پنج روش برای خانه‌دار کردن مردم

خورنا -روز رونمایی از طرح جامع مسکن، آخوندی، وزیر راه و شهرسازی گفت: در این طرح قرار است از جهت مکان به درون شهرها بر‌گردیم. از جهت مخاطب طبقه متوسط به عنوان جامعه اصلی هدف مورد نظر قرار‌گیرد، از جهت روش اقتصاد خانوار به دنبال پس‌انداز رفته و از جهت کسری منابع به سمت مابه‌التفاوت سود خواهیم رفت.

به گزارش اعتماد، او دیروز پس از گذشت حدود یک سال از مشخص شدن کلیات طرح جامع مسکن اعلام کرد: امروز توانستیم اعلام کنیم که برای اقشار متوسط و خانه اولی‌ها راه‌حل ساده‌ای برای خانه‌دار شدن ایجاد کرده‌ایم و هر فرد با مقداری پس انداز و مقداری وام می‌تواند خانه‌دار شود. این مدل را باید برای گروه‌های درآمدی مختلف ایجاد کرد زیرا تقویت بانک مسکن، توسعه اشتغال و خروج از رکود را در پی دارد.

تشکیل صندوق پس‌انداز مسکن یکم برای زوج‌های خانه اولی در حالی از روز گذشته کارش را شروع کرد که دولت برای سایر اقشار نیز طرح‌های جداگانه‌ای را تدارک دیده است. مصوبه شورای پول و اعتبار علاوه بر وام ۸۰ میلیونی خانه اولی‌ها برای پرداخت ۶۰ میلیون تسهیلات به خرید و ساخت مسکن عامه مردم توسط بانک‌های تجاری و خصوصی را هدفگذاری کرده است. در مجموع مصوبه تسهیلات ۶٠ میلیونی برای عموم مردم، صندوق پس‌انداز مسکن یکم برای خانه‌ اولی‌ها، حساب امانی پیش‌فروش مسکن، لیزینگ مسکن و تسهیلات بافت فرسوده از مهم‌ترین برنامه‌های این وزارتخانه برای تسهیل خانه‌دار شدن مردم است.

تسهیلات ۶٠ میلیونی برای عموم مردم

بر این اساس رییس کل بانک مرکزی روز گذشته از ابلاغ پرداخت تسهیلات ۶۰ میلیونی مسکن برای عموم مردم توسط بانک‌های تجاری و خصوصی نیز خبر داد. ولی‌الله سیف متذکر شد: بانک‌های دیگر به غیر از بانک مسکن متناسب با حجم منابع و تجهیز منابع خود اقدام به پرداخت تسهیلات مسکن می‌کنند و آیین‌نامه پرداخت تسهیلات مسکن به بانک‌های دیگر غیر از بانک مسکن ابلاغ شده است.  او خاطرنشان کرد: بخش مسکن جایگاه ویژه‌ای در اقتصاد دارد، پس از هشت دوره متوالی رکود اقتصادی در سال ٩٣ شاهد رشد اقتصادی بودیم بنابراین استمرار این موضوع در سال ٩۴ بحثی جدی است، هر چند بسیار سخت است. رییس کل بانک مرکزی ادامه داد: در سال ٩۴ باید از هر طرف و همه عوامل با یکدیگر همراه شوند و انضباط پولی و مالی اعضای دولت استمرار یابد. وی با بیان اینکه تصمیمات به موقع موجب استمرار پولی و مالی می‌شود، گفت: بخش مسکن به رونق اقتصادی کمک می‌کند و هماهنگی‌ای که بین بانک مسکن و وزارت راه و شهرسازی وجود داشته سیر مشخصی به این بازار داده است.

لیزینگ مسکن روی میز بانک مرکزی

رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه افزایش سطح تسهیلات مسکن به عوامل مختلف از جمله امکان بازپرداخت و منابع بانکی بستگی دارد، گفت: لیزینگ مسکن روی میز بانک مرکزی قرار دارد. وی گفت: بسته‌های جدیدی که در بخش وام مسکن ارایه می‌شود را نمی‌توان در یک دوره فشرده عملیاتی کرد.  سیف عنوان کرد: تمام ایده‌های مربوط به لیزینگ مسکن روی میز بانک مرکزی است و به تدریج اجرایی می‌شود. وی با بیان اینکه لیزینگ مسکن نیاز جامعه هدف خاصی را تامین می‌کند، خاطرنشان کرد: این طرح به نظام بانکی معرفی می‌شود تا به این ترتیب تحرک لازم در بخش مسکن ایجاد شود.

حساب امانی پیش‌فروش مسکن تا پایان خرداد ابلاغ می‌شود

طرح دیگر دولت حساب امانی پیش فروش مسکن است که به گفته عباس آخوندی تا پایان خرداد ماه ابلاغ می‌شود. وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه حساب امانی پیش‌فروش مسکن تا پایان خرداد از سوی بانک مسکن به شعب ابلاغ می‌شود، گفت: باید نام بانک مسکن را بانک توسعه‌ای بگذارند و از این بانک می‌خواهم راهکارهای جدیدی برای تامین منابع مالی برای توسعه طرح‌های جدید احیای بافت‌های فرسوده ارایه کند.  او متذکر شد: حساب امانی پیش‌فروش مسکن تا پایان خرداد ماه از سوی بانک مسکن به شعب ابلاغ می‌شود و متقاضیان می‌توانند با مراجعه به شعب بانک مسکن حساب امانی پیش‌فروش مسکن را افتتاح کنند.  وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه بانک مسکن را بانک توسعه‌ای بنامیم، گفت: برای ایجاد شهرهای جدید نیازمند اعتبار خاص برای توسعه هستیم، بنابراین نباید مثل گذشته به‌طور اشتباه بدون نظام مالی و بانکی مشخص به دنبال توسعه شهرهای جدید برویم، پس از بانک مسکن باید بخواهیم راه‌حل پولی و مالی برای توسعه طرح‌های جدید ارایه کند.

راه‌حل ویژه برای بافت فرسوده

آخوندی ادامه داد: بانک مسکن باید در بحث بهسازی بافت‌های فرسوده نیز راهکار ارایه دهد، چرا که ما انتظار داریم بانک مسکن در این حوزه راه‌حل ویژه‌ای ارایه کند و نباید به راه‌حل عمومی اکتفا کند.  وزیر راه و شهرسازی گفت: بانک مسکن همین ابتکار را باید در بافت‌های ناکارآمد شهری به کار ببندد، چرا که شرایط ما در بافت‌های ناکارآمد شهری شرایط خاصی است.  آخوندی تصریح کرد: هر کدام از این مشکلات (توسعه شهرهای جدید، بافت‌های فرسوده و بافت‌های ناکارآمد شهری) دارای مشکلات خاصی هستند، پس بانک مسکن می‌تواند برای هر کدام از این مشکلات راهکار ارایه دهد.  وزیر راه و شهرسازی با تاکید براینکه مردم باید به سیستم بانکی اعتماد داشته باشند تصریح کرد: همه برنامه‌های بخش مسکن را نمی‌توان در یک دوره فشرده وارد بازار کرد لذا فاصله معقولی برای اجرای سیاست‌ها و برنامه‌های این بخش مورد نیاز است.  وی با بیان اینکه تقاضاهای بخش مسکن متنوع و برای گروه‌های مختلف طرح‌های مناسبی ارایه شده است بیان کرد: باید یک حرکت پایدار در این مسیر داشته باشیم و نمی‌توان حرف‌های لحظه‌ای در این بخش زد.

آمادگی لازم برای اجرای طرح‌ها وجود ندارد

این طرح‌ها البته همان‌طور که وزیر راه و شهرسازی نیز تاکید می‌کند زمانبر است و در بلندمدت می‌تواند به کمک اقشار متوسط بیاید. چراکه به جز مهیا نبودن شرایط اجرای برخی از آنها، هنوز بانک‌ها برای اعطای تسهیلات پیش‌بینی شده ابلاغی آمادگی ندارند. با وجود آنکه پرداخت تسهیلات ۶٠ میلیون تومانی برای عموم مردم ابلاغ شده است اما تا این لحظه مورد اقبال نظام بانکی قرار نگرفته است. پیگیری و تماس‌‌های مکرر فارس با مدیران بانکی برای کسب اطلاع از برنامه آنها برای پرداخت تسهیلات خرید مسکن بی‌نتیجه ماند و اغلب مدیران بانکی تمایلی به صحبت در این باره نشان ندادند.  شواهد موجود نشان می‌دهد، نه بانک مرکزی به عنوان نهاد سیاستگذار و نه بانک‌ها و موسسات اعتباری تمایلی به شکل‌گیری جدی فرآْیند پرداخت تسهیلات ۶٠ میلیون تومانی خرید مسکن برای عموم مردم را ندارند. نکته‌ای که اتفاقا در خروج بازار مسکن از رکود نقش بسزایی دارد و می‌تواند با انگیزه خرید و تعویض مسکن خانوارها تکاپو و رونقی را در بخش مسکن ایجاد کند.  نکته‌ای که رییس کل بانک مرکزی با اشاره به منابع محدود برخی بانک‌ها، تلویحا دیروز در حاشیه آیین حساب پس‌انداز خانه یکم در جمع خبرنگاران، به آن اذعان کرد و گفت: در بحث افزایش سطح وام عوامل مختلفی از جمله امکان بازپرداخت از سوی وام‌گیرندگان و همچنین اتکای افزایش به منابع بانکی مدنظر بانک مرکزی قرار دارد. به گفته وی برخی بانک‌ها به دلیل اینکه حساب آنها نزد بانک مرکزی قرمز شده بود، نتوانستند وارد پروسه پرداخت وام شوند البته تعدادی از بانک‌ها با برطرف شدن این مشکل اقدام به پرداخت تسهیلات کرده‌اند. شاید در پس این سکوت و شانه خالی کردن نظام بانکی از ورود به عرصه جدید پرداخت تسهیلات باید به وضعیت عمومی نظام بانکی نظر انداخت. رشد بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی و افزایش بیش از ٢٢ هزار میلیارد تومانی بدهی بخش دولتی به بانک‌ها در ١١‌ماهه منتهی به بهمن سال گذشته و مطالبات معوق ٩۴ هزار میلیارد تومانی، توان مالی بانک‌ها را برای پرداخت تسهیلات با چالش مواجه کرده و به نظر می‌رسد همین مساله، موجب استقبال سرد و عدم اصرار و تاکید بانک مرکزی به عملیاتی شدن وام ۶٠ میلیون تومانی مسکن شده است.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *