مدارس فرهنگیان دزفول در آستانه انحلال

خورنا – بعد از خانواده ، مدرسه مهمترین نهادی است که در شکل گیری شخصیّت کودکان تاثیرگذار است . در آغاز فصل تابستان یکی از دغدغه های اساسی خانواده ها ، انتخاب مدرسه ای با شرایط مناسب برای ثبت نام فرزندانشان است .

در کشورمان علاوه بر مدارس دولتی ، مدارس استعدادهای درخشان ، شاهد ، نمونه دولتی ، هیئت امنایی ، غیرانتفاعی و فرهنگیان نیز وجود دارند که مجری نظام آموزشی فعلی هستند .

مدارس فرهنگیان امتیازی است که برای خانواده های فرهنگی در نظر گرفته شده است تا فرزندان خود را در آن مدارس ثبت نام کنند هر چند تعدادی از دانش آموزان غیر فرهنگی نیز با عنوان خیرین فرهنگی در این مدارس ثبت نام می شوند که بخش عمده ای از بار مالی این مدارس را بر دوش می کشند .

در شهرستان دزفول در مقطع ابتدایی تنها یک مدرسه دخترانه و یک پسرانه فرهنگیان وجود دارد . در حالی که این مدارس با حدود ششصد دانش آموز – و بیشتر به صورت خودگردان – اداره می شوند ، به دلیل تحولات نظام آموزشی در آستانه انحلال قرار گرفته اند .

در سال های اخیر ، تغییراتی به صورت تدریجی در نظام آموزشی کشور ایجاد می شود . یکی از این تغییرات طرح ( ۳-۳ ) یا نظام دوری است که در مقطع ابتدایی قرارست اجرا گردد .

این طرح مدارس ابتدایی را به دو دوره مستقل ( اول تا سوم ) و ( سوم تا ششم ) تفکیک می کند و قرار است امسال در تعدادی از مدارس اجرا شود . عملی کردن این طرح در بعضی مدارس با مشکلاتی همراه شده است . یکی از این مشکلات ، ادغام بعضی مدارس در یکدیگرست که این ادغام ها ، پیامدهایی را به دنبال دارد . در شهرستان دزفول ، به خاطر اجرای این طرح ، مدرسه های فرهنگیان ، در آستانه ی انحلال قرار گرفته اند . ایجاد این وضعیت با اعتراض خانواده های فرهنگی روبرو شده است . با توجه به اینکه مدارس فرهنگیان به صورت چرخشی هستند ، ادغام آنها در مدرسه شیفت مخالف ، در واقع منحل کردن مدرسه فرهنگیان می باشد .

از آنجا که در شهرستان دزفول طرح دوری قرارست فقط برای چند مدرسه ابتدایی اجرا شود ، به تعویق انداختن این طرح برای مدارس فرهنگیان کاملا امکان پذیرست . از طرفی ادغام دو مدرسه در یکدیگر ، موضوعی است که احتیاج به مطالعه و کارشناسی دارد و صرفا به دلیل مجاورت نمی توان دو مدرسه را در هم ادغام کرد . با توجه به اینکه این طرح امسال برای تعدادی از مدارس اجرا می گردد ، می توان اجرای آن را در مدارس فرهنگیان به تاخیر انداخت . علاوه بر آن مدارس فرهنگیان با جمعیت بالایی که دارند ، به راحتی می توانند بدون ادغام با دیگر مدارس ، به دو بخش (۳-۳) تفکیک شوند . چنانچه با کمبود فضای فیزیکی مواجه باشیم ، با نقل و انتقال و جا به جایی بعضی مدارس ، می توان استقلال مدارس فرهنگیان را حفظ کرد .

پیشنهاد خانواده های فرهنگی دزفول ، برای جلوگیری از منحل شدن مدارس فرهنگیان ، جابه جایی این مدارس به مکانی دیگر است . با توجه به اینکه مدارس دوره متوسطه ، امسال به دلیل حذف پایه اول ، تعداد دانش آموزان کمتری دارند ، امکان جابه جایی هایی در این مدارس تا حدودی مقدور می باشد . در صورت چنین تغییراتی می توان از ادغام مدارس فرهنگیان با سایر مدارس جلوگیری کرد .

کارکنان نهادهای دولتی ، از امتیازاتی چون پاداش های سالانه ، تمهیداتی برای سفر ، اختصاص پاداش برای رتبه اولی فرزندانشان و… برخوردارند ، فرهنگیان در حالی که از اینگونه امتیازات برخوردار نیستند ، حقِ داشتن مدرسه ای مختص به فرهنگیان را برای خود محفوظ می دانند . حال که گسترش مدارس غیرانتفاعی ، بدون هیچ محدودیتی ادامه دارد ، گسترش و حمایت از مدارس فرهنگیان ، اساسی ترین مطالبه ی خانواده های فرهنگی است .

منحل کردن این مدارس ، زیر پا گذاشتن حقوق فرهنگیانی است که برای فرزندان این مرز و بوم تلاش می کنند .

خانواده های فرهنگی که فرزندان خود را از سالهای قبل در این مدارس ثبت نام کرده اند ، تمایل دارند تحصیلات ابتدایی آنها در همین مدارس ادامه داشته باشد و از مسؤلین آموزش و پرورش انتظار دارند برای اجرای هر طرح جدید ، با بررسی دقیق شرایط و اطلاع رسانی به موقع به خانواده ها ، از بروز مشکلات جلوگیری کنند .

* فاطمه سادات اشرفی زاده – روناش