ورود ناطق به عرصه انتخابات، چه تاثیری بر رفتار تندروها دارد؟

خورنا -روزنامه اعتماد مصاحبه زیر را با امیرمحبیان منتشر کرد. محمدرضا باهنر دیروز اعلام کرد که این جریان علاقه‌مند است تا ناطق نوری وارد مدیریت سیاسی کشور شده و مدیریت جناح اصولگرا را بر عهده بگیرد. به نظر شما محاسن واگذاری رهبری جریان اصولگرا به شخصی مثل ناطق نوری چیست ؟
 وزانت شخصیت جناب ناطق نوری طبعا در صورت حضور در راس جناح اصولگرا اثرات مهمی بر وحدت و نیز حرکت سیاسی این جناح خواهد گذاشت، لیکن در همین حال شرایط جناح اصولگرا پس از دوم خرداد ٧۶ تغییرات بسیاری را دیده است که اصولگرایان را وامی‌دارد توهمی حرکت نکنیم. مخالفان آقای ناطق در قبل از سال ٧۶ اساسا در جناح اصلاح‌طلب بودند ولی در حال حاضر ایشان تندترین مخالفت‌ها را در میان اصولگرایان شاهد هستند. تشکیلات و ارتباطات جناح اصولگرا پیش از دوم خرداد ٧۶ بر پایه مقوله حرمت سامان‌یافته بود، در حالی که ظرف ١٧ سال گذشته «حرمت» زیر فشار حملات بعضی از جریانات تندروی خود بی‌حرمت شده است. تصور من این است که در صورت ظهور مجدد ناطق نوری در صحنه مدیریت اصولگرایان فورا شاهد واکنش بعضی تند روها یا تازه به میدان آمده‌ها علیه وی خواهیم بود. البته خبرهایی که مستقیما از ایشان دارم حکایت از عدم تمایل ایشان بر این میدانداری در محیطی است که تجربه‌ها و حرمت‌ها ملاکی در سنجش جایگاه سیاسی نباشد.
 مفروض بر اینکه ناطق نوری این مسوولیت را بپذیرد جناح اصولگرا چه تغییرات و تحولاتی را شاهد خواهد بود؟
 این فرض بر حسب دانسته‌ها خیلی قریب به واقع نیست. ولی در این صورت حتما نبردی میان جریانات تندرو و جریانات سنتی اصولگرا پدید خواهد آمد، زیرا سال‌هاست جریان سنتی اصولگرا به خاطر ضربه خوردن، فوت یا کهولت سن رهبرانش در برابر تندروها منفعل عمل کرده یا رویکرد محافظه‌کارانه را برگزیده‌اند. در صورت بازگشت ناطق نوری طبعا اعتماد به نفس آنها تقویت شده و فعال‌تر خواهند شد.
 مخالفان حضور ناطق نوری در میان جریان اصولگرایی چه کسانی و چه گروه‌هایی خواهند بود؟
 هواداران احمدی‌نژاد، بخشی از ایثارگران و رهپویان، جبهه پایداری، جریانات تازه به میدان قدرت آمده و نیز بعضی از اصولگرایانی که به رویکرد و موضع ناطق در زمان رخدادها و حوادث بعد از انتخابات ٨٨ ایراد گرفته‌اند از جمله مخالفان حضور ناطق در عرصه سیاسی و جریان اصولگرایی خواهند بود.
 جریان اصولگرایی چگونه می‌تواند از پتانسیل و ظرفیت ناطق نوری استفاده کند؟
مهم‌ترین و عملیاتی‌ترین روش، بهره‌گیری از مشورت‌های ایشان در کشاکش وقایع است.
 آیا حضور ناطق نوری در عرصه سیاست می‌تواند فضای تنش و جدال میان جناح‌های سیاسی را تلطیف کند؟
 اگر ناطق نوری بتواند جایگاه پیشین خود را احیا کند، روابط در جناح‌ها سامان‌یافته‌تر می‌شود؛ ولی فعلا با توجه به شرایط من امکان آن را بسیار کم و تقریبا نزدیک به ناممکن می‌دانم.
 با حضور ناطق در عرصه مدیریت اصولگرایان طیف‌بندی در میان اصولگرایان به چه شکل خواهد شد؟
 قبلا گفتم، جریان سنتی دارای اعتماد به نفس بیشتری خواهد شد ولی رقابت و بلکه تنازعی میان طیف‌های درونی اصولگرایان رخ خواهد داد.
 آیا تندروهای این جریان حضور ناطق را به عنوان رهبر جریان اصولگرایی می‌پذیرند؟
 قطعا خیر. منش و روش و روحیه و دیدگاه‌های ناطق به ویژه نظرات جدید و بعضا تحول یافته وی هیچ جایی برای همگرایی میان ناطق و تندروها باقی نمی‌گذارد.
 با توجه به تلاش برخی طیف‌های اصولگرا جهت حضور آیت‌الله مصباح‌یزدی برای رهبری این جریان آیا حضور ناطق نوری در این تصمیم تاثیرگذار خواهد بود؟ آیا همه طیف‌های اصولگرایی حاضر هستند رهبری ناطق را بپذیرند؟
 نه همه اصولگرایان در شرایط فعلی رهبری ناطق بر جریان اصولگرایی را می‌پذیرند و نه همه اصولگرایان رهبری آیت‌الله مصباح را!
 اساسا چقدر احتمال دارد که آقای ناطق با توجه به دلخوری‌هایی که از جریان اصولگرایی دارد بپذیرد که دوباره با این جریان فکری همکاری سیاسی داشته باشد؟
میزان همگرایی و تقارب آقای ناطق با جریان اصولگرایی هنوز هم بسیار بیشتر از نزدیکی او با اصلاح‌طلبان است. اصلاح‌طلبان از منظر اصولگرایان تلاش دارند ناطق را به مظهر شکست ایده اصولگرایی تبدیل کنند ولی اشتباه می‌کنند. اختلاف ناطق با بعضی از اصولگرایان روشی است و نه مبنایی. مثلا روش لاریجانی با ناطق در اساس اختلافی ندارد چنانچه ناطق هنوز هم از او حمایت می‌کند و لاریجانی هم می‌داند که بسیاری از هزینه‌های پرداخت شده ناطق بابت حمایت از او در انتخابات ریاست‌جمهوری است. من بر این باور هستم که سران جریان اصولگرایی مثل جامعتین باید رابطه نزدیک‌تری با ناطق برقرار کنند. جای ناطق در مشورت‌های آقای تقوی با چهره‌های اصولگرا بسیار خالی بود. عجیب‌تر آنکه حتی دولت اعتدال روحانی که خود را میانه رو می‌داند نتوانسته از مشورت‌های این مخزن اطلاعات و آشناترین فرد به خطوط اصولگرایی بهره بگیرد. جالب آنکه با وجود در باغ‌سبزهایی که اصلاح‌طلبان به ناطق نشان دادند او بر اصول خود پایبند ماند و جناح خود را که بعضا بداخلاقی نیز با وی کردند، به لبخند آنان نفروخت.