یادداشت :

خوزستان / اینجا دو درجه گرم‌ تر از خورشید است + یک پیشنهاد

میلاد گل داری – خورنا : هوای به شدت گرم و طاقت‌فرسا و دمای بسیار بالای خوزستان که معمولا همیشه زودتر از فصل تابستان برای این استان آغاز می‌شود به یکی از معضلات مهم این خطه بدل شده که جدای از کارکردن، زندگی روزمره مردم این استان را نیز سخت کرده است .

در دو سه سال اخیر که شبکه‌ها و برنامه‌های اجتماعی موبایلی گسترده‌تر شده‌اند گرمای این استان به سوژه‌ای برای ساختن لطیفه و یا طراحی عکس‌نوشته و کاریکاتور بدل شده است. از جالب‌ترین این موارد از دید نگارنده می‌توان به این جمله اشاره کرد که : «اینجا خوزستان / اهواز / یا دیگر شهر استان خوزستان است، دما ۲ درجه گرم‌تر از خورشید» که البته کاریکاتور آن نیز با مضمونی مشابه طراحی شده است.

خوزستان جزو گرم‌ترین استان‌های کشور است. دمای این استان از دید دماسنج‌های خانگی و موبایلی حتی تا بالای ۶۰ درجه سانتیگراد نیز می‌رود. اما آمار اعلامی معمولا زیر ۵۰ درجه است. در آماری که در فروردین ماه ۱۳۹۱ در برخی از خبرگزاری‌ها منتشر شده بود کلانشهر اهواز مرکز استان خوزستان، دومین شهر گرم در جهان لقب گرفت. در این گزارش آمده بود که این شهر به صورت معمول در طول سال دارای درجه حرارتی در حدود۴۹/۸ درجه سانتی‌گراد است. در تابستان سال ۲هزار میلادی دمای این شهر به صورت میانگین به ۴۸/۱ درجه سانتی‌گراد رسید که این میزان گرم‌ترین معدل حرارت برای طول تابستان در این شهر بوده است .

دمای بالای استان بیشترین فشار را به مردم ساکن در طبقه‌های بالا می‌آورد و گاه آنقدر داغ می‌شود که ساکنان طبقه‌های دوم آپارتمان‌ها هم به شدت اذیت می‌شوند و حتی گاهی دو کولرگازی نیز کفاف یک واحد ۱۰۰ متری را نمی‌دهد. پیشنهادی که طی این روزها به ذهن می‌رسد این است که ایستگاه‌هایی خنک‌کننده در خیابان‌ها نصب شود.

به هر حال زندگی در خوزستان را نمی‌توان تعطیل کرد. از سویی دیگر نیز باید به فکر رفاه حال مردم بود و کاری کرد تا آمار گرمازدگی و خون دماغ در این استان به حداقل برسد. البته نباید آثار سوء گرما در سلامت، کارآیی و آینده مردم خوزستان را نیز نادیده گرفت .

همان گونه که چند سالی است تعدادی ایستگاه انتظار خنک برای اتوبوس‌ها در برخی نقاط شهرهای خوزستان احداث شده که نمونه آن در پایانه شهید فهمیده کلانشهر اهواز و در ابتدای پل دوم دزفول قرار دارد و مجهز به سیستم سرمایشی هستند، مطلوب است به همت شهرداری‌ها، سازمان‌های اتوبوسرانی تابعه آن و آبفا این میزان به فاصله هر چند کیلومتر یک ایستگاه در سطح شهرهای استان افزایش یابد و به آب‌سردکن نیز مجهز شوند. به نظر می‌رسد این گونه اقدامات، کوچک‌ترین گام برای رفاه هر چه بهتر مردم خونگرم این استان باشد.