به قلم افشین آریایی؛

حاشیه ای بر حاشیه؛ نقدی دوستانه بر یادداشت «جمال درویش»

افشین آریایی – خورنا -چندی پیش جمال درویش، مدیرکل روابط عمومی استانداری خوزستان یادداشتی در خصوص جلسه اعضای شورای هماهنگی جبهه اصلاح طلبان خوزستان منتشر کرد. افشین آریایی از فعالیت سیاسی استان خوزستان، نقدی بر این یادداشت وارد کرده است.

جناب آقای «جمال درویش»
مشاور محترم استاندار و مدیرکل روابط عمومی استانداری خوزستان

با سلام . به دنبال حضور چند دقیقه ای جناب عالی در جلسه اعضای شورای هماهنگی جبهه اصلاح طلبان خوزستان و انتشار یادداشت تان در باب ویژگی های نخبگان و … در رسانه ها، لازم دانستم به عنوان یکی از کسانی که توفیق حضور در آن جمع فرهیخته و اندیشمند را پیدا کرده بود نکاتی را به استحضار شما و دیگر دوستان برسانم:
اولا مشخص است که شما با بیان ویژگی های نخبگان، خواسته اید تا به صورت غیر مستقیم، مراتب و وجاهت علمی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی حاضران در آن نشست را زیر سوال برده و به این شکل، کارکرد شورای هماهنگی را مورد شک و تردید قرار دهید. هر چند که به یاد ندارم هیچ یک از شرکت کنندگان محترم در جلسه که سابقه آشنایی ام با بعضی از آنها به بیش از دو دهه می رسد، هیچ وقت کوچکترین ادعایی مبنی بر نخبگی و روشنفکری مطرح کرده باشند. هر چند که با توجه به مراتب و موفقیت های علمی و سیاسی اکثر حضار، اگر چنین ادعایی هم طرح شود، یقینا دور از حقیقت نیست.
ثانیا، در بند اول ویژگی های نخبه نوشته اید:
#داشتن اراده ای قوی. جماعت نخبه وقتی طالب چیزی هستند برای تصاحب آن از هزینه های سنگین مالی،جانی وحتی آبرویی ابایی ندارند.#
در این بند به ویژگی مهمی اشاره داشته اید. شاید شما در میان اطرافیان تان کسی را ندبده باشید که برای رسیدن به هدف خود حاضر به پرداخت هزینه های سنگین مالی و جانی باشد اما بنده مفتخرم به اطلاع تان برسانم اغلب دوستان حاضر در آن جلسه و به ویژه دکتر کیانوش راد جزو معدود کسانی هستند که در راه دستیابی به اهداف والای جریان اصلاح طلبی با محوریت جناب آقای سید محمد خاتمی، از جان و مال و آبروی خود دست شسته و متحمل هزینه هایی بسیار سنگین مانند تحمل زندان و بازنشستگی اجباری و قطع حقوق و … شده اند که شرح آنها نه در حوصله این نوشته است و نه مورد رضایت این بزرگواران.
ثالثا در بند بعدی یادداشت خود، آورده اید:
#نخبگان خستگی ناپذیرند و پر تلاش، کمتر از دیگران استراحت میکنند و بیشتر از دیگران کار می کنند.#
جناب آقای درویش، نه تنها من بلکه تمامی کسانی که با شرکت کنندگان در نشست روز چهارشنبه، اندک آشنایی دارند یقینا این گفته را تصدیق می نمایند که اگر تلاش های مخلصانه و هوشمندانه این جمع نبود، در دوران سراسر فشار و محدودیت دولت های نهم و دهم، هیچ نشانی از اصلاحات و اصلاح طلب در استان خوزستان باقی نمانده بود. امروز اگر به نام اصلاحات، سفره ای پهن شده و به برکت آن، پست و مقامی نصیب دیگران شده است! نتیجه مجاهدت های امثال همان جمع است.
رابعا، جناب عالی در بخش دیگری، نوشته اید:
#عقل ،عقل غیر از هوش است عقل بیشتر بار اخلاقی دارد قدرت نگهدارنده انسان از اشتباه وگناه آدم عاقل احساسی و هیحانی عمل نمیکندعقل حتی با تدبیر هم یکی نیست بلکه عقل نتیجه تدبیر است تدبیر یعنی عاقبت اندیشی و آدمی که عاقبت اندیش باشد عاقل است.#
در این مورد هم از شما انتظار دارم دوران سخت و خفقان آور حاکمیت احمدی نژاد را به یاد بیاورید. دوره ای که بسیاری از اصلاح طلبان سست عنصر و دروغین که فقط قادر بودند تا نوک بینی خود را ببینند، کار جریان اصلاحات را تمام شده می دانستند و با خوش رقصی یا سکوت، قصد تطهیر خود را داشتند. در آن شرایط هم، عاقبت اندیشی و ژرف نگری دوستان عزیز حاضر در جلسه و امید ایشان به بهبود شرایط سیاسی و اجتماعی بود که مانع از آن می شد تا خیلی ها تسلیم فشارهای فزاینده آن دوره نشوند و عطای اصلاحات را به لقای پوپولیست ها نبخشند.
برادر درویش!
با این حساب می بینید که نخبگی، برای دوستان ما عنوانی مبالغه آمیز نیست. به هر حال قصد ندارم به بند بند یادداشت شما پاسخ بدهم چرا که معتقدم افکار عمومی، فارغ از این قیل و قال های تاکتیکی، پاسخ صحیح را می داند. اما مایلم از شما که موی خود را در دستگاه های مختلف اداری، سفید کرده اید بپرسم، واقعا به جز دکتر محمد کیانوش راد ما یا همان آقا محمد کربلایی شما، چه کسی قادر است بدون هیچ گونه رابطه استخدامی و الزامات اداری و فقط با اتکا به سابقه روشن و ویژگی های شخصیتی و کاریزماتیک خود، چنین جمعی را شکل دهد و  مجموعه ای از شاخص ترین و تاثیرگذارترین احزاب، گروه ها و فعالان سیاسی را گرد هم آورد.
نکته جالب توجه درباره شورای هماهنگی جبهه اصلاح طلبان این است که تمامی اعضای حقیقی و حقوقی آن، علیرغم استقلال کامل تشکیلاتی از یکدیگر، بدون هیچ گونه اجباری، گرد هم آمده و در فضایی صمیمانه و همدلانه در راستای افزایش توامان شور و شعور سیاسی کوشیده اند. اقدامی که اگر با همراهی بعضی از نهادهای استان مواجه می شد، یقینا نتایج درخشان تری را به دست می آورد.
در پایان، دوست دارم از جناب عالی بپرسم چگونه به قول خودتان فقط با کمتر از پنج دقیقه حضور و نشنیدن سخنان مطرح شده در یک جلسه دو ساعته، به چنین نتایجی دست یافته اید؟! بدون تعارف باید بگویم، از این واهمه دارم  که مبادا در مواجهه با امورات اداری در استانداری هم با همین شتابزدگی تصمیم می گیرید و اقدام می کنید!!!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • مرد درود بر افشین خان حق گفتی وگل گفتی
  • ناشناس بسیار عالی جناب افشین آریایی ای کاش ما قدر بزرگانمان را بیشتر بدانیم و از فرصت استفاده کنیم بجای فرصت سوزی درود بر کربلایی
  • امین جالب است شخصی که فقط چند دقیقه در جلسه بوده !!! ای کاش ایشان می گفتند که شورا چطور برای همه استان ها خوب است بعد برای استان ما خوب نیست ... در ضمن ایشان خودشان رفتار خودشان را در توضیحتشان در مورد نخبه نقد کرده اند . متاسفم