ابتکار: محیط زیست هیچ‌گاه مجوز ساخت سد گتوند را نداده است

خورنا -رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ایرادات سد گتوند در حال بررسی است و محیط زیست هیچ‌گاه مجوز ساخت این سد را نداده است.

معصومه ابتکار در حاشیه حضور در خوزستان، درباره افزایش تعداد طرح‌های انتقال آب اظهار کرد: اولویت ما در همه‌ استان‌ها تأمین آب آشامیدنی است، وقتی هم بحث از انتقال آب کارون است فقط مصارف شرب استان‌ها تأمین می‌شود و آب آشامیدنی منتقل شده برای مصارف دیگر مانند کشاورزی و صنعت استفاده نخواهد شد.

وی در ادامه، درباره انتشار سند که نشان از اعطای اجازه ساخت سد گتوند از طرف سازمان محیط‌زیست است گفت: ایرادات این سد در حال بررسی است و محیط زیست هیچ‌گاه مجوز ساخت این سد را نداده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به جلسه ستاد استانی مقابله با گردوغبار نیز چنین عنوان کرد: این جلسات با حضور معاونان وزرای دستگاه‌های مرتبط که ۱۶ دستگاه را شامل می‌شود تاکنون تشکیل شده است.

ابتکار درباره نهال‌کاری در راستای مقابله با گرد و غبار در خوزستان توضیح داد: مشاهدات هوایی که داشتیم نشان داد این نهال‌کاری‌ها خوب جواب داده و اگر ادامه پیدا کند می‌تواند شرایط بهتری ایجاد کند.

وی خاطرنشان کرد: یک هیئت فرابخشی هر کدام گزارش خود را در سطح ملی و استانی و حضور معاونان ارائه دادند و جزئیات در این زمینه به دقت بررسی شد.

معاون رئیس جمهور اضافه کرد: سازمان جنگل، مراتع و آبخیزداری بر اساس تکالیف خود و مطابق با مصوبه دولت، مسئولیت‌هایی را در ارتباط با کاشت نهال و یا مالچ‌پاشی و مقابله با کانون‌های گردوغبار دارد و قرار است از  نیمه سال یعنی از شهریورماه اگر شرایط آب و هوایی فراهم شود، برنامه‌های اجرایی آغاز شود.

ابتکار در پایان گفت: در سال ۹۳ هم حدود ۸ هزار هکتار نهال‌کاری داشتیم و از حدود ۶ هزار و ۳۰۰ هکتار نهال‌کاری‌هایی که در بخش‌هایی از تالاب هورالعظیم یا بخش‌های دیگر انجام شده، نگهداری به عمل آمده است.