سفر مسئولان به تالابهای خوزستان برای ابراز ناراحتی نباشد!

خورنا – نماینده شادگان با اشاره به سفر هفته آینده ابتکار و معاونان وزارتهای نیرو و نفت به خوزستان جهت بررسی وضعیت تالابها، گفت: این سفر نباید حالت مُسکن داشته باشد و این هیات تنها برای ابراز ناراحتی از وضعیت موجود، به منطقه سفر نکند.

 

عبدالله تمیمی در گفت​وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، اظهار کرد: کمبود نزولات آسمانی بر همه استان خوزستان از جمله تالاب​های هورالعظیم و شادگان اثر داشته است و با توجه به اینکه این دو تالاب ثبت بین​المللی هستند؛ لازم است برای حفاظت و احیای تالاب​ها، اقدامات جدی​تری صورت گیرد.

 

 

 

وی ادامه داد: حق​آبه تالاب شادگان از رودخانه جراحی تامین می​شود، این تالاب در دو سه سال گذشته با کمبود شدید آب مواجه بود که در این شرایط، طرحی مبنی بر انتقال آب از رودخانه کارون به تالاب شادگان به سازمان حفاظت محیط زیست ارایه شد. در این طرح قرار است کانالی از رودخانه کارون به تالاب شادگان احداث شود که در آینده​ای نزدیک به بهره​برداری خواهد رسید.

 

 

 

نماینده شادگان در ادامه به مساله انتقال آب از سرشاخه​های کارون به حوزه​های مرکزی اشاره کرد و گفت: این مساله نه تنها بر تالاب​ها اثر می​گذارد بلکه بر کشاورزی،​ مسایل زیست​محیطی، آب شرب و سایر مسایل اثرگذار است. بدین ترتیب در سفر وزیر نیرو به خوزستان، مخالفت خود را با انتقال آب اعلام کردیم؛ مخالفت نمایندگان خوزستان با این مساله بدین علت است که مقیاس و اندازه​ای که قرار است آب برداشت شود، برای آب شرب نیست بلکه بیشتر برای کشاوری و مصارف صنعتی است.

 

 

 

تمیمی اظهار کرد: چنانچه این برداشت آب به منظور شرب باشد مخالفتی وجود ندارد اما هر چه آب بیشتر برداشت شود، بی​شک تاثیر این اقدام در حوزه مبدا بیشتر نمود پیدا می​کند. نباید فراموش کرد که طرح احیای ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری در استان خوزستان کمبود آب دارد، همچنین زمین​هایی در خوزستان وجود دارد که به زمین​های شور و لم​یزرع تبدیل شده​اند و از برخی زمین​ها که در گذشته از هر هکتاری ۶ تا ۷ تن گندم برداشت می​شد، اکنون برداشت گندم حتی به ۲۰۰ کیلوگرم هم نمی رسد و وضعیت بسیار نگران کننده است.

 

 

 

وی افزود: میزان حق آبه تالاب شادگان کم است و این کمبود بر اشتغال، ریزگردها و مسایل زیست محیطی تاثیر مستقیم دارد. در بخش اشتغال بین ۱۰ تا ۱۱ هزار نفر از طریق این تالاب به طور مستقیم مشغول به کار هستند که در صورت از بین رفتن زمینه اشتغال این افراد، مشکلات بسیاری در این حوزه ایجاد می شود.

 

 

 

نماینده شادگان با بیان اینکه تالاب​ها سپر طبیعی بسیار خوبی برای مهار ریزگردها هستند، گفت: متاسفانه همانطور که ذکر شد کمبود آب تاثیر مستقیم بر تلاب​ها داشته است، علاوه بر کمبود آب، وزارت نفت نیز با انجام اقداماتی موجب خشک شدن نقاطی از تالاب​ها شده است که این خشکی، وقوع پدیده ریزگردها را شدت می​بخشد.

 

 

 

تمیمی افزود: ما با این برنامه وزارت نفت مخالفیم، چرا که آنها از بستر دریا نفت را به گونه​ای استخراح می​کنند که نیازی به خشک کردن آن ناحیه ندارند ولی برای استخراج نفت از تالاب که در برابر دریا، وسعت بالا و حجم آب زیادی ندارد، نقاطی از آن را  خشک می​کنند.

 

 

 

وی ادامه داد: خشک کردن تالاب برای استخراج نفت واقعا یک فاجعه محیط زیستی است. وزارت نفت اذعان می​کند چون عراق از مخازن مشترک در حال استخراج نفت است، ما از عدم استفاده از این مخازن، متضرر می​شویم. اما وزارت نفت با این اقدام دارد حیات بکر تالاب را از بین می​برد و تالاب را فدای صدها هزار بشکه نفت می​کند. این در حالی است که می​توانست با یک برنامه ریزی درست هم استخراج نفت داشته باشد و هم تالاب را خشک نکند.

 

 

 

نماینده شادگان با اشاره به سفر خانم ابتکار و چند تن از معاونان وزارت​های نیرو و نفت به منطقه در هفته آینده، گفت: البته نباید این سفر حالت مُسکن داشته باشد و این هیات تنها برای ابراز ناراحتی از وضعیت موجود، به منطقه سفر نکند. پیش از این رییس جمهور، وزیر بهداشت، معاون رییس جمهور، خانم ابتکار و … نیز به خوزستان سفر کرده​اند، بنابراین ضرورت دارد این هیات با دست پر در اینجا حضور یابند نه به منظور بازدید مجدد از منطقه.

 

 

 

تمیمی اظهار کرد: لازم است طرح​هایی ارایه بدهند که قابل اجرا باشند. طرح​هایی در دولتهای قبل اجرا شده و مشکلاتی را ایجاد کرده​اند، اما دولت کنونی مسئولیت پذیرفته و باید مشکلات این طرح​ها را هم بپذیرد و در جهت رفع مشکلات آن برآید و نباید از این مسئولیت شانه خالی کند.