رغیوه ۴۰ هزار هکتار زمین مستعد و مسطح دارد/ دولت باید برای آبی کردن زمینهای کشاورزی رغیوه چاره ای بیندیشد

خورنا – متاسفانه مرتب اززبان مسئولان هفتکل شنیده میشود که از سدجره نمی توان آب رابه اراضی رغیوه انتقال داد واین سدکمبود ذخیره آبی دارد،ولی شایدمشکل دریک نکته باشدو آن این است که وزارت نیرو بایددر سهم انتقال آب به زمینهای رامهرمز تجدیدنظر کند وحداقل سهم آبی برای زیرکشت بردن هزارهکتار از دشت زرخیر رغیوه اختصاص دهد تا مردم این منطقه هم بتوانند از این نعمت خدادادی بهرمند شوند.

 

 

محمد قنبری / سر دبیر خبرگزاری ندای هفتکل:

 

بخش رغیوه شهرستان هفتکل یکی از مناطق مستعد برای کشت انواع محصولات کشاورزی می باشد که متاسفانه کمبود آب و عدم طرح های آبرسانی جهت آبی کردن زمینهای این منطقه باعث شده، کشاورزی در رغیوه و روستاهای اطراف با معنای واقعی فاصله زیادی داشته باشد.

 

 

 

رغیوه حدود ۴۰ هزار هکتار زمین مستعد و مسطح دارد که به دلیل نبودن آب کافی ،نزدیک به ۹۵ درصد این زمینها به صورت دیم برای کشت گندم و جو اختصاص می یابد.

 

عکس - خبرگزاری ندای هفتکل

 

هر چند برای آبی کردن زمینهای رغیوه چندین طرح پیشنهادی وجود دارد ولی هر کدام از این طرح ها به دلایل گوناگون مانند عدم مجوز یا کمبود اعتبار مالی نتوانستند به مرحله اجرایی برسند.

 

 

یکی از طرح های پیشنهادی، انتقال آب از سد جره رود زرد به سمت هفتکل و رغیوه می باشد، که اگر مختصرا بخواهیم به ظرفیت این سد اشاره کنیم سدجره سدی خاکی با هسته رسی  با ظرفیت ۲۶۰ میلیون متر مکعب آب و قابلیت تامین آب مورد نیاز ۲۵ هزار هکتار اراضی کشاورزی پایین دستی در شرایط ایده آل را دارد که در حال حاضر برای پروژه آبیاری و زهکشی در سطح ۲۲ هزار هکتار در ۵ ناحیه شهرستان رامهرمز طرحی شده است.

 

عکس - خبرگزاری ندای هفتکل

 

دومین طرح پیشنهادی برای آبرسانی و آبی کردن زمینهای رغیوه و حومه ،طرح انتقال آب از رودخانه  سید حسن کارون شوشتر می باشد.

 

 

منطقه سید حسن کارون شوشتر در فاصله ۲۵ کلیومتری زمینهای کشاورزی رغیوه می باشد که اگر مجوزات لازم گرفته شود، امکان آبیاری ۱۸ هزار هکتار از اراضی مستعد دشت رغیوه فراهم خواهد شد که متاسفانه تاکنون از طرف مراجع ذیصلاح مجوز بهربرداری به این طرح آبی داده نشده است.

 

عکس - خبرگزاری ندای هفتکل

 

سومین طرح پیشنهادی که وجود دارد ،احداث بند های خاکی و حفر چاه های عمیق می باشد که هم اکنون ۱۵ حلقه چاه در بخش رغیوه وجود دارد ولی در زمینه احداث بندهای خاکی تاکنون در حد اراءه طرح به استان بوده و هنوز به مرحله اجرایی نرسید است.

 

 

یکی دیگر از مشکلات اراضی کشاورزی رغیوه مشاع بودن زمینها و  عدم پلاک بندی اراضی و مشخص نبودن دقیق اراضی کشاورزی و ملی می باشد که از سال ۱۳۴۱ تاکنون زمینهای منطقه به همین شکل مانده است.

 

 

با تمام این توضیحات نکته ای که وجود دارد ،طرح های آبرسانی پایدار برای کشاورزان رغیوه و حومه می باشد که دولت باید برای آبی کردن زمینهای منطقه چاره ای بیندیشد.

 

 

متاسفانه مرتب از زبان مسئولان شهرستان هفتکل شنیده می شود که از سد جره نمی توان آب را به اراضی رغیوه انتقال داد و این سد کمبود ذخیره آبی دارد، ولی شاید مشکل در یک نکته باشد و آن این است که وزارت نیرو باید در سهم انتقال آب به زمینهای رامهرمز تجدید نظر کند و حداقل سهم آبی برای زیر کشت بردن ۱۰۰۰ هکتار از دشت رزخیر رغیوه اختصاص دهد تا مردم این منطقه هم بتوانداز این نعمت خدادادی بهرمند شوند.

 

 

نکته دوم و حائز اهمیت ،طرح پیشنهادی انتقال آب از سید حسن شوشتر می باشد که می تواند معادل ۱۸هزار هکتار از زمینهای رغیوه را سیراب کند

 

 

و سخن پایان خطاب به مسئولین می باشد، که اگر به موضوع حیاتی انتقال آب به دشت حاصلخیز رغیوه چاره ای اندیشیده نشود ،مطمءنا این منطقه زرخیز با مشکلاتی جبران ناپذیری در سال های آینده روبرو خواهد شد و جزء روستاهای خالی از سکنه و زمینهای خشک و بدون کشت چیز دیگری برای گفتن نخواهند داشت.

 

 

پس انگشت اشاره ما به مسئولین استانی و شهرستان بخصوص نماینده مردم هفتکل در مجلس شورای اسلامی آقای دکتر جلیلی می باشد که ان شاء الله پیگر این موضوع اساسی و حیاتی برای بخش مظلوم رغیوه باشند،تا به امید خدای منان شاهد آینده ای روشن  برای دشت های زیبای رغیوه باشیم.

 

 

از خانم مهندس مهوش شیرالی (ریاست محترم اداره تعاون روستایی هفتکل) و آقای (مجید) خلف نعامی (عضو شورای بخش رغیوه) جهت همکاری در تکمیل این خبر تشکر و قدردانی می شود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *