مدیرکل میراث فرهنگی استان خوزستان:

نمایندگان مجلس طرح استانداری ویژه را مطرح کنند/ معافیت مالیاتی برای سرمایه گزاران در حوزه گردشگری/ دفاع مدیرکل میراث از استاندار

خورنا – افشین حیدری با اشاره به کسب رتبه نخست صنایع دستی در کشور اظهار کرد: شاید استان هایی نظیراصفهان و یزد نیز دارای صنایع دستی باشند ولی خوزستان با سند توسعه و برنامه ریزی که داشت به عنوان برتر دست یافت.

افتتاح و راه اندازی نخستین بازارچه های صنایع دستی اهواز

وی به افتتاح و راه اندازی بازارچه های صنایع دستی در استان اشاره کرد و گفت: ایجاد این بازارچه ها می تواند در توسعه صنایع دستی استان نقش موثری داشته باشد چرا که گردشگران دیگر برای تهیه صنایع دستی دراستان دیگر سرگردان نیستند. نخستین بازارچه صنایع دستی اهواز نیز تا عید فطر افتتاح خواهد شد. همچنین با مالک معین التجار درحال رایزنی هستیم که آن محل را نیز حوزه بندی کرده وبه بازارچه سنتی صنایع دستی تبدیل کنیم.

مدیر کل میراث فرهنگی خوزستان با اشاره به اقداماتی که در خوزستان برای کسب عنوان برتر در حوزه صنایع دستی انجام شد گفت: سال گذشته نمایندگان استان در نمایشگاه های ملی زیادی شرکت کردند ولی متاسفانه نمایشگاه بین المللی که قرار بود در استان با حضور نمایندگان خارجی برگزار کنیم به دلیل گرو خاک اهواز کنسل شد.

برپایی نمایشگاه بین المللی در سال ۹۴

وی بیان کرد: سعی داریم این نمایشگاه بین المللی را در سال ۹۴ با کیفیت خوبی برگزار کنیم و در آن توانایی های صنعت گران داخلی را به رخ جهانیان بکشانیم.

حیدری با بیان این که در زمینه صادرات هیچ استانی مانند ما رشد نداشته است، گفت: خوزستان علاوه بر کسب رتبه برتر در بخش صنایع دستی دربازارچه های صنایع دستی نوروزی نیز رتبه نخست را کسب کرد.

وی افزود: تمامی این ها امتیارات خوزستان را به جایی رساند که اکنون برای نخستین بار بتوانیم در سطح کشور حرف های زیادی برای گفتن داشته باشیم و از این به بعد رشد صنایع دستی را در خوزستان همه می توانند به وضوح احساس کنند.

در سال ۹۴ نگاهمان به بخش صادرات متفاوت خواهد بود

مدیر کل میراث فرهنگی خوزستان با بیان این که در سال ۹۴ نگاهمان به بخش صادرات متفاوت خواهد بود، گفت: سعی داریم در این حوزه برنامه های خوبی را به مرحله اجرا درآوریم و برخی رشته های غیر بومی که ظرفیت آن ها در استان وجود دارد را با شرایط استاد شاگردی بومی کنیم.

وی به حمایت های مسئولان استان در موفقیت های اداره کل میراث فرهنگی استان در عرصه های مختلف به خصوص در حوزه صنایع دستی اشاره کرد و گفت: مقتدایی، سیاحی ، خبیر و حاجتی استاندار خوزستان و معاونینش با تمام توان خود ما را در کسب این افتخارات حمایت کردند که جا دارد از تمامی مجموعه مدیریتی استان تقدیر کرد.

خوزستان ظرفیت تبدیل شدن به قطب گردشگری ایران را دارد

حیدری تصریح کرد: بدون شک خوزستان این ظرفیت را دارد که به قطب گردشگری کشور تبدیل شود و ما باید به سمتی برویم که درگردشگری تحولی عظیم ایجاد کنیم.

وی به ثبت جهانی محوطه تاریخی شوش اشاره کرد و گفت: در روزهای آینده مجمع جهانی یونسکو در آلمان تشکیل خواهد شد و در خصوص ثبت جهانی شوش تصمیم نهایی را خواهند گرفت.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان گفت: پس از آن خوزستان به عنوان استانی که سه اثر ثبت جهانی دارد باید در فاز معرفی خوزستان برویم و در کنار معرفی استان، برنامه ای نیز برای ایجاد زیرساخت های لازم داشته باشیم.

توجه ویژه به زیرساخت ها در کنار اطلاع رسانی و رونق گردشگری

وی افزود:این که ما گردشگر در چغازنبیل بیاوریم و یک سرویس بهداشتی نداشته باشیم برای نام استانمان مناسب نیست چرا که در کنار اطلاع رسانی باید به زیرساخت ها توجه ویژه ای داشته باشیم.

حیدری با بیان این که در صنایع دستی با کمترین سرمایه می توانیم بیشترین اشتغال را ایجاد کنیم، گفت: علاوه بر رونق بخش صنایع دستی در استان در گردشگری نیز که بخش خدمات محسوب می شود وقتی شرایط مناسبی برای گردشگری ایجاد می شود شغل های نیز در کنار آن ایجاد می شود و خیلی از صنوب از سود آن بهره مند می شوند.

وی ادامه داد:اگر همه منتظر باشند که فقط میراث فرهنگی بتواند دربخش صنایع دستی و گردشگری کارهای بزرگ انجام دهد یک تفکر اشتباه است چرا که همه باید بمانند اعضای یک خانواده به ما کمک کنند.

میزان آسیب پذیری جوانان خوزستان نسبت به سایر استان ها بیشتر است

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان تصریح کرد: خوزستان نسبت به سایر استان ها وضعیتی متفات دارد و این استان از نظر ظریب امنیتی نیز نقش مهمی در کشور دارد چرا که اگر جوان خوزستانی تامین نباشد آسیب پذیری بیشتری نسبت به سایر استان ها خواهد داشت.

خوزستان به بهشت سرمایه گزاری ایران تبدیل خواهد شد

وی با بیان این که خوزستان باید به بهشت سرمایه گذاری ایران تبدیل شود، گفت: اکنون به دنبال برند منطقه ازاد نیستیم که بگوییم استان منطقه ازاد شود چرا که در حال حاضربهترین کار برای جامعه پرداختن به کار تولید است و بهترین روش برای اینکه بتوانیم ثروت را با خانواده ها پیوند دهیم پرداختن به بخش خدمات است.

حیدری با خطاب به هیات دولت و نمایندگان استان برای مطرح کردن طرح استانداری ویژه گفت: از آن جا که استاندار باید بر تمامی شرایط استان به خصوص بخش اقتصادی استان اشراف کامل داشته باشد پیشنهاد می دهیم که استانداری نیز همانند فرمانداری هایی که ویژه می شوند به عنوان استانداری ویژه اختیاراتش بیشتر شود تا در زمینه اقتصادی و در حوزه گردشگری استاندار بیشتر بتواند برای استان برنامه ریزی کند.

معافیت مالیاتی برای سرمایه گزاران در حوزه گردشگری 

وی افزود: این پیشنهاد را به دولت می دهیم که اگر شخصی قصد داشت  که در حوزه گردشگری ساخت و ساز انجام دهد از یک میزان خوبی معافیت مالیاتی در استان بهره مند شود و یا تا سقف خاصی مصرف انرژی رایگان داشته باشد چرا که سرمایه گذار باید تفاوت ها را در استان نسبت به سایر استان ها احساس کند.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان ادامه داد:از طرفی نیز ما در دنیا مباحث مهمی داریم که برای ما اصول ارزشی هستند ولی این اصول و ارزش با شعار دادن حفظ نمی شوند.

باید جوانان استان را از آسیب دور نگه داریم

وی ادامه داد: اکنون بحث وهابیت در استان مطرح است و همه ما به شدت با ان مخالف هستیم ولی متاسفانه دشمنان برای ترویج آن هزینه های زیادی می کنند که ما باید جوان خود را از این آسیب دور نگه داریم.

حیدری با بیان این که نباید گره های را که با دست باز می شود با دندان باز کرد، گفت: نمی گوییم نفت را به ما بدهید ولی باید به خوزستان امتیازات ویژه داده شود تا سرمایه گزاری که به خوزستان می آید به جای این که از سرمایه گزاری خود بهره مند شود دچار ضرر و گرفتار بدهی بانکی نشود.

افزایش چندین برابری در صادرات صنایع دستی استان

وی ادامه داد: اتفاقی که در صنایع دستی رخ داد نشان داد که ما می توانیم در حوزه های دیگرهم کار کنیم چرا که با برنامه ریزی و هدف صادرات  صنایع دستی استان را که تا سال گذشته ۴۰۰ هزار دلار بود و اکنون به بیش از ۱۰میلیون دلار رساندیم.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان با انتقاد از شرکت فولاد خوزستان گفت:اکنون در خوزستان شرکت فولادی داریم که غیر از باشگاه فولاد هیچ سودی برای خوزستان ندارد در حالی که  در اصفهان از همین فولاد  فولاد شهری را ساختند که اکنون سبزترین شهرکشور است.

برنامه ریزی برای برگزاری ۱۰۰ تور ورودی بین المللی

وی با اشاره به برنامه هایی که در خصوص جذب توریست در استان در دستور کار است، گفت:اکنون با دفاتر مسافرتی خوزستان برای تورهای ورودی به خوزستان( کامینگ) رایزنی هایی را انجام داده ایم تا حداقل در سال ۹۴ بتوانیم ۱۰۰ تور به خوزستان بیاوریم چرا که نباید سند توسعه نوشته شود و مانند خیلی از آیین نامه ها در طاقچه قرار گیرد.

مهمترین حلقه مفقوده در خوزستان تحمل یکدیگر و اعتماد به نفس است

حیدری با اشاره به انتقاد برخی افراد از عملکردش در این اداره و صحبت های مبنی بر جدایی وی از اداره میراث فرهنگی استان گفت:جامعه ای پویا است که نقد در آن وجود داشته باشد و هیچگاه اشخاص در مسند قدرت نباید احساس کنند راسخ ترین و بهترین حرف را زدند.

وی افزود:وقتی در جامعه ای نقد وجود داشته باشد همه به دنبال بهتر شدن خواهند رفت چرا که خیلی ها که نقد می کنند در پی هر موفقیتی حرف های خود را پس گرفته و از عملکرد آن هایی که نقدشان کرده بودند تقدیر می کنند.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان بیان کرد: اکنون مهمترین موضوع در خوزستان به عنوان حلقه مفقوده همواره مطح است ، تحمل کردن یکدیگر واعتماد به نفس است که که در خوزستان مشاهده نمی شود.

آن هایی که منافعشان در خطر است دم از رفتن استاندار می زنند

وی به انتقاد برخی افراد از استاندار خوزستان نیز اشاره کرد و گفت: در سال های دور خوزستان حضور استاندار غیر بومی را نیز تجربه کرد که شاید موضوع انتقال آب کارون به اصفهان نیز درهمان دوران استارت خورد ولی اکنون که یک استاندار بومی و توانا در این استان فعالیت دارد خیلی ها که منافعشان در خطر است و حیاط خلوتشان در حال تخریب است می گویند استاندار باید برود.

متصل بون ها مشکلاتی را در سیتم های اداری به وجود آورده است

حیدری با انتقاد از برخی اصحاب رسانه نیز گفت: سایت های برخی استان ها به خصوص اصفهان مقالات علمی و سازنده ای را در خصوص استانشان درج می کنند ولی در خوزستان برخی ها به دنبال آن هستند که ببینند یک مدیر به چه شخصی و یا سیستمی متصل است در حالی که همین متصل بودن ها مشکلاتی را در سیستم اداری ما به وجود آورده است.

وی افزود: کارهای نا تمام در خوزستان زیاد است ولی خیلی ها که نونشان در حاشیه است همواره به دنبال به حاشیه بردن مسوولان غعال هستند و همین افراد به خوزستان صدمه می زنند.

در عراق هم هنوز نتوانسته ایم به اندازه وزن خودمان هندوانه بلند کنیم

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان به عدم سرمایه گزاری در کشور عراق اشاره کرد و گفت:ما در عراق هم هنوز نتوانسته ایم به اندازه وزن خودمان هندوانه بلند کنیم و اکنون خروجی شلمچه وضعیت بسیار نا مناسبی دارد و منطقه آزاد نیزهیچ کار انجام نمی دهد که این موضوع نیز باید به سرانجام برسد.