حمایت وزارت نفت از دانشگاه شهید چمران در زمینه تولید نرم افزار

خورنا -مدیر کل فناوری وزارت نفت برای همکاری این وزارتخانه با دانشگاه شهید چمران اهواز در تولید نرم افزارهای فناوری اعلام آمادگی کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه شهید چمران اهواز، دکتر محمد ابراهیم شفیعی روز یکشنبه در نشست مشترک با اعضای هیات علمی فعال پژوهشی با اذعان به مزیت های نسبی و ظرفیت های علمی دانشگاه شهید چمران، اظهار کرد: میان وزارت نفت و وزارت علوم قراردادی برای تهیه ۵۰۰ نرم افزار منعقد شده که با توجه به توانمندی های موجود، در این خصوص می توانیم بخشی از کار را به دانشگاه شهید چمران اهواز واگذار کنیم.
وی تصریح کرد: صنعت نفت به شدت علاقه مند به برقراری رابطه بین صنعت و دانشگاه هاست و آن را مایه نجات کشور می داند.
شفیعی با بیان اینکه تلاش شده از کارهای موازی و پراکنده در حوزه فناوری جلوگیری شود، افزود: باید زنجیره ی ایده تا محصول تکمیل شود و پایه این کار در دانشگاه هاست. در واقع دانشگاه توانمند، شروع هر زنجیره است.
وی تاکید کرد: دانشگاه شهید چمران از مرحله صرفا آموزشی خارج شده و در جایی است که می تواند تولید علم و تولید ایده کند  و این مهم ترین پایه برای زنجیره علم تا محصول است.
مدیر کل فناوری وزارت نفت با تاکید بر اینکه دانشگاه ها باید به سمت ایده ها و علوم کاربردی پیش بروند تا مشکلات صنعت را حل کنند، خاطرنشان کرد: اعضای هیات علمی به صرف چاپ مقاله نباید اکتفا کنند چرا که تولید علم است اما تولید ثروت نیست. تولید علم زمانی اثرگذار و ارزشمند است که به تولید ثروت و فناوری تبدیل شود.
شفیعی گفت: اکنون زمان مناسبی است که بخش اعظم فناوری ها را بومی سازی کنیم و در همین خصوص بومی سازی فناوری های حوزه پالایشگاه و پتروشیمی در دستور کار وزارت نفت قرار دارد و برای تحقق این هدف نیازمند همکاری دانشگاه ها هستیم.
به گفته وی، در حال حاضر تعداد قابل توجهی مجوز پیشنهاد احداث پالایشگاه خصوصی موجود است که اگر سرمایه گذاران آنها بخواهند فناوری را از خارج وارد کنند مقرون به صرفه نیست و ترجیح آنها استفاده از فناوری داخلی و بومی شده است که در این زمینه دانشگاه شهید چمران اهواز می تواند از طریق مطالعه و بررسی فنی، بخشی از این فناوری را در اختیار آنها قرار دهد.
مدیر کل فناوری وزارت نفت همچنین درباره واگذاری پژوهش های مرتبط با ازدیاد برداشت از مخازن نفت به چند دانشگاه در سطح کشور و کنارگذاشتن دانشگاه شهید چمران در این تحقیقات گفت: وزارت علوم باید فعال شود و توانمندی های دانشگاه هایش را به دستگاه ها و از جمله وزارت نفت معرفی نماید.
شفیعی تصریح کرد: این پروژه عملا به دانشکده ها و دانشگاه هایی واگذار شده که زیرمجموعه نفت هستند اما آنها هم برای اجرا به همکاری دانشگاه های دیگر نیاز دارند و می توان از طریق تفاهم نامه هایی با آنها وارد این تحقیقات شد.
وی مهندس پورقاسم مسئول امور پژوهشی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب را مکلف کرد جلساتی را میان دانشگاه های چمران و نفت در خصوص واگذاری بخشی از پروژه ازدیاد برداشت به دانشگاه چمران برگزار و این کار را پیگیری کند.
به گفته وی، در حوزه زمین شناسی نفت، با توجه به توانمندی و تخصصی که اساتید دانشگاه شهید چمران دارند، آنها به شدت نیازمند همکاری با این دانشگاه هستند.
شفیعی پیشنهاد داد جلسات هم اندیشی میان مسئولان دانشگاه، وزارت نفت و شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب به صورت یک برنامه زمان بندی شده هر شش ماه یکبار با دستور کار معین و موضوعات خاص برگزار شود.