در حرکتی نمادین؛ یک فعال محیط زیست خوزستانی، فرزندش را ‘کارون’ نامید

خورنا – نماینده شبکه محیط زیست خوزستان در یک حرکت نمادین، فرزند تازه متولد شده خود را ‘کارون’ نامید.

هژیر کیانی روز شنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار در این باره اظهار کرد: حیات ما و فرزندان ما به حیات رودخانه کارون بستگی دارد و بدون این رودخانه زندگی همه ما با تردید روبه روست به همین دلیل پسر تازه متولد شده ام را ‘کارون’ نام نهادم.
وی هدف از این نامگذاری را برجسته کردن اهمیت حیات رودخانه کارون و نجات آن برای نجات نسل های حال و آینده عنوان کرد.
این فعال محیط زیست اظهار کرد: امید دارم که برای فریاد کردن صدای نسل های آینده، نام کارون را بر فرزندان مان بگذاریم تا اهمیت این موضوع به گوش مسوولان برسد.
کیانی همچنین درباره وضعیت رودخانه کارون گفت: این رودخانه رو به زوال و نابودی می رود، این در حالیست که هیچ فکر اساسی برای نجات آن صورت نگرفته و طرح های انتقال آب از سرشاخه ها و نبود مدیریت صحیح در فاضلاب ها روز به روز شرایط آن را بحرانی تر می کنند.
وی با بیان اینکه متولیان ساماندهی کارون فقط شعار سر می دهند، افزود: سهل انگاری در حفظ این رود باعث شده که این شریان حیاتی چند هزار ساله که تمدن های بسیاری را بوجود آورده در معرض نابودی قرار گیرد.
کیانی با اشاره به اینکه فقط در خوزستان حیات بیش از چهار میلیون نفر به این رودخانه وابسته است، گفت: منشاء مشکلات این رودخانه را به تغییر اقلیم نسبت می دهند، این در حالیست که سدسازی و اجرای طرح های انتقال آب از سرشاخه هاست که باعث بحرانی شدن وضع این رودخانه شده است.
رود کارون پرآب ترین و بزرگ ترین رودخانه ایران و تنها رودخانه قابل کشتیرانی کشور بوده است. این رود باستانی با طول ۹۵۰ کیلومتر از کوه های زاگرس در چهارمحال و بختیاری سرچشمه می گیرد. این رودخانه منبع تامین آب مورد نیاز شرب، کشاورزی و صنعت خوزستان است.
۹ طرح با حجم دو میلیارد مترمکعب در سال برای انتقال آب از سرشاخه های کارون به فلات مرکزی در حال بهره برداری و اجراست. همچنین پنج سد بزرگ نیز بر روی این رودخانه ساخته شده که پرمساله ترین آنها سد گتوند است. این سد به دلیل قرار گرفتن درگنبدهای نمکی سازند گچساران باعث انحلال آب و دو برابر شدن شوری آب رودخانه کارون شده است.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *