مدیر غیربومی برای «زیگورات شوش» نمی‌خواهیم

خورنا – رئیس انجمن دوستداران میراث فرهنگی شوش گفت: مدیر غیربومی برای پایگاه جهانی «زیگورات شوش» نمی‌خواهیم.

علی درویشی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شوش، با بیان اینکه زیگورات جهانی توسط مدیران رابطه‌ای اداره می‌شود، اظهار کرد: از تاریخی که زیگورات چغازنبیل ثبت جهانی شد مدیران زیادی را به خود دیده و در طول این دوران مدیریت این پایگاه فراز و نشیب‌های فراوانی داشته است.

وی افزود: امیدوار بودیم که مدیریت جدید این پایگاه از کارشناسان بومی باشد اما متاسفانه باخبر شدیم که امروز به صورت آرام و بی‌سرو صدا مدیریت چغازنبیل تغییر کرده و مدیریت به شخصی غیربومی و پروازی داده می‌شود.

رئیس انجمن دوستداران میراث فرهنگی شوش همچنین یادآور شد: قرار است پایگاه جهانی زیگورات با توجه به اهمیتی که دارد از راه دور اداره شود، آیا در خوزستان قحط الرجال شده است؟ چرا باید مدیریت چنین پایگاه با اهمیتی به کسی داده شود که کارنامه درخشانی ندارد؟

درویشی خاطرنشان کرد: محوطه میراث چغازنبیل در سال ۱۳۴۸ با شماره ثبت ملی ۸۹۵ در فهرست آثار ملی و در ادامه در سال ۱۳۵۸با شماره ثبت ۱۱۳ به عنوان نخستین اثر ایرانی در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسید.

وی ادامه داد: پس از یک وقفه طولانی به دلیل آغاز جنگ تحمیلی، در سال ۱۳۳۷ طی تفاهمنامه انعقاد شده بین سازمان میراث فرهنگی، یونسکو، موسسه کراتره فرانسه و بنیاد اعتباری ژاپن، پایگاه حفاظت و مرمت میراث جهانی چغازنبیل راه اندازی و حفاظت همه جانبه از آن آغاز شد.

رئیس انجمن دوستداران میراث فرهنگی شوش اضافه کرد: با به دست آمدن نتایج ارزشمند از راه اندازی این پایگاه و با الگوبرداری از آن، پایگاه‌های میراث فرهنگی بسیاری در کشور راه اندازی شد.

درویشی با بیان اینکه در ماه‌های اخیر بحث تغییر مدیریت در پایگاه جهانی چغازنبیل و هفت تپه، نور امیدی بود که وضعیت اسفناک مدیریتی پایگاه بهتر شود افزود: متاسفانه با انتخاب مدیر غیر بومی، بدون در نظر گرفتن جوانب و تاثیرات منفی آن نمی‌توان مشکل گشای معضلات گریبانگیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل بود، بلکه فصل جدیدی از کاهش عملکردهای مثبت در کلیه بخش‌های پیش رو را نیز به دنبال خواهد داشت.

وی با اشاره به تبعات انتخاب مدیر غیربومی توضیح داد: فاصله زیاد محل کار با چغازنبیل به‌ویژه چغازنبیل که فاصله آن با نزدیکترین شهر ۴۵ کیلومتر است، نظارت غیر مستقیم و سپردن امور به مدیر داخلی که خود مشکلات خاص خودش از جمله نداشتن حق امضا و… را به همراه دارد.

درویشی اضافه کرد: به طور مثال برای دریافت حقوق امضای شخص مدیر باید زیر لیست حقوقی پرسنل باشد، تصور کنید برای یک امضا لیست حقوقی باید به دست مدیر در محل اقامتش برسد.

رئیس انجمن دوستداران میراث فرهنگی شوش افزود: همچنین نداشتن شناخت کافی از منطقه و مردم بومی اطراف چغازنبیل و نداشتن شناخت کافی از روحیات بومی‌های منطقه جهت تعامل در مسائل عرصه و حریم محوطه تاریخی و دیگر تعارضات با مردم می‌تواند در آینده مشکل ساز باشد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *