دفع بهداشتی فاضلاب هفتکل اندر خم یک کوچه

خورنا – چون اکثر فاضلاب شهر به صورت روباز دفع می‌شوند هنگامی که کوچکترین بارانی می بارد خیابان ها و معابر پر از فاضلاب می‌شود، علاوه بر آن بوته‌های بزرگی که در درون کانال‌های فاضلاب می‌روید محل زندگی مناسبی برای جانورانی مانند مار، عقرب، شغال، موش‌های گربه مانند شده است

 

یکی از عوامل آلوده کننده محیط زیست، فاضلاب است که باید از طریق بهداشتی از محل زندگی انسان ها جمع آوری گردد تا از بروز بیماری ها جلوگیری شود.
در شهر هفتکل استان خوزستان دومین شهر خیز خاورمیانه متاسفانه سیستم دفع فاضلاب سنتی است، هیچ گونه انشعاب فاضلاب ندارد و پس از جمع‌آوری از خانه‌ها به کانال‌های روبازی که برای دفع آب‌های سطحی در نقاط مختلف شهر ساخته شده، می‌ریزد و با گذشتن از محلات مختلف، از انتهای کوی حزب‌الله خارج می‌شود.

 

دفع غیر بهداشتی فاضلاب در هفتکل باعث ایجاد بوی تعفن شدید در محلات مختلف شده به طوری که زندگی را بر ساکنان آن دشوار کرده و آب و فاضلاب نیز هیچ گونه اقدامی برای دفع بهداشتی و استاندارد فاضلاب انجام نداده است.
در برخی محلات، این بوی تعفن آنقدر زیاد است که در کل محله‌ای که کانال در آن ایجاد شده، پخش می‌شود و از فاصله‌های طولانی این بوی ناخوشایند را می‌توان حس کرد.
کوی حزب‌الله و کوی شهید رجایی از جمله محلاتی هستند که فاضلاب زیادی از آن رد می شود و ساکنان آن را با خطرات زیست محیطی و بیماری‌های عفونی روبرو کرده است.

 
علاوه بر بوی تعفن شدید، حشرات موذی که ناقل بیماری‌های زیادی هستند در اطراف کانال‌های دفع فاضلاب، خطری جدی برای شهروندان هفتکلی خواهد بود که سالیان سال است در کنار این کانال‌ها و جوی‌های فاضلاب زندگی می‌کنند.

 

مردم هفتکل از مشکلات دفع غیر بهداشتی فاضلاب ناگفته‌های زیادی دارند اما به علت محدود بودن فضای رسانه قادر به درج همه آن حرف‌ها نیستیم و فقط برای نمونه با چند تن از ساکنان محلات مختلف گفت‌وگو کردیم.
دریاچه‌ای از فاضلاب

به کوی حزب‌الله می‌رویم جایی که کل فاضلاب شهر در آنجا جمع و از طریق یک کانال قدیمی از شهر خارج می‎شود، میلاد یکی از جوانان هفتکلی که از بدو تولد تاکنون در این محله زندگی می‌کند لب به سخن می‌گشاید و می‌گوید: این فاضلاب علاوه بر مشکلات بهداشتی که برای اهالی به‌وجود آورده، باعث جمع شدن حشرات موذی و برخی حیوانات صحرایی مانند روباه در این محل شده که به مشکلات ما افزوده است.
وی ادامه داد: با اینکه این جوی بزرگ فاضلاب از مقابل خانه‌های ما می‌گذرد ولی اکثر اوقات فاضلاب محل می‌گیرد و در خیابان‌ها جاری می‌شود.
محمود از جوانان ساکن خیابان شهید مفتح که یک کانال روباز از کنار خانه آنها می‌گذرد نیز در خصوص مشکلات خود و همسایه‌هایشان گفت: بوی تعفن کانال فاضلابی که از کنار خانه ما عبور می کند در زمستان که باران می بارد، آب فاضلاب در کانال بالا می‌آید و خیابان را فرا می‌گیرد و چون کانال سرپوشیده نیست رفت و آمد ساکنان محل و مردم با مشکل روبرو می‌شود.
محله ای با صدای شرشر فاضلاب

وی به بیان مشکلات دیگر سرپوشیده نبودن کانال دفع فاضلاب پرداخت و گفت: چون کانال سرپوشیده نیست و خیابان هم در شب‌ها تاریک است تاکنون چندین نفر درون کانال سقوط کرده اند.
به کوی فرهنگیان می رویم، جایی که عرض کانال موجود در این محل تقریبا از دیگر محلات بیشتر است، محمدجواد از اهالی این کوی نیز با انتقاد از وضعیت فاضلاب شهر گفت: چون اکثر فاضلاب شهر به صورت روباز دفع می‌شوند هنگامی که کوچکترین بارانی می بارد خیابان ها و معابر پر از فاضلاب می‌شود، علاوه بر آن بوته‌های بزرگی که در درون کانال‌های فاضلاب می‌روید محل زندگی مناسبی برای جانورانی مانند مار، عقرب، شغال، موش‌های گربه مانند شده است.
به کوی شهید رجایی می رویم. در این منطقه رودخانه‌ای بزرگ از فاضلاب از میان دو تپه عبور می‌کند که صدای جاری بودن آن تا فاصله زیاد شنیده می شود.
مسلم جوان ساکن این محله در خصوص مشکلات عبور فاضلاب از میان کوی شهید رجایی می‌گوید: در محله ما دره‌ای از فاضلاب وجود دارد که از لحاظ بهداشتی برای اهالی بسیار خطرناک است، علاوه بر مشکلات بهداشتی، صدای جاری بودن این فاضلاب نیز برای ما آزار دهنده است زیرا باید در تمام شبانه روز این صدا را بشنویم.

 

دفع فاضلاب بر عهده شهرداری نیست

وی ادامه می‎دهد: وجود این رودخانه فاضلاب برای مردم خطرناک است زیرا نه کانال کشی شده و نه درست هدایت می‌شود و در بخش زیادی از محله جاری است.
امین یکی دیگر از شهروندان هفتکلی نیز می‌گوید: کار دفع فاضلاب بر عهده شهرداری نیست بلکه باید این کار از سوی اداره آب و فاضلاب انجام شود همان طور که از اسمش پیدا است ولی باز هم شهرداری کارهایی را برای رفاه حال مردم انجام می‎دهد.

 

اما یکی دیگر از جوانان هفتکلی به نام حسین نیز بیان می‌کند: برای رفع مشکل فاضلاب در محلات اگر آشنا نداشته باشی این کار صورت نمی‌گیرد، اگر از شهر بازدیدی داشته باشیم متوجه می‌شویم به همه گرفتگی‌های فاضلاب توجه نمی‌شود بلکه در نقاط خاص این کار صورت می‌پذیرد.

 

صحبت‌هایی که در این گزارش آورده شد، فقط درد دل های اهالی تعدادی از محلات شهر بود و دیگر محلات نیز مانند کوی شهید موسوی دامغانی، کوی شهید باهنر، کوی شهید مطهری، خیابان شهید صیاد شیرازی، خیابان بسیج و … نیز از این قضیه مستثنی نیستند و از مشکلات دفع غیر بهداشتی فاضلاب رنج می‌برند.
سرپوش گذاری ۴ هزار متر مربع کانال روباز

حامد رضایی شهردار هفتکل در این رابطه توضیح می‌دهد: در این شهر کانال‌های روبازی برای دفع آب‌های سطحی وجود دارد که متاسفانه در برخی از نقاط شهر فاضلاب خانگی از طریق آن دفع می‌شود که مشکلات زیادی برای سلامت شهروندان به وجود خواهد آمد.
وی با بیان اینکه هفتکل طرح اصولی دفع فاضلاب ندارد، عنوان می‌کند: مطالعات اجرای طرح جامع فاضلاب از سوی اداره آب و فاضلاب انجام شده ولی به دلیل عدم تخصیص اعتبار هنوز اجرا نشده، با این حال نیز دست روی دست نگذاشتیم و به کمک اداره آبفا برای رفع مشکلات مردم اقداماتی را انجام داده‌‌‌‎ایم.

 

شهردار هفتکل در همین رابطه توضیح می‌دهد: هر چند دفع فاضلاب کار شهرداری نیست ولی برای راه‌انداختن کار مردم با اداره آب و فاضلاب توافق شد اگر در محلی مشکل فاضلاب وجود داشته باشد لوله مورد نیاز از سوی آن اداره تامین شود و شهرداری نیز برای رفع حل معضل نقاط دارای مشکل اقدام ‌کند.

 

رضایی در ادامه به سرپوش گذاری کانال‌های روباز نیز اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: تا کنون حدود ۴ هزار مترمربع از این کانال‌ها در نقاط مختلف شهر سرپوش شده‌اند، از جمله آن می‌توان به جنب درمانگاه شماره یک اشاره کرد که به یک بازارچه کوچک تبدیل شده است.

 

اجرای طرح فاضلاب مصوبه مجلس را می‌خواهد

همچنین فریدون احمدی، رئیس اداره آب و فاضلاب هفتکل نیز با بیان اینکه تمام مطالعات پروژه فاضلاب هفتکل از جمله مطالعات زیست محیطی انجام شده، بیان می‌کند: اجرای این کار نیازمند ماده ۲۱۵ است که باید در مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد تا بعد از آن به شهر ما کد داده شود.
وی در ادامه بیان می‌کند: هم اکنون با همکاری شهرداری لوله گذاری و رفع انسداد در محلاتی که دچار مشکل هستند انجام می‌شود ولی برای اجرای پروژه فاضلاب نیز پیگیر هستیم تا این موضوع هر چه سریعتر به اجرا در آید.

 

رئیس اداره آب و فاضلاب هفتکل ادامه می‌دهد: قرار بود در سال ۹۳ و ۹۴ بودجه‌ای از فروش اوراق مشارکت برای اجرای پروژه فاضلاب این شهر در نظر گرفته شود ولی آن طور که انتظار می‌رفت این اوراق فروش نرفتند و پروژه هایی که پیش از این نیز با فروش مرحله اول و دوم این اوراق آغاز شده‌اند نیز به پایان نرسیده‌اند.

 

احمدی یادآور می‌شود: اگر مصوبه مجلس و ماده ۲۱۵ نباشد طرح فاضلاب هفتکل اجرا نخواهد شد و نمی‌توان از اعتبارات استانی نیز برای آن استفاده کرد.
با توجه به شرایط حاد دفع غیر بهداشتی فاضلاب در هفتکل امیدواریم موانع اجرای طرح فاضلاب این شهر هر چه سریعتر برطرف شود و شاهد اجرای این پروژه بهداشتی و زیست محیطی باشیم.

 

 

 

تابناک خوستان