تعریف ۱۰۳ رشته کارشناسی جدید در دانشگاه های علمی کاربردی خوزستان از مهرماه امسال

خورنا – رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی خوزستان به تشریح اقدامات و برنامه‌های این دانشگاه برای افزایش کیفیت آموزشی و ایجاد رشته‌های جدید در سال جاری پرداخت.

 

علی‌حسین حسینزاده اظهارکرد: دانشگاه جامع علمی کاربردی در ابتدایی سال ۷۰ شروع به کار کرد که همزمان با آن واحد خوزستان نیز راه‌اندازی شد. در حال حاضر ۳۲ مرکز علمی کاربردی در حوزه‌های صنعت، کشاورزی، مسایل اجتماعی و علوم انسانی در استان مشغول به فعالیت هستند.

 

وی با اشاره به این‌که نزدیک به ۳۰ هزار دانشجو در ۳۲ مرکز دانشگاه جامع کاربردی خوزستان تحصیل می‌کنند، افزود: بیشتر رشته‌های این مراکز در مقطع کاردانی هستند، اما با توجه به وجود فارغ‌التحصیلان این دوره‌ها و زمینه‌های شغلی موجود در استان، گام‌هایی در جهت افزایش رشته‌های کارشناسی و تصویب آن‌ها برداشتیم.

 

تعریف ۱۰۳ رشته کارشناسی جدید برای مهرماه امسال

 

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی خوزستان با بیان این‌که در مهرماه سال جاری جهش مثبتی در افزایش رشته‌های این واحد دانشگاهی در استان را شاهد خواهیم بود، گفت: در راستای افزایش رشته‌های کارشناسی مراکز علمی کاربردی خوزستان، ۱۰۳ رشته کارشناسی جدید برای مراکز استان تعریف کردیم که امیدواریم اغلب این رشته‌ها به تصویب برسد. در جلسه‌ای که در تهران برگزار شد، به صورت کارشناسی و علمی و با توجه به نیازهای استان از این درخواست‌ها دفاع کردیم که به اعتقاد من ۹۵ درصد این رشته‌ها تایید خواهد شد.

 

حسین‌زاده تصریح‌کرد: افزایش رشته‌های کارشناسی امکان ادامه تحصیل فارغ‌التحصیلان کاردانی دانشگاه جامع علمی کاربردی را فراهم می‌کند. همچنین ورود فارغ‌التحصیلان مقطع کاردانی سایر دانشگاه به مقطع کارشناسی امکان‌پذیر می‌شود.

 

رویکرد دانشگاه مبتنی بر آموزش کارآفرینی

 

وی با بیان این‌که در دانشگاه جامع علمی کاربردی تاکید بیشتر بر آموزش مهارتی است، عنوان کرد: آموزش در این دانشگاه متناسب با رویکردی است که در دنیا در حال شکل گرفتن است. در دو دهه اخیر آموزش در دنیا به سمت آموزش کارآفرینی حرکت کرده و تاسیس دانشگاه علمی کاربردی مبتنی بر همین رویکرد است.

 

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی خوزستان در ادامه با بیان این‌که هدف از آموزش عملی، ایجاد مهارت نزد دانشجو است که زمینه اشتغال آن‌ها را فراهم می‌کند، گفت: به همین جهت واحدهای آموزش این دانشگاه ۶۰ درصد جنبه عملی دارد؛ البته در این آموزش کمبودها و ضعف‌هایی وجود دارد اما امیدواریم با حمایت مسوولان استان، آموزش مراکز علمی کاربردی تقویت و ضعف‌ها برطرف شود.

 

حسین‌زاده اظهارکرد: با این حال وضعیت آموزش و امکانات در برخی مراکز دانشگاه علمی‌کاربردی بهتر و با کیفیت‌تر است و آن هم به دلیل وجود امکانات و تجهیزاتی است که در این مراکز وجود دارد که دانشجو در آن‌ها به راحتی می‌تواند مهارت‌ها را کسب و از ظرفیت بالای آن‌ها برخوردار شده و زمینه اشتغال برای آن‌ها نیز فراهم شود.

 

تاکید برنامه ششم توسعه کشور بر آموزش مهارت

 

وی با بیان این‌که در برنامه ششم توسعه کشور تاکید بسیاری بر آموزش مهارت شده است، تصریح کرد: با توجه به برنامه توسعه دانشگاه جامع علمی کاربردی و برنامه ششم توسعه کشور، به دنبال گسترش زمینه‌های فعالیت در خوزستان هستیم. در استان زمینه‌های فراوانی برای ارائه طرح‌های آموزشی و مهارتی وجود دارد، زیرا از قدیم حوزه‌های شغلی متنوعی در استان وجود داشته است.

 

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی خوزستان بیان کرد: به دنبال آن هستم که به زودی یک مرکز آموزش علمی کاربردی در حوزه گمرک را در آبادان ایجاد کنیم. استان ۲۰۰ کیلومتر مرز آبی دارد. در آبادان و خرمشهر نیز منطقه آزاد قرار دارد که وجود چنین مراکزی می‌تواند جهشی در اقتصاد و واردات و صادرات ایجاد کند.

 

حسین‌زاده با تاکید بر این‌که دانشگاه جامع علمی کاربردی آمادگی ایجاد مهارت‌ها و آموزش‌های بسیاری را در زمینه‌های مختلف دارد، خاطرنشان‌کرد: به همین جهت دانشگاه برای شناسایی موقعیت‌های آموزشی، اقدام به مذاکره با دستگاه‌های اجرایی کرده است تا همراه با جهش کیفی، شاهد جهش کمی دانشگاه جامع علمی کاربردی در استان باشیم.

 

گام دانشگاه علمی‌کاربردی خوزستان برای ورود به بخش‌های هتلداری، پتروشیمی و هوانوردی

 

وی عنوان‌کرد: در زمینه گردشگری نیز وارد مذاکره با سازمان میراث فرهنگی شدیم تا یک مرکز آموزش علمی کاربردی در زمینه گردشگری، هتل‌داری و مسایل مرتبط با آن ایجاد کنیم. همچنین در حوزه نفت و پتروشیمی دانشگاه جامع علمی کاربردی خوزستان مذاکراتی داشته است.

 

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی خوزستان گفت: به دنبال آن هستیم که دانشگاه علمی کاربردی بین‌المللی را در حوزه نفت ایجاد کنیم تا از ظرفیت موجود در استان خوزستان برای ارایه آموزش به کشورهای همسایه استفاده و از آن کشورها دانشجو جذب کنیم.

 

حسین‌زاده با اشاره به اقدامات این دانشگاه برای ایجاد واحد دانشگاهی هوانوردی در خوزستان، بیان کرد: دانشگاه جامع علمی کاربردی با شرکت هواپیمایی نفت وارد مذاکره شده تا در مهرماه امسال مرکز آموزش عالی هوانوردی را در ۳ رشته راه‌اندازی کند.

 

وی در مورد پذیرش دانشجو در دانشگاه جامع علمی کاربردی اظهارداشت: پذیرش براساس معدل و به صورت دانشجوی آزاد و یا شاغل در همان دستگاه صورت می‌گیرد. البته در برخی مراکز به دلیل محدودیت، تنها شاغلین همان دستگاه پذیرش می‌شوند که با توجه به امکانات موجود در این مراکز که ممکن حتی در بسیاری از دانشگاه نیز نباشد، از آن‌ها خواسته شده که پذیرش دانشجوی آزاد نیز داشته باشند. پذیرش و ارائه مدرک دانشگاه جامع علمی کاربردی زیر نظر وزارت علوم انجام می‌شود.

 

این عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز عنوان کرد: با توجه به زمینه‌های فعالیت در استان به دنبال گسترش مهارت‌ها و توسعه دانشگاه علمی کاربردی هستیم اما در عین حال تلاش می‌کنیم که استانداردهای دانشگاهی در مراکز علمی کاربردی حفظ شود و همزمان با توسعه کمی، توسعه کیفی نیز در استان شکل بگیرد.

 

حسین‌زاده با بیان این‌که دانشگاه علمی کاربردی خوزستان دارای ضعف آموزشی است، گفت: برای برطرف کردن ضعف کیفی باید برنامه‌های مدونی تعریف شود و رفع این مشکل با بخش‌نامه امکان‌پذیر نیست. به همین جهت با برنامه‌ریزی و اقداماتی که در حوزه نظارتی در حال انجام است، تلاش می‌کنیم کیفیت مراکز علمی کاربردی خوزستان را ارتقا دهیم و امیدوارم تا پایان سال رتبه استان در کشور تغییر پیدا کند.

 

وی خاطرنشان‌کرد: تفاوت دانشگاه جامع علمی کاربردی با سایر دانشگاه در این است که هزینه‌ نمی‌کند، بلکه از امکانات موجود استفاده و از آن طریق، ظرفیت آموزش تعریف می‌کند.

 

تاکید بر تقویت بخش‌خصوصی جهت ورود به حوزه‌های آموزشی

 

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی خوزستان با تاکید بر لزوم تقویت بخش‌خصوصی و فراهم کردن زمینه‌های ورود این بخش به حوزه آموزش، خاطرنشان‌کرد: در شهرستان کارون و به دنبال آن هستیم که مرکز علمی کاربردی مرتبط با صنایع نیشکر را راه‌اندازی کنیم. در حال حاضر ۴ مرکز در استان به بخش غیر دولتی واگذار شده است که در افزایش رشته‌ها و پذیرش دانشجو از این مراکز حمایت می‌شود.

 

حسین‌زاده با بیان این‌که سرمایه خصوصی کشور را باید وارد آموزش کرد، خاطرنشان کرد: باید ظرفیت‌های بخش خصوصی را شناسایی و از آن‌ها برای ورود به این بخش دعوت کرد. تاکنون مذاکراتی با شرکت‌های معتبر بخش‌خصوصی برای راه‌اندازی مراکز آموزشی صورت گرفته و این پتانسیل در استان وجود دارد که باید از آن استفاده کرد.

 

تاکید بر ضرورتاعمال سیاست یکپارچه در حوزه آموزش کشور

 

وی با تاکید بر این‌که باید سیاست یکپارچه و یکسان در حوزه آموزش حاکم باشد، گفت: آمایش آموزشی باید در کشور انجام و برنامه یکپارچه‌ای برای آموزش کشور طراحی شود. این طور نباشد که هر دانشگاه برای خود کار کند. در دنیا هم این چنین است که دانشگاه‌ها در یک سطح نیستند اما برنامه‌های آموزشی و سیاست نظارتی یکسانی دارند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • زندی برای دکتر حسین زاده که یکی از دلسوزان واقعی حوزه ی علم در استان است آرزوی سربلندی داریم.