همه چیز درباره دو انتخابات مهم امسال/ اعلام جدول زمان بندی/ شرایط کاندیداهای مجلس و خبرگان/ لیسانسه ها هم با شرایطی میتوانند کاندیدای مجلس شوند

خورنا –امسال دو انتخابات مهم و سرنوشت ساز در کشور برگزار می شود که در گزارشی با اشاره به ویژگی های داوطلبین انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرنگان رهبری به تشریح جدول زمان بندی انتخابات ۹۴ پرداخته شده است.

به گزارش خبرنگار خورنا، انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در سراسر کشور با موافقت شورای محترم نگهبان در تاریخ ۷ اسفند ۹۴ برگزار می شود، و زمان ثبت نام از داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی از تاریخ ۲۸ آذرماه ۹۴ به مدت یک هفته تعیین گردیده است.

شرایط داوطلبان

طبق ماده ۲۸ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی  کسانیکه قصد کاندیداتوری انتخابات مجلس را دارند باید هنگام ثبت نام باید دارای شرایط زیر باشند:

۱ – اعتقاد و التزام عملی به اسلام و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران.(داوطلبان نمایندگی اقلیتهای دینی مصرح در قانون اساسی از التزام عملی به اسلام، مذکور مستثنی بوده و باید در دین خود‌ثابت‌العقیده باشند.)

۲ – تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران.

۳ – ابراز وفاداری به قانون اساسی و اصل مترقی ولایت مطلقه فقیه.

۴ – داشتن مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد یا معادل آن. (مدرک تحصیلی لیسانس یا معادل آن بشرط داشتن ۵ سال سابقه خدمت اجرایی در سطح کارشناسی و بالاتر در بخش های خصوصی یا دولتی و یا ۵ سال سابقه فعالیت آموزشی و یا پژوهشی با تایید مراجع ذیربط و یا سابقه یک دوره نمایندگی مجلس می تواند جایگزین مدرک کارشناسی ارشد باشد. همچنین هر دوره نمایندگی مجلس شورای اسلامی معادل یک مقطع تحصیلی فقط برای شرکت در انتخابات محسوب می شود.)

۵ – نداشتن سوء شهرت در حوزه انتخابیه.

۶ – سلامت جسمی در حد برخورداری از نعمت بینائی، شنوائی و گویائی.

۷ – حداقل سن سی سال تمام و حداکثر هفتاد و پنج سال تمام.

چه کسانی باید از شغل خود استعفا دهند

طبق ‌ماده ۲۹ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی برخی از اشخاص حقوقی که دارای مشاغل خاص هستند از داوطلب شدن برای انتخابات مجلس محرومند مگر آنکه حداقل شش ماه قبل از ثبت نام از سمت خود استعفاء‌نموده و به هیچ وجه در آن پست شاغل نباشند.

۱- رئیس جمهور و معاونین و مشاورین وی.

۲- دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و معاونین وی.

۳- مشاورین معاونین رئیس جمهور.

۴- روسای دفاتر سران سه قوه.

۵- وزرا و سرپرستان وزارتخانه‌ها.

۶- معاونین و مشاورین وزرا.

۷- مدیران کل و سرپرستان ادارات کل وزارتخانه‌ها و مدیران کل حوزه وزارتی و رؤسای دفاتر وزرا.

۸- اعضای شورای نگهبان و هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات.

۹-  رئیس قوه قضائیه و معاونین و مشاورین وی.

۱۰- رئیس دیوان عالی کشور و معاونین و مشاورین وی.

۱۱- دادستان کل کشور و معاونین و مشاورین وی.

۱۲-  رئیس دیوان عدالت اداری و معاونین و مشاورین وی.

۱۳- رئیس سازمان بازرسی کل کشور و معاونین و مشاورین وی.

۱۴-  رؤسا و سرپرستان سازمانها و ادارات کل و ادارات عقیدتی سیاسی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و جانشینان و معاونین آنان در سراسر‌کشور.

۱۵-  رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و معاونین وی.

۱۶- رئیس جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران و معاونین وی.

۱۷-  استانداران.

۱۸- معاونین و مشاورین استانداران.

۱۹- فرمانداران.

۲۰- بخشداران.

۲۱-  شهرداران و روسای مناطق شهرداری.

۲۲-  روسا و سرپرستان سازمانهای دولتی.

۲۳-  رئیس دانشگاه آزاد اسلامی.

۲۴- اعضای هیأت مدیره و مدیران عامل بانکها.

۲۵- اعضای هیأت مدیره و مدیران عامل شرکتهای دولتی و وابسته به دولت که حیطه وظایف و اختیارات آنها به کل کشور تسری دارد.

۲۶-  رئیس کل بانک مرکزی ایران و معاونین و مشاورین وی.

۲۷- روسا و سرپرستان بنیادهای (‌مستضعفان، شهید، ۱۵ خرداد، مسکن)، کمیته امداد امام خمینی(‌ره)، نهضت سوادآموزی، سازمان تبلیغات اسلامی،‌دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم و رئیس سازمان تعزیرات حکومتی و روسای اتاقهای بازرگانی و صنایع و معادن و تعاون، معاونین و مشاورین آنان.

۲۸- شاغلین در نیروهای مسلح و وزارت اطلاعات.

همچنین ائمه جمعه دائمی؛ قضات شاغل در امر قضاء و رؤسای دادگستری شهرستانها و استانها، مدیران کل و سرپرستان دفاتر و ادارات کل استانها و معاونین آنان، مدیران کل و سرپرستان دفاتر و ادارات کل استانداریها و معاونین آنان، رؤسا و سرپرستان ادارات و سازمانهای دولتی و وابسته به دولت و معاونین آنان در استان و شهرستان، رؤسا و سرپرستان دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی اعم از دولتی و غیر دولتی و رؤسا و سرپرستان واحدها و شعب آنها، اعضای هیأت مدیره و مدیران عامل شرکتهای دولتی و وابسته به دولت در استان و شهرستان، سرپرستان مناطق و رؤسای شعب بانکها در استان و شهرستان، سرپرستان دفاتر سازمان تبلیغات اسلامی در مرکز استان و شهرستانها،مدیران مراکز صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، اعضاء شوراهای اسلامی شهر و روستا، اعضای هیأتهای اجرائی و ناظرین شورای نگهبان در حوزه انتخابیه تحت مسؤولیت خود از داوطلب شدن در حوزه‌های انتخابیه قلمرو مأموریت خود محرومند مگر اینکه شش ماه قبل از ثبت نام از سمت خود استعفاء‌نموده و به هیچ وجه در آن پست شاغل نباشند.

آخرین مهلت استعفا

طبق جدول زمانبندی برگزاری انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، مهلت قبول استعفای داوطلبان حداکثر شش ماه قبل از انتخابات یعنی تا تاریخ سوم تیرماه می باشد. البته ارائه گواهی رسمی مبنی بر استعفا و قبول آن و عدم اشتغال در پست و مقام مورد تصدی در حداقل شش ماه قبل از روز ثبت نام، توسط داوطلبان در هنگام ثبت نام ضروری است.

زمان ثبت نام داوطلبان

ثبت نام از داوطلبان نمایندگی مجلس از تاریخ ۲۸ آذرماه  تا ۴ دی ماه به مدت هفت روز در ستاد انتخابات کشور و فرمانداری های مرکز حوزه های انتخابیه مجلس انجام خواهد شد.

به موازات ثبت نام از داوطلبین، هیأتهای اجرایی در استانها شکل گرفته و بررسی سوابق داوطلبان در مراجع چهارگانه ظرف مدت ۵ روز از هر استعلام صورت می گیرد.

زمان اعلام اسمی کاندیداهای تائید صلاحیت شده

پس از طی مراحل قانونی در تاریخ ۲۷ بهمن ماه اسامی قطعی نامزدهای تأیید شده انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی توسط وزارت کشور به مراکز حوزه های انتخابیه اعلام خواهد شد و یک روز بعد این اسامی توسط فرمانداران حوزه های انتخابیه در اختیار عموم قرار خواهد گرفت.

زمان آغاز تبلیغات

زمان قانونی تبلیغات انتخاباتی نامزدها و طرفداران آنها را از تاریخ ۲۹ بهمن آغاز تا ۵ اسفند به مدت ۶ روز ادامه خواهد داشت و روز ۶ اسفند هر گونه فعالیت تبلیغاتی برای نامزدها و طرفدارانشان ممنوع خواهد بود. ۲۴ ساعت پس از پایان مهلت قانونی تبلیغات یعنی ۷ اسفند انتخابات برگزار می شود.

جدول زمانبندی دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی
آخرین مهلت استعفای داوطلبان از مشاغل فعلی خود ۳ تیرماه
زمان ثبت نام کاندیداها در انتخابات از ۲۸ آذرماه تا ۴ دی ماه به مدت ۷ روز
اعلام اسامی قطعی نامزدهای تائید صلاحیت شده ۲۷ بهمن ماه
آغاز تبلیغات از تاریخ ۲۹ بهمن تا ۵ اسفندماه به مدت ۶ روز
زمان انتخابات ۷ اسفندماه

 

انتخابات مجلس خبرگان

همچین همزمان با انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری نیز برگزار می شود.

برمبنای اطلاعیه ستاد انتخاباتی، ثبت نام داوطلبان نمایندگی انتخابات مجلس خبرگان رهبری از روز پنج شنبه ۲۶ آذرماه آغاز و تا پایان وقت اداری روز چهارشنبه ۲ دی ماه به مدت ۷ روز ادامه خواهد داشت.

داوطلبان یا نمایندگان آنان که کتباً معرفی شده باشند، می توانند در مهلت تعیین شده به فرمانداریهای مراکز حوزه های انتخابیه (فرمانداری شهرستان مرکز استان) یا وزارت کشور مراجعه و نسبت به ثبت نام خود اقدام نمایند.

و اما شرایط داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان رهبری به موجب ماده ۳ قانون انتخابات مجلس خبرگان به این شرح است:

الف- اشتهار به دیانت و وثوق و شایستگی اخلاقی

ب- اجتهاد درحدی که قدرت استنباط بعض مسایل فقهی را داشته باشد و بتواند ولی فقیه واجد شرایط رهبری را تشخیص دهد.

ج- بینش سیاسی، اجتماعی و آشنایی با مسایل روز

د-معتقد بودن به نظام جمهوری اسلامی ایران

هـ- نداشتن سوابق سوء سیاسی و اجتماعی

کسانیکه داوطلب انتخابات مجلس خبرگان هستند ضرورت ندارد که نمایندگان، ساکن یا متولد حوزه انتخابیه خود باشند. همچنین مرجع تشخیص دارابودن شرایط فوق، فقهای شورای نگهبان قانون اساسی است اما کسانی که رهبر معظم انقلاب صریحاً یا ضمناً اجتهاد آنان را تأیید کرده باشند، از نظر علمی نیاز به تشخیص فقهای شورای نگهبان نخواهند داشت.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • جمعي از كار كنان رسمي كار گري بهزيستي استانخوزستان نامه ای به نمایندگان محترم مردم خوزستان در مجلس شورای اسلامی جناب آقایان -سید عیس دارابی -سید شریف سودانی -شکر خدا موسوی -حبیب آقاجری -سید راضی نوری - سید محمد سادات ابراهیمی -اسماعیل جلیلی -عباس پایی زاده پالنگان -شمس الله بهمنی عبدالله سامری -عبدالله تمیمی -ناصر صالحی نصب جواد سعدون زاده محمد سیعد انصاری -سید حسین درویش پور- محمد باقرشریعتی سلام و درود خدا بر شما نمایندگان دلسوز مردم در خانه ملت احتراماً همانطوریکه مستحضرید جمعی از کارکنان سازمان بهزیستی کشور بصورت رسمی کارگری مشغول وظیفه هستند و تعدادی از این کارکنان همانند کارکنان رسمی و پیمانی در سالهای اخیر توانسته اند ادامه تحصیل داده و مدارک دانشگاهی از قبیل کاردانی ، کارشناسی و کارشناسی ارشد را کسب نمایند و در حال حاضر در ستاد و شهرستانها به عنوان یک نیروی با تجربه البته با ابلاغ، انجام وظیفه می نمایند. این در حالی است که: اولاً کارکنان رسمی و پیمانی توانسته اند از حقوق و مزایای مدرک خود برخوردار شوند در حالیکه نیرویهای رسمی کارگری بدلیل نوع استخدامشان از این مزایا بهره‌مند نبوده و تاکنون نیز هیچ تغییری در احکام آنها لحاظ نگردیده است، ثانیاً طبق قانون کار می بایست احکام آنان تا گروه ۲۰ اعمال شود که متأسفانه چنین اتفاقی رخ نداده و حتی کارکنان رسمی کارگری با مدرک کارشناسی نیز حداکثر تا گروه ۱۰ در احکامشان لحاظ شده است، ثالثاً از مزایای سختی کار در ماده ۳۶ تبصره یک قانون کار پیش بینی شده نیز برخوردار نیستند، رابعاً پاداش عیدی کارکنان موصوف که طبق قانون کار می بایست حداقل دوبرابر تا حداکثر ۳ برابر حقوق پایه پرداخت شود ولی به میزان کارکنان رسمی کشوری به آنان پرداخت می شود، خامساً کارکنان رسمی کارگری نه مانند کارکنان خدمات کشوری هستند و نه مانند کارکنان تابعه قانون کار که از هردو قانون محروم هستند به مصداق ضرب المثل معروف شتر مرغ . مزید استحضار است اینکه تمامی کارکنان رسمی کارگری بالای ۱۸ سال داشته اند و با توجه به اخذ مدارک دانشگاهی تعدادی از آنها در صورت تبدیل وضعیت می توانند به عنوان یک نیروی با تجربه و تحصیل کرده در پستهای حساس سازمانی خدمت کرده و در کنار آن از حقوق و مزایای آن نیز برخوردار شوند. ضمناً با عنایت به اینکه در حال حاضر جذب و استخدام نیروی انسانی جدید محدود گردیده است در صورت تبدیل وضعیت این افراد وضعیت نیروی انسانی بهزیستی نیز بهبود خواهد یافت. شایان ذکر است تبدیل وضعیت این کارکنان برای دولت بار مالی نداشته و حتی در بعضی از موارد پرداخت اضافه کار که هم اکنون سازمان بابت اضافه کاری کارکنان رسمی کارگری ۲۳ درصد سهم کارفرما می‌پردازد در صورت تحقق این امر طبق قانون کشوری پرداخت ۲۳درصد کارفرما حذف خواهد شد. علی ایحال با توجه به مطالب مطروحه و با عنایت به اینکه طرح یک فوریتی تبدیل وضعیت کارکنان به رسمی کشور در تاریخ ۹۲/۹/۲۰به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده و طی شماره ۱۶۲ اعلام وصول گردیده و طرح فوریت دار شده و هم اکنون این طرح در کمیسیون اجتماعی مجلس در حال بررسی بوده و بزودی جهت تصویب نهایی به صحن علنی مجلس خواهد آمد، لذا استدعا داریم با نگاه پرمهر و با رأی مثبت خود در تصویب این طرح که موجب رضای حق تعالی و خرسندی و احقاق حق کارکنان رسمی کارگری گردیده. ضمناً کارکنان رسمی کارگری بهزیستی حوزه انتخابیه جنابعالی هم واجد این مشکل هستند. پیشایش مراتب تشکر و قدردانی خود را از همکاری و عنایت جنابعالی ابراز نموده از خداوند سبحان عزت و سرافرازی و سلامتی جنابعالی و تمامی نمایندگان دلسوز مجلس شورای اسلامی را مسئلت می نماییم. با تشکرجمعی از کار کنان رسمی کار گری بهزیستی استان خوزستان