انتخابات مجلس و خبرگان الکترونیکی شد

خورنا -هیأت دولت عصر روز یکشنبه به ریاست دکتر روحانی تشکیل جلسه داد و مهمترین مسائل جاری کشور از سوی اعضای دولت مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

در این جلسه گزارش وزارت کشور درخصوص برگزاری رایانه‌ای انتخابات مطرح شد. در این گزارش فرایندهای برگزاری انتخابات به روش الکترونیکی و چگونگی اجرای آن مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

رییس‌جمهور با توجه به همزمانی دو انتخابات مهم مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان در سال جاری، برگزاری مطلوب انتخابات را از مهمترین کارهای سیاسی هر دولت ذکر کرد و ضمن تشکر از وزارت کشور اظهار کرد که موضوع برگزاری الکترونیکی انتخابات از خیلی وقت پیش مطرح بوده و با توجه به اجرای آزمایشی آن در تعدادی از حوزه‌ها در انتخابات قبلی مجلس شورای اسلامی و کسب آمادگی‌های لازم و اجرای الکترونیکی انتخابات با توجه به تجارب سایر کشورها و تجربه داخلی مهم دانست.

روحانی با بیان اینکه نظام ما براساس قانون اساسی و معیارهای شرعی و مردم سالاری یک نظام انتخاباتی و مبتنی بر آرای مردم است، دست‌اندرکاران انتخابات را به کسب آمادگی‌های ضروری برای اجرای مطلوب انتخابات توصیه کرد.

هیأت وزیران پس از بحث و تبادل نظر اجرای الکترونیکی انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری را به روش رایانه‌ای مورد تصویب قرار داد.

سپس هیأت وزیران گزارش کمیسیون امور اجتماعی و دولت الکترونیک را درباره برنامه جامع حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت مورد بحث و بررسی قرار داد و ضمن تصویب این برنامه، مقرر کرد بخشی از برنامه که نیازمند کسب اجازه از مجلس شورای اسلامی است در قالب لایحه به مجلس شورای اسلامی تقدیم شود و بخش‌های دیگر آن نیز که در صلاحیت دولت یا دستگاههای اجرایی است، برای اجرا ابلاغ شود.

هیأت وزیران در ادامه، اصلاح تصویب‌نامه موضوع تأمین شرایط تبدیل ریال به ارز برای خریداران بخش خصوصی برق توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را به تصویب رساند. براساس این اصلاحیه، به منظور بازپرداخت تسهیلات ارزی دریافتی بخش غیردولتی از منابع صندوق توسعه ملی در مواردی که قرارداد مشارکت بخش غیردولتی با وزارت راه و شهرسازی و شرکت‌های تابعه در طرحهای حمل و نقل از قبیل توسعه ریلی، بنادر و فرودگاهها به صورت ریالی منعقد شود، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است براساس درخواست بانک عامل طرف قرارداد با صندوق یادشده، شرایط لازم برای تبدیل ریال به ارز مورد معامله را فراهم نماید.