استعفا؛ موافقت یا سنگ اندازی شورا؟

استعفای ابهام‌انگیز شهرداران اهواز و آبادان؛ احتمال موافقت شوراها بعد از مهلت قانونی!

خورنا - بحث استعفای شهردار آبادان و همچنین قوت گرفتن استعفای شهردار اهواز برای کاندیداتوری در انتخابات مجلس، این روزها احتمال تشکیل جلسه شورای‌های این دو شهر برای موافقت و یا رد آن در مهلت قانونی ر با ابهامات جدی مواجه کرده است.

خورنا – بحث استعفای شهردار آبادان و همچنین قوت گرفتن استعفای شهردار اهواز برای کاندیداتوری در انتخابات مجلس، این روزها احتمال تشکیل جلسه شورای‌های این دو شهر برای موافقت و یا رد آن در مهلت قانونی ر با ابهامات جدی مواجه کرده است.

با اعلام وزارت کشور مبنی بر اینکه ۴ تیرماه آخرین مهلت برای استعفای مدیران اجرایی به منظور کاندیداتوری در انتخابات مجلس شورای اسلامی است، در چند روز گذشته محمودرضا شیرازی شهردار آبادان طبق پیش‌بینی‌ها رسما استعفانامه خود را به شورای شهر تقدیم کرد و به همه گمانه‌زنی در این خصوص پایان داد.

همچنین این روزها بحث استعفای قریب الوقوع سید خلف موسوی شهردار کلانشهر اهواز نیز در صدر اخبار قرار گرفته به طوری که برخی اعضای شورا حتی در زمینه گزینه‌های جانشین آن به بحث و تبادل نظر پرداخته‌اند.

این که این دو نفر در انتخابات پیش‌رو جزو لیست کدام طیف سیاسی قرار خواهند گرفت بحثی است که در آینده به آن پرداخته خواهد شد اما آنچه که مهم است شرایط انتخابات و تنوع کاندیداها در انتخابات پیشرو نسبت به انتخابات‌های قبلی بیشتر و تکاپوی طیف‌های مختلف سیاسی به ویژه برخی گروه‌های وابسته به جریان تندروی اصلاحات بیشتر از دوره‌های قبل است که بزودی در این خصوص اطلاع‌رسانی خواهد شد.

اما آنچه که این روزها از سوی برخی منابع نزدیک به دو شورای شهر اهواز و آبادان به گوش می‌رسد بحث احتمال عدم تشکیل جلسه شورای‌های این دو شهر برای موافقت و یا رد آن در مهلت قانونی است به طوری که شنیده‌ها از محافل نزدیک به شورای شهر آبادان از تلاش برخی جریان مخالف محمودرضا شیرازی برای کشاندن بحث بررسی استعفای شهردار پس از مهلت قانونی قانون انتخابات مجلس، حکایت دارد.

اما آنچه که قانون برای این موضوع پیش‌بینی کرده این است که شهردار مستعفی می‌تواند نسبت به تاخیر در بررسی استعفای خود طرح شکایت کند و یا سه عضو شورای اسلامی شهر برای تشکیل جلسه اضطراری درخواست کتبی بدهند.

به هر حال افکار عمومی در انتظار تصمیم جدی شوراهای اسلامی شهرهای آبادان و اهواز هستند که با موضوع استعفاهای قابل پیش بینی دو شهر چطور برخورد خواهند کرد.

ابهامی است که چند روز آینده زوایای پشت پرده آن روشن خواهد شد.

رئیس ستاد انتخابات کشور، مهلت استعفای مقامات دولتی که قصد کاندیداتوری در انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی را دارند، بر اساس اطلاعیه سومی که به سراسر استانداری‌ها ابلاغ‌ کرده‌ تا ۳ تیرماه اعلام کرده است.

ثبت نام از داوطلبان نمایندگی مجلس طبق اعلام وزارت کشور از تاریخ ۲۸ آذرماه تا چهارم دی ماه ۹۴ به مدت هفت روز در ستاد انتخابات کشور و فرمانداری‌های مرکز حوزه‌های انتخابیه مجلس انجام خواهد شد.