کارنامه دولت در آموزش فنی و حرفه ای خوزستان، قابل قبول نیست!

خورنا – مدتی است که مشکلات و تعارضات کانون انجمن های صنفی آموزشگاه های آزاد خوزستان به عنوان بزرگترین تشکل صنفی حوزه آموزش فنی و حرفه ای با اداره کل فنی و حرفه ای استان، جدی تر شده و آینده مبهمی پیش رو دارد. اداره کل در گزارشات خبری و منتشره در رسانه ها  از مواضع خود مبنی بر حمایت از بخش خصوصی سخن می گوید و نمایندگان بخش خصوصی خلاف آن را اظهار می کنند.  به همین واسطه خبرنگار ما پیرو انتشار اخبار و مصاحبه های اداره کل فنی و حرفه خوزستان، با مومنی رئیس کانون استان خوزستان ،مصاحبه ای انجام داده که گزیده آن در ادامه آمده است.

رئیس کانون انجمن های صنفی استان خوزستان در گفتگو با خبرنگار ما، با بیان این مطلب که توافقات صورت گرفته با اداره کل فنی و حرفه ای استان اجرایی نمی شود گفت : عمده ترین مشکل ما با اداره کل،که موجب ترک جلسه هیات نظارت نیز شد؛ عدم توافق نبود ، بلکه در اکثر موارد مورد اختلاف، از زمان انتصاب مدیر کل فعلی ، همیشه توافقات در فضایی کاملا دوستانه صورت پذیرفته است!. مشکل اینجاست که اکثر این توافقات اجرایی نشده و در حلقه ی تکرارپذیر ، بی ثمر و بی انتهایی افتاده است.

غلامرضا مومنی ضمن واکنش به رسانه ای شدن گزینشیِ  بخش هایی از مذاکرات کانون با اداره کل فنی و حرفه ای در جلسه اخیر هیات نظارت استان گفت : ما در این جلسه و در اولین درخواست خود، در راستای اصل ۴۴ ، سیاستهای کلی نظام و دولت محترم ،همچنین دستورالعملهای شفاف سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور از مدیر کل تقاضا کردیم، بحث واگذاری مراکز به بخش خصوصی را در دستور کار قرار دهند و مراکزی مانند مرکز شماره یک اهواز ، مرکز خوارزمی (آموزش های پیشرفته) ، مرکز آبادان و ماهشهر را که دارای جاذبه و توجیه اقتصادی برای سرمایه گذاری بخش خصوصی هستند، واگذار نمایند.مدیر کل محترم در پاسخ به این درخواست، صراحتا اعلام نمودند که با رئیس سازمان فنی و حرفه ای کشور خصوصا در مورد مرکز خوارزمی توافق نموده اند که واگذار نشود و برنامه ای برای واگذاری مراکز ندارند. این در حالی است که در سال ۹۱ سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در یک بخشنامه رسمی، ادارات کل خود را مکلف کرده است که هر سال حداقل یک مرکز را به بخش خصوصی واگذار نمایند! ، بدیهی است اگر این دستورالعمل عملیاتی می گردید تا امسال می بایست حداقل سه الی چهار مرکز در سراسر استان به بخش خصوصی صلاحیت دار واگذار می شد!. هر چند گفته شده است اداره کل برای این واگذاری،  تلاشهایی کرده است اما وضع موجود حکایت از آن دارد که مراکز منتخب ، هیچ جذابیتی برای بخش خصوصی نداشته است. در سال جدید هم که مدیرکل صراحتا اعلام کرده اند برنامه ای برای واگذاری ندارند. لذا با درخواست کانون برای مذاکره مستقیم با رئیس سازمان فنی و حرفه ای کشور توافق نمودند. که ما هم ازطریق کانون کشوری در حال پیگیری موضوع تا حصول نتیجه هستیم.

رئیس کانون استانی در ادامه تصریح کرد: در مقابل درخواست کانون برای واگذاری مراکز ، مدیر کل فنی و حرفه ای پیشنهاد دادند ، از طرح اجاره کارگاه های آموزشی مراکز ، استفاده شود. این در حالی است که این طرح چندین سال است که در حال اجراست و فلسفه آن نیز آمادگی بخش خصوصی برای واگذاری مراکز بود، که اکنون به این آمادگی رسیده است . لذا اجاره کارگاه ها را ، جایگزین مناسبی برای واگذاری مراکز ندانسته و اجرای آن را برای ایجاد انگیزه توسط بخش خصوصی برای توسعه فعالیتهای خود ، چندان موثر نمی دانیم.

مومنی در ادامه با بیان این مطلب که در جلسه گذشته هیات نظارت عملا توافق خاصی در راستای تقویت بخش خصوصی صورت نگرفته و امیدواریم در جلسات آتی گشایشی صورت پذیرد،  گفت : تعطیلی آموزش های موازی بخش دولتی با بخش خصوصی که در مصاحبه اخیر مدیر کل محترم ، رسانه ای شده موضوع تازه ای نیست.سالهاست که ما با اداره کل فنی و حرفه ای توافق کرده ایم که این آموزش ها حذف شود.اما متاسفانه در هیچ سالی کاملا اجرایی نشده و هر سال به دلیلی در برخی از مراکز،دوره های موازی متعددی در جریان بوده است. اما ما همچنان امیدواریم ، پس از نزدیک به یک دهه توافق و عدم اجرا ، امسال اداره کل به تعهد خود مبنی بر مسدود کردن پرتال مراکزی که آموزش موازی دارند، عمل کرده و این موضوع را اجرایی نماید.

رئیس کانون آموزشگاههای آزاد استان خوزستان  ضمن اظهار تاسف از وضعیت آموزشگاهها و کاهش نزدیک به ۵۰ درصدی آنها در ۱۰ سال اخیر علیرغم صدور تعداد زیادی مجوز تاسیس در همین مدت گفت: آموزشگاه های ما حال و روز خوشی ندارند، بسیاری از آنها نیمه تعطیل بوده و حیات معناداری ندارند ، تعدادی مرخصی هستند و آنهایی که  فعالند نیز با تامین هزینه های جاری خود مشکل داشته و همچنان در گیر و دار قوانین دست و پاگیر فنی و حرفه ای هستند.

غلامرضا مومنی در پایان اظهارات خود اضافه کرد : وضعیت موجود وضعیت قابل قبولی برای دولت تدبیر و امید نیست. این دولت در بخش آموزش فنی و حرفه ای خوزستان که می تواند تاثیرات شگرفی در حوزه های مختلف به ویژه کار آفرینی و اشتغال زایی بر جای بگذارد، کارنامه قابل قبولی از خود ارائه نداده است. وی تاکید کرد: بنده نمی توانم به دلیل همفکر بودن با دولت فعلی،از مشکلات صنفی که نماینده آنها هستم چشم پوشی کنم. به همین دلیل شخصا مسایل مربوط به فنی و حرفه ای استان را ضمن تشکیل جلسات متعدد با مدیر کل مربوطه ، با بسیاری از مسولان استانی و کشوری در میان گذاشتم. اما متاسفانه این وضعیت همچنان ادامه دارد. امیدوارم روزی که مسئولان محترم فنی و حرفه ای خوزستان و کشور و استانداری و نمایندگان محترم مجلس برای بهبود این وضعیت تصمیم می گیرند، با جسم بی جان و بیرمق آموزشگاه ها مواجه نشوند.