ابتکار: نزدیک بود جانمان را برای هورالعظیم بدهیم

خورنا -رئیس سازمان محیط زیست ضمن اشاره به حادثه اخیر وی و همکارانش در دریاچه هورالعظیم گفت: نزدیک بود به خاطر این دریاچه و محیط زیست جان خود و همکارانم را از دست بدهیم و این به این معناست که ما تا پای جان برای کشور و محیط زیست ایستادگی خواهیم کرد.

به گزارش فارس، معصومه ابتکار در جریان هفدهمین اجلاس شورای عالی استان‌ها که صبح امروز در ساختمان قدیم مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: تحقق اصل قانون اساسی و تشکیل شوراها به عنوان پارلمان شهری یک گام مهم و بزرگ است.

وی تصریح کرد: واگذاری امور به مردم و اجرای سیاست‌های کشور در حوزه مدیریت شهری و روستایی نشان‌دهنده اهمیت شوراها که با گذشت چندین دوره از فعالیت نهاد شورایاری‌ها شاهد تحول خوبی در این حوزه هستیم و دستاوردهای خوبی به دست آمده است.

معاون رئیس‌جمهور بیان داشت: در منطقه هورالعظیم که منشأ گرد و غبار بود و پس از یک دوره عظیم و برخلاف قوانین و مقررات متأسفانه اورالعظیم خشک شد و کانونی برای گردوغبار گردید. که خوشبختانه چندی پیش بخشی از آن آبگیری شد و هم اکنون آب در حال پخش است و ان‌شاءالله مشکلات در این بخش نیز به زودی مرتفع خواهد شد.

ابتکار با اشاره به بازدید اخیر خود از دریاچه اورالعظیم بیان داشت:‌ چندی پیش بنده به همراه چند نفر از همکاران و دوستان بازدیدی را از این دریاچه داشتیم که نزدیک بود در این دریاچه غرق شویم و این به این مفهوم است که ما تا پای جان برای کشور و محیط زیست خواهیم ماند.

رئیس سازمان محیط زیست ادامه داد: شخص رئیس‌جمهور و تک تک وزرا توجه ویژه‌ای را به حوزه محیط زیست دارند و در این زمینه دستورات لازم ارائه شده است.

ابتکار در ادامه با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در هفدهم اسفند سال گذشته در جمع مسئولان و مدیران محیط زیست اظهار داشت: فرمایشات ایشان دقیق و درست بود که تأکید کردند که در فضای محیط زیست می‌بایستی سه قوه مجریه، مقننه و قضائیه مشارکت داشته باشند.

ابتکار در ادامه با اشاره به جایگاه شوراها در سراسر کشور و ظرفیت آنها در حوزه مدیریت شهری بیان داشت: دولت تدبیر و امید، شورها را رقیب خود نمی‌داند بلکه این نهاد را همراه خود دانسته و به دنبال کم کردن و تضعیف شوراها نیست بطوریکه رئیس‌جمهور به مراتب این نکات را به مسئولان مربوطه تذکر داده‌اند.

رئیس سازمان محیط زیست در ادامه هفدهمین اجلاس شورای عالی استان‌ها با اشاره به اینکه شوراها بخشی از مردم‌سالاری دینی هستند، گفت: باید بتوانیم توانمندی افراد حاضر در شوراها را افزایش دهیم و در این زمینه دولت آمادگی هرنوع همکاری را با شوراها دارد.

ابتکار اضافه کرد:‌ مهمترین رسالت شوراها محور توسعه پایدار است و در این زمینه باید تلاش شود به اهداف مد نظر در این بخش دستیابی شود.

وی ادامه داد: با تلاش‌های صورت گرفته در دولت تدبیر و امید و همچنین سازمان محیط زیست در نیمه ۹۳ در کمتر از یک سال تمام استانداردهایی که خودروسازان مقاومت می‌کردند عمالیاتی شد و این در حالی بود که در ۸ ساله دولت نهم و دهم اقدامات لازم برای استانداردسازی خودروها صورت نگرفته بود.

معاون رئیس‌جمهور تصریح کرد: در حال حاضر بازرسی مستمری بر روند تولید خودروهای داخل صورت می‌گیرد و هم اینک استاندارد یورو۴ برای تمامی خودروهای داخلی اجباری است.

ابتکار تصریح کرد: دولت تدبیر و امید، دولتی پاسخگو، شنونده نقدها و پذیرش نقدهاست ضمن اینکه ما خود را کارآمدترین و بهترین نمی‌دانیم و دولت تلاش می‌کند که در تمام زمینه‌های به موفقیت‌های لازم دست پیدا کند.

رئیس سازمان محیط زیست، تصریح کرد: برای نخستین بار در دولت یازدهم مشوق‌های جدی برای پسماند شهری و تولید انرژی صورت گرفت که در حال حاضر در برخی از استان‌ها این منابع انرژی راه‌اندازی شده است.

معاون رئیس‌جمهور با اشاره به خطاب به اعضای شورای عالی استان‌ها در هفدهمین اجلاس شورای عالی استان‌ها بیان داشت: شوراها در خصوص آلودگی هوا و آلودگی صوتی، وظیفه و تکالیف لازم را دارند و می‌بایستی در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند.

وی با اشاره به تشکیل کمیسیون کلان‌شهرها در دولت یازدهم گفت: در این کمیسیون تعدادی از وزرا به همراه شهردار و رئیس شورای شهر تهران حضور دارند که تصمیمات لازم برای مدیریت شهری اتخاذ می‌شود ضمن اینکه در این کمیسیون تلاش شده که شهردار و رئیس شورای شهر حق رأی داشته باشند.

ابتکار در ادامه با اشاره به مصوبه اخیر کمیسیون کلان‌شهرها گفت: روز گذشته مصوبه‌ای در خصوص فضاهای سبز شهری و سازوکار حمایت برای توسعه، تقویت و پشتیبانی از فضاهای سبز در خصوص منابع آبی و آبیاری مدرن به تصویب رسید.

وی تأکید کرد: در چند ماه گذشته چندین مصوبه برای حمایت مدیریت شهری و شورای شهر به تصویب رسیده است که این نشان‌دهنده توجه دولت به جایگاه شوراها است.

رئیس سازمان محیط زیست در ادامه با اشاره به استفاده از مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی در استان‌ها و استفاده از ظرفیت شوراها در حوزه ساختار محیط زیست گفت: ما می‌توانیم با استفاده از ظرفیت ایجاد شده گام‌های مؤثرتری را در حوزه زیست‌محیطی برداریم.

رئیس سازمان محیط زیست گفت: متأسفانه در حال حاضر در برخی از استان‌ها شاهد مشکلات عدیده‌ای در خصوص پسماندها و عدم نظارت و مدیریت بر آنها هستیم که می‌طلبد که با هم فکری و همکاری شورایاری‌ها، شهرداری‌ها و سازمان محیط زیست مشکلات به وجود آمده در حوزه پسامندها و به ویژه نخاله‌های سازمانی که تهدید بسیار جدی برای طبیعت هستند، اتخاذ شود.

ابتکار همچنین به آلودگی‌های صوتی در کلانشهرها اشاره کرد و گفت: باید سیاست‌گذاری لازم در بحث امواج صورت گیرد و هم اکنون شاهد بروز پارازیت‌ها در کلان‌شهرها هستیم و کسی نیز در این زمینه پاسخگو نیست.

وی ادامه داد: یکی از اقدامات دیگر دولت یازدهم جلب مشارکت اقشار مختلف مردم در حوزه‌های مختلف بود که شورا نیز می‌تواند از ظرفیت ایجاد شده در بین قشرهای مختلف مردمی نهایت استفاده را داشته باشد.

ابتکار در خصوص مشکلات و موانع ایجاد شده در معاینه فنی خودروها گفت: به زودی شبکه یک پارچه معاینه فنی خودروها با همکاری شهرداری و ناجا تدوین و اجرا خواهد شد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • علی البته خانم وظیفه دارید.در همین هور ما کلی شهید دادیم مگه خون شما رنگین تر است .آیا بابت اومدن چقدر ماموریت گرفتی؟ ایا شهیدان هور رو میشناسی وباز بگوییم وظیفه داریید اگر خسته اید کنار بنشینید تا خودمان حلش کنیم.پس اینقدر به میز وصندلیتان بچسبید تا یه مرتبه شهید نشید خدای نکرده
  • محمد هر چی میکشیم از دست مسئولین استانی میکشیم ولی رو تعصب چشم بر واقعیت ها می بندیم!!!! همین سد فاجعه بار گتوند که بیشترین ضربه رو به استان زده دست پخته مسئولین استان بود و نه غریبه؟؟؟؟!!! همین نبود امکانات در خیلی از شهرها بدلیل اختلافات قومیتی بین مسئولین استانه نه غریبه ها که بخاطر این تعصبات دست به هر کاری میزنن!!!! سوئ مدیریت در استان بیداد میکنه و استانهایی همچون اصفهان و آذربایجان و .. که پیشرفت میکنن بخاطر بالیاقتی مسئولین خودشه که ما از این مسئولین نداریم!!!! پس پا رو واقعیت ها نگذاریم