قنواتی: اختلاف‌نظرها، فاصله و شکاف بین فعالان و اصحاب مطبوعات خوزستان ایجاد کرده است

خورنا -مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان گفت: اختلاف‌نظرها، فاصله و شکافی بین فعالان و اصحاب مطبوعات ایجاد کرد که این موضوع در سال‌های اخیر در کم‌تحرکی و بی‌انگیزگی بین اصحاب مطبوعات استان نمود پیدا کرده است.

خانه مطبوعات استان خوزستان چند وقتی است که در بلاتکلیفی به سرمی برد از یک‌سو اعلام عضوگیری مجدد خانه مطبوعات و برگزاری انتخابات در آینده نزدیک و از سوی دیگر مشکلاتی ازجمله قطع شدن بیمه که خبرنگاران و روزنامه‌نگاران خوزستانی در سال جدید با آن‌ها دست‌وپنجه نرم می‌کنند، موجب شده تا ماجرای راه‌اندازی مجدد خانه مطبوعات استان بعد از چند سال تعطیلی، به بحث داغ این روزهای رسانه‌های استانی تبدیل شود.

در همین راستا گفت‌وگویی را با همایون قنواتی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان خوزستان ترتیب دادیم تا علت این تعطیلی و راه‌اندازی مجدد و همچنین سایر موضوعات مرتبط را از وی جویا شویم.

*فارس: دلیل تعطیلی خانه مطبوعات در این چند سال چیست؟

قنواتی: متأسفانه اختلاف‌نظرها، فاصله و شکافی بین فعالان و اصحاب مطبوعات ایجاد کرد که در سال‌های اخیر در کم‌تحرکی و بی‌انگیزگی بین اصحاب مطبوعات استان نمود پیدا کرده است، در نتیجه چند سالی است خانه مطبوعات استان خوزستان غیرفعال شده است که البته با تلاش‌ها و برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شده امیدواریم هرچه زودتر فعالیت مجدد خود را آغاز کرده و جامعه روزنامه‌نگاران استان بتوانند با همدلی و همراهی هم از این فضای به وجود آمده استفاده بهینه کنند.

*فارس: چه اقداماتی برای این کار صورت گرفته است؟

قنواتی: در راستای بازنگری در اساسنامه‌های ثبت‌شده موجود در معاونت مطبوعاتی، ابلاغیه‌ای را به همراه اساسنامه تیپ جدید برای ادارات کل ارسال کردیم تا جایگزین اساسنامه‌های ثبت شده قبلی شود، در همین راستا، این اداره‌کل نیز بنا به وظیفه خود در این خصوص اطلاع‌رسانی لازم را انجام داده تا روند قانونی ثبت تغییرات آن انجام شود.

*فارس: شرایط عضویت در خانه مطبوعات چیست؟

قنواتی: متقاضیان باید علاوه برداشتن شرایط عمومی از قبیل اقامت داشتن در حوزه فعالیت خانه مطبوعات، برخورداری از حداقل یک سال سابقه اشتغال اصلی و مستمر بیمه‌ای (منتهی به هر مجمع عمومی) در یکی از نشریات و خبرگزاری‌ها به‌عنوان روزنامه‌نگار و برای اولین مجمع عمومی سابقه دوماهه کفایت می‌کند. نداشتن محکومیت کیفری مؤثر، داشتن حداقل مدرک دیپلم و… را نیز باید داشته باشند.

*فارس: آقای قنواتی از ابتدای سال جدید بیمه برخی خبرنگاران قطع شده است، دلیل آن چیست؟

قنواتی: هفته گذشته جناب آقای محرابی مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی اعلام کردند مشکل بیمه خبرنگاران حل شده به این صورت که بخشی از بیمه خبرنگاران بر عهده مدیران مسئول و صاحبان امتیاز نشریات و خبرگزاری‌ها قرار گرفته است. بخشی دیگر از خبرنگاران می‌توانند با مراجعه به سایت سمان، ثبت‌نام و کارت حرفه‌ای خبرنگاری و روزنامه‌نگاری را دریافت کنند که از آن طریق وزارت ارشاد بیمه آن‌ها را پرداخت می‌کند.

همچنین برای پالایش لیست صندوق اعتباری هنر، فعالان رسانه‌ای که به‌صورت پاره‌وقت با رسانه‌ها همکاری می‌کنند و توسط هیچ رسانه‌ای بیمه نیستند، می‌توانند به سایت صندوق اعتباری مراجعه و در بخش فعالان غیرحرفه‌ای ثبت‌نام کنند تا از خدمات بیمه‌ای بهره‌مند شوند.

علاوه بر آن، با اعلام آمادگی بیمه سلامت برای بیمه کردن فعالان مطبوعاتی، آن دسته از افرادی که از طریق رسانه‌هایشان بیمه نشده‌اند، به‌ویژه افرادی که میزان همکاری آن‌ها با یک رسانه مشخص به حدی نیست که در زمره همکاران اصلی آن رسانه قرار بگیرند، می‌توانند از این طریق اقدام کنند. این افراد می‌توانند به سایت بیمه سلامت مراجعه و برای انجام بیمه نام‌نویسی کنند تا بعد از استعلام لازم از وزارت ارشاد و سازمان تأمین اجتماعی، بیمه شوند. با کمک وزارت رفاه، بیمه این افراد رایگان می‌شود و با همراهی سازمان تأمین اجتماعی و بازپرداخت مابه‌التفاوت توسط خود فرد با مسیرهای جایگزین، موضوع بازنشستگی این افراد نیز سامان می‌گیرد.

 ——————————

گفت‌وگو از زینب عساکره – فارس