استراتژی کی روش، الگویی برای عرصه مدیریت کشور/ نیما حاجی پور

نیما حاجی پور- خورنا – تیم ملی فوتبال کشورمان خود را برای مسابقات مقدماتی انتخابی جام جهانی روسیه ۲۰۱۸ آماده میکند و در کوران رقابتهایی مهیج و سرنوشت ساز به مصاف رقیبانی خواهد رفت که تعدادی از آنها هم از حیث امکانات و هم از حیث منابع مالی، یک سر و گردن از آن بالاتر هستند. با این همه اما نقطه قوت تیم ملی ایران برخورداری از استعدادها و ظرفیتهای بالقوه انسانی است که نگذاشته تا به امروز از اقتدار و عظمت آن در میادین بزرگ و بین المللی کاسته شود.

این برجستگی نیز مادامی تاثیرگذار خواهد بود که استعدادهای فوتبال کشور کشف شده و زمینه حضور و مشارکت آنها در میادین بزرگ فراهم شود تا با پی ریزی نسلی جدید و با انگیزه در فوتبال ، در ادامه این نبرد نابرابر، حرفی برای گفتن داشته باشد.

تدبیری که کی روش در بازی تدارکاتی تیم ملی کشورمان مقابل تیم ملی ازبکستان اتخاذ نمود و خدمتی بزرگ به فوتبال کشور ما کرد، بهره گیری شجاعانه از جوانانی بود که شایستگی های خود را در مسابقات لیگ برتر فوتبال نشان داده و با جسارت و جنگندگی و نهایتا پیروزی در میدان ،مزد اعتماد آن را دادند. هدف از این مقدمه فوتبالی ضرورت اتخاذ رویکردی اینچنین و بکارگیری نسلی از مدیران جوان و با دانش در عرصه مدیریتی کشور است.

با یک بررسی اجمالی به خوبی در می یابیم که عمده مدیران کشور بیش از سی سال در سطوح مختلف مدیریتی حضور داشته و دارند و نسل های جوان تر باید برای عرضه توانایی ها و شایستگی هایشان همچنان پشت سد بلند و محکم آنان بمانند. بی شک الگویی که کی روش برای تیمش برگزید و بدون واهمه میدان های بزرگ را به جوانان با انگیزه اش سپرد، میتواند در عرصه مدیریتی کشور نیز به کار گرفته شود و با بهره گیری از نیروهای جوان، با انگیزه و با دانش میدان های بزرگ این عرصه را فتح کرد.

جمعیت جوان در ایران یکی از فرصت های اقتصادی و اجتماعی است که به دلیل سیستم مدیریتی حاکم بر کشور تا کنون نتوانسته به خوبی از این فرصت بهره برداری مناسب داشته باشد. اکنون بسیاری از جوانان نخبه ایرانی در حالی جذب کشورهای دیگر می شوند که جوانان داخل کشور نیز در پی عدم بهره گیری از توانایی ها و استعدادهایشان امید و اعتماد به نفس خود را برای پذیرش مسوولیت های اقتصادی ، سیاسی و اجتماعی از دست میدهند.

بنابراین برای اینکه بتوانیم در آینده نه چندان دور در عرصه های مختلف بین المللی و در رقابت با کشورهای قدرتمند منطقه و جهان حرفی برای گفتن داشته باشیم باید با سرمایه گذاری بر روی جوانان و ایجاد بسترهای لازم برای پذیرش مسوولیت به وسیله آنها این ضرورت اجتماعی، سیاسی و اقتصادی را مد نظر قرار داده و از استراتژی فوتبالی کی روش برای عرصه مدیرتی کشور الگو برداری کرد.