هشدار به مسئولین شهرستان بندر ماهشهر: صنایع دستی برلبه پرتگاه انقراض

سهراب قهرمانی _ خورنا- امروز در یک دیدار دوساعته با دو تن از اساتید عزیز هنرهای صنایع دستی معرق و منبت کاری پای درد دل و توضیحاتی زیبای دونفره این عزیزان نشستم و مطمینم هرکس که ذره به فکر این شهر و این هنرهای ملی باشد از این گفتگو و توضیحات هم لذت خواهد هم از کمبودها و نارسایی ها و کم لطفی برخی مسئولین در راستای توسعه این دو هنر دستی متاسف خواهند شد.

تاریخچه ای مختصر از زبان استاد مصطفی حیات و استاد عبدالمحمد حیدری:
هنر منبت چوب
منبت کاری نام یکی از صنایع دستی ایران میباشد که ریشه منبت از کلمه نبات گرفته شده و به معنی رویانیده میباشد و به این دلیل بوده که برجستگی گل و گیاه بر روی چوب و مانند روییدن گیاه بر روی آن بوده است.

مواد اولیه منبت انواع چوب درختان میباشد,هر چه جنس چوب محکمتر و فشرده تر باشد,کار منبت بهتر و با دوام تر و زیباتر میباشد,مانند چوب گردو,شمشادو گلابی
چوب به عنوان فراوانترین ماده اولیه موجود در طبیعت جزو نخستین موادی است که توجه بشر را به خود جلب کرده و برای ساخت و پرداخت انواع وسایل مصرفی و هنری مورد استفاده قرار گرفته است.

منبت کاری با چوب یکی از ظریف ترین صنایع دستی است که تلفیقی از هنر و حوصله هنرمندانی است که با مواد اولیه ارزان و ساده,محصولاتی با ارزش خلق میکنند,هنرمندانی که با جند قلم و اسکنه ی فلزی ذهنیات خود را با خطوط کوفی,نقوش اسلیمی,ختایی و گل و مرغ و … روی چوب کنده کاری میکنند.
منبت کاری هنری است مشتمل بر حکاکی و کنده کاری روی چوب.این هنر دستی نماد احساس,ادراک,اندیشه و خلاقیت هنرمندانی است که با ذوق و سلیقه سرشار,اثر هنری را ابداع میکنند.

بیوگرافی استاد حیدری:
عبد المحمد حیدری   متولد سال ۱۳۴۹ در بندر ماهشهر
حدود ۳۰ سال است که بصورت پراکنده در رشته معرق چوب مشغول به فعالیت هستم.متاسفانه بنده به دلیل عدم وجود کلاس های آموزشی و اساتید مربوطه بدون داشتن استاد,با علاقه مندی نسبت به تمرین و فراگیری این هنر پرداختم .مدت ۳ سال است که با اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری بندر ماهشهر همکاری دارم که طی این مدت کلاسهای آموزشی ای در محل اداره میراث فرهنکی,دانشگاه آزاد ماهشهر و اداره زندان ماهشهر برگزار شده آموزش داده ام و در این خصوص از خانم عبادی رییس  اداره میراث فرهنکی و صنایع دستی و گردشگری شهرستان بندر ماهشهر که نهایت همکاری را داشته و دارند صمیمانه تشکر می نماییم.

متاسفانه در شهرستات بندر ماهشهر جهت کار معرق چوب  هیچگونه وسایل مورد نیاز این کار از قبیل تیغ اره مویی مناسب و چوب های مخصوص یافت نمیشود و از جمله مشکلات بارز جهت انجام کار در رشته های صنایع دستی نبود مکان ثایت و مشخص میباشد.

از مسئولین محترم شهرستان بندر ماهشهر اعم از حناب آقای دکتر قمر فرماندار محترم, جناب آقای،مهندس کمایی شهردار محترم و جناب سردار حاج حبیب آغاجری نماینده محترم شهرستان بندر ماهشهر در مجلس شورای اسلامی تقاضا میشود مکانی مناسب جهت هنرمندان صنایع دستی شهر در نظر گرفته شود تا علاوه بر حل مشکلی از مشکلات هنرمندان,مکانی برای بازدید و آموزش مردم و علاقمندان به هنر بوجود آید.

بیوگرافی استاد هنرهای منبت و نعرق جناب آقای  مصطفی حیات   متولد ۱۳ شهریور ۱۳۶۶ در شهرستات بندر ماهشهر هستم دارای مدرک لیسانس حسابداری که  فعالیت در عرصه هنر را از کودکی با نقاشی و طراحی آغاز کردم و در دوران نوجوانی به خطاطی به سبک نستعلیق پرداختم.

در همان زمان به مجسمه سازی با گچ رو آوردم,با توجه به علاقه فراوانی که به چوب و هنر های چوبی داشتم سعی در فراگیری هنر منبت کردم.به دلیل نبود استادی در زمینه هنر منبت در سطح شهر,به سختی و مشقت و تمرین و تلاش فردی و بدون داشتن هیچ استادی,تکنیک های منبت روی چوب را آموختم و در حال حاضر ۱۰ سال است که مشغول فعالیت در رشته منبت کاری هستم.

همچنین به مدت ۳سال است که در کلاس های اموزشی اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگردی شهرستان بندر ماهشهر و برپایی نمایشگاه های شهری و استانی با این اداره مشغول به همکاری هستم.

ضمنا کلاس های آموزشی متعددی را بصورت خصوصی برپا کردم.

در میان هزاران مشکلی که هنرمندان صنایع دستی ماهشهر با آن دست و پنجه نرم میکنند,عدم وجود مکان ثابت و مناسبی جهت انجام این کار در رشته های صنایع دستی از همه ی مشکلات آزار دهنده تر میباشد.

لذا از اگر مسئولین محترم شهرستان بندر ماهشهر مکانی ثابت در قالب خانه هنر و صنایع دستی را جهت هنرمندان در نظر بگیرند تا هنرمندان این شهرستان بصورت متمرکز و با دغدغه ای کمتر به فعالیت های هنری خود مشغول باشند در آینده نزدیک شاهد رشد و بالندگی چشمگیر این دو هنر زیبا و احیای در شهرستان بندر ماهشهر خواهیم بود.

وی گفت: در پایان از حضور گرم و صمیمی خبرنگار پایگاه خبری خورنا که دلسوزانه پای درد دل ما نشستند و صدای ما را به گوش مسئولین شهرستان می رسانند صمیمانه کمال تشکر و قدردانی را داریم و اگر تاکنون صنایع معرق و منبت کاری در شهرستان بندر ماهشهر منقرض نشده است حاصل حمایتها و زحمات خواهرو سرور گرانقدر سرکار خانم عبادی, ریاست محترم اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری شهرستان بندر ماهشهر می باشد و هیچ زبانی توانایی تشکر از ایشان را ندارد.

تصاویر:

IMG-20150626-WA0002 IMG-20150626-WA0003 IMG-20150626-WA0004 IMG-20150626-WA0005 IMG-20150626-WA0006 IMG-20150626-WA0007 IMG-20150626-WA0008 IMG-20150626-WA0009 IMG-20150626-WA0010 IMG-20150626-WA0011 IMG-20150626-WA0012 IMG-20150626-WA0013

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • مهندسی انشالله با تغییر مدیریت اداره صنعت ماهشهر ، صنایع و امور کسبه سرو سامانی بگیرد و تغییر وعده داده شده دکتر روحانی به اداره صنعت ماهشهر هم برسد