حذف خودسرانه وعده های دارویی در هنگام روزه داری ممنوع

خورنا – رییس دفتر تحقیق و توسعه آموزش مردمی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز، هشدار داد: در هنگام روزه داری بیماران نباید وعده های دارویی خود را خودسرانه حذف کنند.

دکتر فریده یونسی با اعلام این خبر، اظهار کرد: در هنگام روزه داری بیماران هرگز نباید وعده های دارویی خود را خودسرانه حذف یا دوز آن را کم و زیاد کنند، زیرا که این عمل باعث ایجاد اختلال در روند درمان می شود، بنابراین قبل از هر اقدامی حتما می بایست  با پزشک معالج خود در این زمینه مشورت کنند.

وی با بیان اینکه قطع یکباره برخی داروها بسیار خطرناک است، تاکید کرد: تغییر تعداد دفعات مصرف دارو، زمان مصرف دارو و عدم رعایت فاصله زمانی مصرف دارو می تواند باعث تغییر اثربخشی و تاثیر داروها در بدن شود و مشکلات درمانی ایجاد کند.
یونسی با اشاره به اینکه تشخیص مجاز بودن روزه داری برای افراد مبتلا به بیماری صرفا با نظر پزشک درمانگر و رعایت جوانب شرعی آن امکان پذیر است، افزود: مبتلایان به بیماری مزمن همچون فشارخون، ‌چربی خون،‌ دیابت،‌ بیماری­های قلبی عروقی و بیماری کلیوی می بایست با پزشک معالج درباره رژیم غذایی و دارویی خود مشورت کنند.
رییس دفتر تحقیق و توسعه آموزش مردمی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز، در ادامه بیان کرد: بیمار دیابتی که بدون انجام مشاوره با پزشک روزه داری می کند در معرض خطر جدی افزایش دراز مدت قندخون و یا کاهش ناگهانی آن قرار دارد که این امر علاوه بر عوارض جسمی، ‌عارضه های جانبی دیگری همچون افزایش هزینه و حتی غیر ممکن شدن درمان است.
یونسی با بیان اینکه اشکال دارویی از جمله تمام مواردی که از طریق پوست جذب بدن می شود نظیر کرم­ها،‌ پمادها و نوار چسب های مواد دارویی،‌ قطره های چشم و گوش،‌ اکسیژن و گازهای بیهوشی، استعمال شیاف­ها، دراژه های طبی و محلول های واژینال باعث ابطال روزه نمی شود، تاکید کرد: مصرف دهان شویه­ها،‌ غرغره دارو یا اسپری دهانی به شرط آنکه چیزی درون معده برده نشود باعث ابطال روزه نمی شود.
وی گفت: همچنین تزریقات پوستی، عضلانی، مفصلی یا وریدی به استثنای تغذیه از راه ورید و آمپول­های تقویتی باعث ابطال روزه نمی شود.
این داروساز در ادامه خاطرنشان کرد: نحوه مصرف دوزهای منفرد دارو در طول ماه رمضان تغییری نمی کند چرا که این روش تداخلی با روزه داری ندارد.همچنین در مورد این نحوه مصرف باید گفت که در صورتی لازم است دارو با معده خالی مصرف شود، بهترین زمان مصرف یک ساعت قبل از سحری یا دو ساعت پس از افطار است
یونسی گفت: بیمارانی که مجبور به مصرف روزی دو یا چند بار دارو هستند، ممکن است پس از مشورت با پزشک معالج خود قادر باشند، داروهای خود را در فاصله بین افطار تا سحر استفاده کنند.همچنین در مواردی خاص ممکن است پزشک معالج قادر باشد با جایگزینی داروهای این بیماران با انواع طولانی اثر آن ها و با تعویض دارو با یک داروی مشابه با نیمه عمر طولانی تر امکان روزه داری برای این بیماران را فراهم کند.
 وی در پایان تاکید کرد: به طور کلی توصیه می شود در صورت وقوع مشکلات درمانی در ماه رمضان بهترین کار برای روزه داران مشورت با پزشک معالج است.