزار شد و بارقه های امید برای عملیاتی شدن این طرح ایجاد شد.
با این وجود در دوره جدید نیز برخی حاشیه ها در این اتحادیه، ادامه فعالیت اتحادیه را با برخی ابهام ها مواجه ساخت. آنگونه که پیشتر در جوابیه ای از سوی سازمان تعاون روستایی خوزستان به سایت خبری تابناک تایید شد در سال های قبل تخلفاتی نیز از سوی برخی افراد صورت گرفت اگرچه هنوز از اقدام های عملی برای برخورد با این تخلفات خبری در دست نیست.
از سوی دیگر همزمان با ورود سازمان تعاون روستایی کشور برای حل و فصل برخی مشکلات جفیر، شنیده شده است برخی افراد در اقدامی عجیب با شکستن قفل درب اتحادیه، ساختمان و مهر اتحادیه و… را در اختیار گرفته اند در حالیکه طبق قوانین موضوعه، چنین اقدامی قانونی نبوده است. اگرچه هنوز از نحوه برخورد سازمان تعاون روستایی و پیگیری های قضایی این اداره کل در خصوص چنین رویدادهای عجیبی و بازگشت شرایط قانونی و حفاظت از اموال بیت المال و اسناد اداری خبری منتشر نشده است که امیدواریم در زمینه اقدامات صورت گرفته برای برخورد با اقدمات غیرقانونی، جهت اطلاع مردم اطلاع رسانی شود.
از طرفی، همزمان برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نامه ای به وزیر جهاد کشاورزی خواهان توجه جدی این وزارتخانه به رفع مشکلات اخیر شده اند و مسئولان سازمان تعاون روستایی کشور در دستوراتی صریح به تعاون روستایی خوزستان، خواستار اقداماتی قانونی برای تداوم فعالیت مدیرعامل و … شده اند.
با این وجود به گفته بیدار یک عضو هیات مدیره، هنوز برخی افراد در اتحادیه حاضر به تمکین در مقابل اجرای قانون نیستند و در این زمینه بر رفتارهای خلاف خود اصرار دارند.
بر این اساس این پرسش ایجاد شده است که براستی چه کسانی در مقابل اجرای دستورات سازمان تعاون روستایی کشور مقاومت می کنند و بر ادامه وضع موجود و حل نشدن حاشیه ها و تنش ها اصرار دارند؟
از طرف دیگر این انتظار از مسئولان تعاون روستایی استان ایجاد شده است که به منشور حفظ حرمت رئیس سازمان تعاون روستایی کشور و دستورات اخیر وی در خصوص جفیر، دست به کار شده و برای رفع چالش های ایجاد شده و برخورد قاطع و جدی با خاطیان، اقدام جدی به عمل آورده و برای سر و سامان گرفتن این اتحادیه مهم تلاش کنند و اجازه ندهند دستورات سازمان تعاون روستایی کشور بر روی زمین بماند.
از طرفی این پرسش ایجاد شده است که آیا تعاون روستایی مسئولیتی در خصوص برخی اقدامات عجیب تعدادی از افراد –آنگونه که شنیده شده ورود به ساختمان، شکستن قفل و…- دارد یا ندارد؟ آیا سازمان تعاون روستایی در خصوص تحویل رسمی ساختمان اتحادیه، اسناد، مهر و… مسئولیتی دارد یا خیر؟ که امیدواریم بمنظور شفاف سازی و تنویر افکار عمومی پاسخ این پرسش ها داده شود تا به نحوی مقتضی اطلاع رسانی شود.
بی تردید اعمال نقش قانونی و نظارتی سازمان تعاون روستایی و برخورد با تخلف از اساسنامه اتحادیه و قوانین موضوعه و همچنین اجرایی شدن دستورات رئیس سازمان تعاون روستایی کشور و برخورد قانونی با برخی افراد که بدنبال اخلال در روند فعالیت اتحادیه هستند، می تواند در سامان دادن به وضع اتحادیه و عبور از چالش های ایجاد شده بسیار موثر باشد و زمینه را برای پیگیری اجرایی شدن طرح جفیر فراهم نماید. ضمن آنکه بر زمین ماندن دستورات ریاست سازمان تعاون روستایی کشور و یا خدای ناکرده مقاومت در برابر آن بی تردید جایگاه مهم مدیریتی و نظارتی این سازمان را با پرسش هایی مواجه خواهد کرد که در اینده نیز به آن خواهیم پرداخت.