ابتکار: هورالعظیم نباید به خاطر نفت خشک شود/تدوین سند بحران خوزستان

خورنا – رئیس سازمان محیط زیست گفت: تالاب هورالعظیم نباید به دلیل اکتشاف نفت خشک شود.

معصومه ابتکار ظهر امروز در جلسه مقابله با ریزگردها در اهواز اظهار کرد: اقدامات ارزنده ای برای مقابله با ریزگردها انجام شده و دولت بهمن ماه سال گذشته مصوبه ای داشت که در پی آن یک بازدید از هندیجان داشتیم که بدترین کانون ریزگردهای خوزستان در این شهر بود. علت شدت یافتن این کانون کاهش بارندگی و زمین های دیم رها شده بود.

وی افزود: در این دوره هم بازدیدهای هوایی و زمینی صورت گرفته که نشان دهنده علاقه مسئولان به خوزستان و این منطقه است که همین اتفاقات ناگهانی خود نشان دهنده وفاداری مسئولان و علاقه فراوانشان به خوزستان است.

وجود نوعی لاک پشت در حال انقراض در هورالعظیم

وی تصریح کرد: برخی سازمان ها مانند هواشناسی و جنگل ها و مراتع در ارائه مدلینگ و اطلاعات به ویژه در مورد گرد و خاک نقش پر رنگی دارند. این چنین فعالیت هایی برای دریافت اطلاعات علمی تر و ارائه آن به کنفرانس بین المللی که قرار است دانشگاه شهید چمران برگزار کند، بسیار موثر است. در بازدید از تالاب هورالعظیم معلوم شد که از طریق دو دریچه به این تالاب آب وارد می شود و همین دو دریچه باعث سرسبزی بسیار و وجود گونه های مختلف آبزیان و حتی نوعی لاک پشت در حال انقراض شده است.

معاون رئیس جمهور عنوان کرد: تالاب هورالعظیم ارزش های بسیاری از جمله کشاورزی، آبزیان، گاومیش داری، وجود پرندگان مهاجر و مهمتر از همه جاذبه گردشگری است. در این استان و کلا جنوب خلیج فارس چنین جاذبه هایی بسیار کم بوده و این فصل زمان خیلی مناسبی برای بازدید از تالاب است.

ابتکار گفت: نباید تالاب به دلیل اکتشاف نفت و احداث جاده خشک شود ولی شرایط ایجاب می کند که حفظ تالاب در کنار تولید نفت باشد. یکی دیگر از عواملی که بسیار مهم بوده و باید رعایت شود مدیریت آب کارون، کرخه و حق آبه تالاب ها است. هیچ کدام از مناطق کشور برای ما از اهمیت بیشتری برخوردار نبوده و به همه مناطق با یک چشم نگاه می کنیم.

وی با اشاره به اینکه با تمام توان در راستای مقابله با ریزگردها اقدام می کنیم، گفت: حفظ تالاب ها و احیای رودخانه ها در تمامی نقاط به ویژه تالاب های خوزستان و رودخانه کارون برای ما اهمیت دارد. اگر بخواهیم با همین روند به مصرف آب های زیرزمینی و رودخانه ای ادامه دهیم دیگر ادامه کشاورزی امکان پذیر نیست چون پدیده گرم شدن زمین اثرات نامطلوبی در کشور دارد.

توجه به طرح های زیست محیطی در توسعه کشاورزی خوزستان

ابتکار افزود: ایران بر اثر گرم شدن کره زمین شاهد تبخیر فراوان آب، افزایش دما و خشکسالی خواهد بود. در اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری باید به مسائل زیست محیطی، فناوری و مدیریت بهینه مصرف کشت توجه شود و این گونه مسائل هم باید در سراسر کشور اجرا شود.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست اظهار کرد: دولت یازدهم اعتبارات و مصوبات لازم را برای مقابله با ریزگردها پیش بینی کرده است. تلاش می کنیم تا سم و کودی که در استان است را به حداقل برسانیم و معضلی که هنوز با کشت و صنعت نیشکر داریم یکی از مشکلات فراوان است. سند بحران استان خوزستان باید تا پایان ماه جاری تدوین شود و باید در این سند نظرات تمام دستگاه ها و ستادهای اجرایی گنجانده شده و بعد هم به سراغ تدوین سند ستاد ملی بحران برویم چون در آستانه تدوین برنامه ششم توسعه هستیم.

وی گفت: در کنفرانس بین المللی دانشگاه شهید چمران باید از کشورهای منشا گرد و غبار نیز دعوت شود. در تدوین سند ستاد ملی بحران نظرات و پیشنهادات خوبی که دانشگاه شهید چمران و اساتید آن ارائه داده شده اند را می گنجانیم. این دانشگاه نشست های بین المللی خوبی برگزار کرده اما باید آنها را بر اساس نظر رئیس جمهور از تشریفات خارج کرده و به سوی کاربردی تر شدن جلسات هدایت کرد.

ابتکار عنوان کرد: من در چند جلسه بین المللی با رئیس برنامه محیط زیست سازمان ملل و رئیس سازمان محیط زیست عراق برنامه ای را به معاون بان کی مون در راستای قرار دادن این معضل (گرد و غبار) در اسناد بین المللی محیط زیست و توسعه پایدار در اسناد جهانی ارائه کردم.

مذاکرات با کشور عراق

وی گفت: با مسئولان کشور عراق نیز مذاکرات تا اجرای عملیات کاشت نهال برای ثابت نگه داشتن شن و ماسه های روان انجام داده ایم اما با شرایط موجود در عراق و بحث امنیتی  که دارد این برنامه ها به ثمر نرسیده است. این مسائل نشان دهنده رابطه جنگ و خشونت با تخریب محیط زیست است. ایران علاوه بر اینکه از ناحیه گرم شدن زمین آسیب می بیند از نا امنی کشورهای همجوار هم آسیب می بیند. اعتبارات کم است ولی با وجود چنین کمبودهایی در بحث پایش و سنجش هواشناسی ۲۰ دستگاه سنجش در خوزستان قرار دارد که باید توسعه پیدا کند چون هنوز کاستی ها و عقب ماندگی هایی وجود دارد.

ابتکار اظهار کرد: طوفان های گرد و غبار از گستردگی بالایی برخوردار است که به راحتی و در بازده زمانی کوتاه مدت قابل حل نیست. باید در این زمینه اطلاع رسانی دقیق صورت گرفته مردم را در جریان کار قرار دهیم چون بخشی از کار سازگاری با شرایط است. شهروندان باید سازگاری و مقاوم بودن را در دستور کار قرار بدهند.

در این جلسه ابتکار به مزاح گفت که تالاب آنقدر سرسبز شده که ما تصمیم گرفتیم سری به تالاب بزنیم و لاک پشت ها برای استقبال آمده بودند.