سهام شرکت امیرکبیر توسط بانک رفاه کارگران خریداری شد/ این معامله غیرقانونی است؟!

خورنا – سهام پتروشیمی امیرکبیر در سی ام اردیبهشت سال جاری در حالی فروش رفت که معامله آن در بازار فرابورس بعد از تمدید زمان قانونی بازار رخ داد. در این روز بلوک ۵۱.۷۱ درصدی «شکبیر» با قیمت هر سهم ۹۵۰ تومان و به ارزش تقریبی یک هزار و ۷۵۶ میلیارد تومان از طریق کارگزاری صبا تامین توسط بانک رفاه خریداری شد.

این معامله در حالی انجام شد که گمانه زنی‌ها در خصوص معامله سهام پتروشیمی امیرکبیر در روزهای قبل از آن به شدت بالا گرفته بود، به طوری که یک مقام آگاه دراین باره گفته بود: پتروشیمی امیرکبیر اولین واحد در چند سال گذشته پس از بیستون، اصفهان و پترول است که سهام آن به صورت مدیریتی عرضه خواهد شد، این در حالی است که پترول رد دیون بوده است. اما ظرفیت پتروشیمی امیرکبیر بسیار استراتژیک و قابل ملاحظه است؛ چرا که یکی از توان‌های بزرگ پلی اتیلن عرضه خواهد شد.
البته ۵ روز بعد از معامله امیرکبیر در وقت اضافه مدیرعامل بانک رفاه اعلام کرد که بانک رفاه بابت خرید سهام پتروشیمی امیرکبیر پولی پرداخت نکرده است. حال آنکه  همواره و در زمان‌های متفاوت بانک مرکزی به بانک‌ها بابت خروج از بنگاه داری هشدار داد ه است.
ولی ا… سیف، رییس بانک مرکزی در سال ۹۳ از بانک‌ها و موسسات  اعتباری خواست تا ظرف مدت یک ماه نسبت به تهیه برنامه و جدول زمانی مناسب جهت فروش سهام وشرکت‌های متعلق به خود اقدام کنند. با این حال در حال حاضر شاهد خرید سهام شرکت امیرکبیر توسط بانک رفاه کارگران هستیم که با بررسی‌های کارشناسی نشان می‌دهد این معامله غیرقانونی است.

شرحی بر خرید سهام شرکت پتروشیمی امیرکبیر توسط بانک رفاه کارگران
۱-به موجب بند (۳) از ماده (۳) “دستورالعمل
سرمایه گذاری مؤسسات اعتباری ” مصوب یکهزار و هشتاد و یکمین جلسه شورای محترم پول و اعتبار مورخ ۱۳۸۶/۱/۱۸، مجموع سرمایه گذاری‌های بی واسطه و با واسطه هر مؤسسه اعتباری (موضوع بند ۱-۶-۲ همین دستورالعمل) در اشخاص حقوقی خارج از بورس، نباید از ۵ درصد سرمایه پایه مؤسسه اعتباری تجاوز نماید.
۲-شایان ذکر است که سهام شرکت پتروشیمی امیرکبیر در شرکت فرابورس ایران پذیرفته نشده است و صرفاً معاملات آن بر اساس مفاد بند (ب) ماده (۹۹) قانون برنامه ۵ ساله پنجم در این بازار انجام می‌شود.
۳-بند ۱-۶-۲ اشعار می‌دارد که یکی از روش‌های سرمایه گذاری مؤسسه اعتباری به منظور کسب سود می‌باشد، که عملاً سرمایه گذاری بانک رفاه کارگران
با توجه به تعریف مندرج در بند (۴) ماده (۲) همین دستورالعمل، سرمایه گذاری به منظور کسب سود محسوب می‌شود.
۴-به موجب ماده (۶) دستورالعمل مذکور که به عنوان دوره گذار مشخص شده است موسسه اعتباری که سرمایه گذاری آن- در زمان ابلاغ این دستورالعمل- با حدود مقرر در ماده ۳ مطابقت ندارد، موظف است
بر اساس برنامه زمان بندی شده ای که به تأیید بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران می‌رسد، حداکثر ظرف مدت ۲ سال از تاریخ ابلاغ، وضعیت سرمایه گذاری های خود را با حدود مقرر در این دستورالعمل منطبق نماید.
پس چنین مستفاد می‌گردد که از تاریخ تصویب و ابلاغ دستور العمل سرمایه گذاری مؤسسات اعتباری که در تاریخ ۱۳۸۶/۱/۱۸به تصویب شورای پول و اعتبار رسیده است، مؤسسات اعتباری فقط تا حد مشخص شده در دستورالعمل مذکور می‌توانند در جهت کسب سود، سرمایه گذاری نمایند.
۵-در همین راستا رئیس کل بانک مرکزی در اواخر تیرماه سال ۱۳۹۳ طی نامه ای از کلیه بانکها و مؤسسات اعتباری خواست ظرف مدت یکماه نسبت به “تهیه برنامه و جدول زمانی مناسب جهت فروش سهام و شرکتهای متعلق به خود ” اقدام کنند بنا بر مفاد نامه مذکور در این جدول زمانی بانکها موظفند به گونه ای برنامه ریزی کنند که طی یک دوره ۳ ساله از بنگاه داری خارج شود.
۶-به موجب ماده (۱۶) ” قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور ” کلیه بانکها و مؤسسات اعتباری موظفند در تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون تا مدت ۳ سال کلیه اموال خود اعم از منقول ،
غیر منقول و سرقفلی را که به تملک آنها و شرکتهای تابعه آنها در آمده است و به تشخیص شورای پول و اعتبار بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مازاد می‌باشد، واگذار کنند.
۷-محمد رضا نظری ، مدیرعامل بانک رفاه کارگران در زمان انجام معامله خرید ۵۱/۷۱ درصد از سهام شرکت پتروشیمی امیرکبیر، اظهار داشته است که ” خرید بلوک ۵۱ درصدی پتروشیمی امیرکبیر توسط بانک متبوع خود، یک نقل و انتقال داخلی است و گفته است که بانک رفاه کارگران بابت خرید سهام پتروشیمی امیرکبیر پولی پرداخت نکرده است و این عمل برای افزایش سرمایه بانک و رد دیون انجام شده است.
۸- حال سؤال اینجاست که شرکت گروه پتروشیمی تابان فردا که متعلق به صندوق بازنشستگی و رفاه کارکنان صنعت نفت می‌باشد، چه دیونی به بانک رفاه کارگران داشته است؟  و اگر این معامله رد دیون بوده است، به چه علت سهام خریداری شده هنوز در وثیقه شرکت پتروشیمی تابان فردا است.؟  آیا این نقل و انتقال داخلی در بین شرکتهای تابعه سازمان تأمین اجتماعی برای اصلاح EPS تاپیکو (شرکت سرمایه گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تأمین) نبوده است؟!
افزون بر این خرید این سهام با قیمتی بسیار گران تر از قیمت حقیقی سهام شرکت مذکور آنهم برای افزایش سرمایه بانک چگونه توجیه می‌شود؟ و آیا با خرید مال باید افزایش سرمایه داد و یا با وجوه حاصل از فروش مال ؟!
سهمی که دارای بازده بسیار پائینی است، (پیش بینی EPS سال ۱۳۹۴ برای هر سهم ۵۵۷ ریال می‌باشد، چگونه با قیمت ۹۵۰۰ ریال (۱۷/۰۵=P/E) برای افزایش سرمایه بانک خریداری شده است.
آیا این خرید، خریدی دستوری نبوده است که برای جبران EPS تاپیکو انجام شده است؟ شایان ذکر است که آخرین معامله سهام در فرابورس با قیمت ۷۶۲۰ ریال انجام شده است و میزان سود شرکت با توجه به ارزش بازار ان حدود ۷/۳۱ درصد می‌باشد.
و آیا بانک مجاز است که چنین مالی را از محل سپرده‌های مردم خریداری نماید؟ زیرا ارزش این خرید مبلغی در حد سرمایه بانک می‌باشد.
۹-آیا دستورالعمل شورای پول و اعتبار، نامه رئیس کل بانک مرکزی، قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور و سایر قوانین آمرۀ دیگر مانند مواد ۲۶ و ۶۱ قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران کافی نبود که بانک رفاه کارگران دست به چنین معامله ای نزند؟ و آیا بانک مرکزی ایران در خصوص انجام معامله عکس العمل قانونی خود را
فوراً بروز خواهد داد؟
۱۰-آیا بانک رفاه کارگران که به موجب مجمع عمومی عادی به صورت فوق العاده شرکت پتروشیمی امیرکبیر که در تاریخ ۹۴/۳/۱۷برگزار شده است، مدیریت شرکت را در دست خود گرفته است دارای سابقۀ مدیریتی در شرکت بزرگی مانند پتروشیمی امیرکبیر می‌باشد؟
آیا این شرکت در طول سالهای گذشته از مدیریت شرکتهای خصوصی و شبه دولتی به اندازه کافی متضرر نگردیده و ماندۀ رمق هم می‌بایست با مدیریت بانک رفاه کارگران از بین برود؟؟!!