پنجم خرداد در تقویم ملی به نام روز مسجدسلیمان ثبت شد

خورنا – نفت و گاز در نهایت یک روز تمام می شود اما سرمایه انسانی ماندگار است

همایش بین المللی سالروز فوران نخستین چاه نفت خاورمیانه در مسجدسلیمان برگزار شد. به گزارش سایت خبری باشگاه روزنامه نگاران مسجدسلیمان در این همایش که با حضور نمایندگان سیاسی برخی کشورهای عضو اوپک از جمله کاردار لیبی،سفیر الجزایر و دبیر دوم  سفارت کشور ونزوئلا به همراه جمعی از مسئولین شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، مدیران شهرستان مسجدسلیمان و جمع کثیری از مردم مسجدسلیمان برگزار شد.
 
 دکتر فرشید خدادادیان دبیر همایش و استاد تاریخ گفت: به علت این که پنجم خرداد سالروز اکتشاف نفت در ایران و خاورمیانه است، این روز در تقویم به نام مسجدسلیمان نامگذاری شده است وی اظهار کرد: امسال پنجم خرداد با تائید شورای عمومی فرهنگ کشور در تقویم ملی به نام روز مسجدسلیمان ثبت شد.
 
وی افزود: یکی از موضوعات که به آن توجه نشده، تاریخ اجتماعی نفت و تاثیر نفت بر تحولات اجتماعی مسجدسلیمان است. متاسفانه شهری که واجد بسیاری از اولین ها بود امروز در خاطرات خود زندگی می کند و اثری از آن ها در این شهر دیده نمی شود. این استاد تاریخ تصریح کرد: اگر نفت در واقعیت و نه فقط در اسناد ملی باشد قطعاً هنوز هم می تواند برای این شهر توسعه ایجاد کرده و مردم را بیشتر بهره مند کنند.
 
خدادادیان بیان کرد: البته این توسعه و توجه محقق نمی شود مگر این که توجه داشته باشیم توسعه پایدار و سرمایه انسانی از هر چیزی حتی نفت هم مهم تر است.ایشان ادامه دادند: نفت و گاز در نهایت یک روز تمام می شود اما سرمایه انسانی ماندگار است. این همایش به دنبال طرح این سئوال است که چگونه می توان با نفت خوشحال بود؟
 
این استاد تاریخ یادآورشد: باید به فکر این باشیم که زندگی و آینده فرزندان خود را با توجه ویژه به توسعه پایدار و دانش افزایی بسازند. این همایش مردمی بوده و متعلق به شهروندان است. خدادادیان تاکید کرد: مردم مسجدسلیمان محتاج و مستحق کمک نبوده بلکه طلبکار مطالبات خود هستند. این ها در قبال نفت طلبکار بوده و مدیون کسی نیستند.
 
وی در پایان گفت: توسعه پایدار به جز با تکیه بر دانش و تجربه محقق نمی شود. ما باید به این فکر کنیم که نفت برای ما طلای سیاه بوده یا این که بلای سیاه شده است.به گزارش سایت خبری باشگاه روزنامه نگاران مسجدسلیمان پس از آن مهندس ابراهیم پیرامون مدیر شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان در سخنانی با بیان این که شرکت نفت و گاز مسجدسلیمان ۶ درصد نفت کشور را تولید می کند، افزود: نخستین تزریق گاز در میدان هفتکل برای تولید بیشتر انجام شده است.
 
وی همچنین از نوسازی و بازسازی ۱۶ واحد بهره برداری این شرکت خبر داد و گفت: این شرکت می تواند تولید خود را تا ۲۰۰ هزار بشکه در روز افزایش دهد. پیرامون، میدان نفتی مسجدسلیمان را پیرترین میدان نفتی ایران و خاورمیانه بیان کرد و گفت: این میدان ۶٫۵ میلیارد بشکه ظرفیت دارد اما تاکنون ۱۷٫۵ درصد آن برداشت شده است.
 
وی افزود: تاکنون ۳۶۷ حلقه چاه در این میدان حفر شده که هم اکنون ۱۶ حلقه چاه فعال و بقیه متروکه هستند. پیرامون با بیان این که مسجدسلیمان دارای دومین میدان گاز ترش جهان با ظرفیت ۲ تریلیون فوت مکعب است، افزود: این گاز مورد استفاده خوراک پتروشیمی های استان قرار می گیرد.
 
وی اضافه کرد: در محدوده شرکت نفت و گاز مسجدسلیمان، ۱۳ میدان نفتی و ۱۶ مخزن نفتی قرار دارد. وی در ادامه به مشکلات آلودگی شهر مسجدسلیمان اشاره کرد و گفت: از گذشته تاکنون نشت طبیعی نفت و گاز در این شهر بوده و مشکلاتی برای شهروندان ایجاد کرده است؛ براین اساس تلاش هایی برای جابه جایی نقاط آلوده و کاهش مشکلات در حال اجراست.
 
مدیرعامل شرکت نفت و گاز مسجدسلیمان افزود: پروژه ای در دست اقدام است که با تکمیل آن، مشکل تا حدودی برطرف می شود اما به دلیل وسعت مناطق آلوده، این مساله جوابگو نیست. 
 
وی تاکید کرد: کارخانه نمک زدایی هفت شهیدان که روزهای اخیر به صورت آزمایشی راه اندازی شده به زودی به بهره برداری می رسد؛ این کارخانه باعث کاهش آلایندگی های واحد بهره برداری شماره ۹ و سیستم گاز ترش می شود.
 
به گزارش سایت خبری باشگاه روزنامه نگاران مسجدسلیمان دکتر اسماعیل جلیلی نماینده مردم مسجدسلیمان، لالی، هفتکل و اندیکا در مجلس به عنوان سخنران بعدی این جلسه پشت تریبون قرار گرفت و گفت: اشتغال غیربومی ها و بیکاری افراد تحصیلکرده بومی در مسجدسلیمان به هیچ وجه پسندیده نیست.
وی ادامه داد: آن چیزی که در مورد نفت در مسجدسلیمان اهمیت دارد این است که نفت به عنوان یک موهبت الهی در اختیار مردم و سرزمینی قرار گرفت که هر چند با فناوری واردات غربی به نتیجه می رسد اما اثرات آن همچنان در طول تاریخ ادامه دارد.
 
وی افزود: هر وقت که اظهارنظر نخبگان فرهنگی، سیاسی و اجتماعی را در ارتباط با تاثیرات نفت در توسعه و نقش آن در حوزه فعالیت های اجتماعی می شنویم دچار پارادوکس شده و می خواهیم بدانیم چه اتفاقی افتاده است. اگر نفت بودجه ۱۰۰ سال کشور را تامین کرده خیلی خوب است اما اگر قرار باشد تا پدیده ای منجر به توسعه شود قطعاً باید نگاه اجتماعی را مورد توجه ویژه قرار داد.
 
نماینده مردم مسجدسلیمان، لالی، هفتکل و اندیکا در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: یک پدیده برای رخ دادن وقتی خوب است که به نفع مردم تمام شود. در هر پدیده نگاه به مردم دو بعدی است که در یک طرف مردم همان منطقه و در سمت دیگر مردم کل کشور قرار دارند.جلیلی عنوان کرد: وقتی دولت متوجه شد که از موهبت الهی نفت می تواند تولید درآمد کند، نسبت به آن چشم طمع دوخت. باید در زمینه ایجاد توسعه به میزان اثرگذاری هر پروژه در جامعه توجه کرد.
 
دکتر جلیلی ادامه داد: وقتی می گویم کشور نباید با نفت تک محصولی شود یعنی این که باید از منبع نفت برای بسترسازی توسعه استفاده کرد. هر پروژه ای که قرار است اجرا شود باید به نیازهای مردم آن منطقه پاسخ داده و در نهایت به رفاه عمومی منجر شود در غیر این صورت نگاه مردم به توسعه بد صورت می گیرد و یک نگاه بدبینانه و فرصت طلبانه خواهد بود.
 
نماینده مردم مسجدسلیمان، لالی، هفتکل و اندیکا در مجلس یادآور شد: منابعی که نتوانند ارزش ایجاد کنند قطعاً اثرات کوتاه مدتی خواهند داشت. در اجرای هر پروژه باید به بحث های زیست محیطی توجه ویژه ای داشته و بررسی کرد آیا اثرات مطلوبی در هوا، آب و خاک گذاشته است و اگر نه، باید برای جبران آن اقدامات لازم را انجام داد.وی تاکید کرد: نباید به عنوان یک کشور در حال توسعه نسبت به منابع خود بی تفاوت بود. معتقدیم که نفت مفید است اما به شرطی که منافع حاصل از آن در راستای ایجاد زیرساخت های توسعه هزینه شود.
 
جلیلی همچنین گفت: فعالیت های خوبی که شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان برای این شهر انجام داده خوب است ولی نگاه ما در زمینه صرف هزینه از بخش درآمدهای حاصل از نفت به دولت است. نماینده مردم مسجدسلیمان، لالی، هفتکل و اندیکا در مجلس گفت: این فاجعه است که ۲۰۰ هزار میلیارد تومان در بخش کارهای جاری هزینه شده ولی تنها ۲۰ هزار میلیارد تومان را در بخش عمرانی صرف کنند. وقتی نگاه ملی به نفت تقویت شد همزمان نگاه منطقه ای به آن کمرنگ شده و کاهش یافت. آن وقت بسیاری از شهرهای دیگر به واسطه نفت مسجدسلیمان پیشرفت کرده و توسعه یافته ولی خود شهر نحیف شده و مهاجرت ها شروع می شود.
 
جلیلی اضافه کرد: با مهاجرت ها شرایط اجتماعی برای حضور مردم بحرانی می شود. متاسفانه سیاستگذاری دولت باعث ایجاد نگاه خوبی نشده و برخی مواقع مشاهده می شد که افراد تحصیلکرده در این شهر بیکار می ماندند ولی در مقابل افراد غیر بومی به کار گماشته می شدند. چنین نگاه هایی شرایط را برای ماندگاری مردم سخت تر کرده است. وی عنوان کرد: باید نگاه کشورهای عضو اپک و سرمایه گذاران را به مسجدسلیمان معطوف کنیم چون این شهر هنوز ظرفیت های خوبی از جمله دسترسی به انرژی، منابع آبی و زیر زمینی دارد. نماینده مردم مسجدسلیمان، لالی، هفتکل و اندیکا در مجلس ادامه داد: متاسفانه توازن منطقه ای به خوبی رعایت نشده و برخی از شهرها آنقدر خوب رشد و پیشرفت کرده اند که دیگر مشکلی ندارند اما در مقابل جایگاه بعضی از شهرها در قعر جدول بوده و برای رسیدن به یک رشد قابل قبول، باید سال ها تلاش کنند. جلیلی یادآور شد: ایران ۱۰۸ سال است که صنعت نفت دارد اما با گذشت این همه سال، تاثیر و حرفی در اقتصاد بین المللی ندارد. کشور باید جایگاهی را برای خود به دست می آورد تا دیگر تهدیدها و تحریم ها نتوانند اثری بر ما بگذارند. وی در پایان گفت: یک صنعت وقتی می خوهد رشد کند باید به توانمندی های خارج از کشور و حوزه خودش توجه کرده و از آنها استفاده لازم را ببرد. امیدوارم سال آینده نقش انجمن های مردمی در برگزاری چنین برنامه هایی بیشتر باشد.
 
سخنران بعدی این جلسه فرماندار مسجدسلیمان بود وی ضمن تشکر از برگزار کنندگان این مراسم گفت: این کار ارزشمندی بوده و این روز (پنجم خرداد سالروز اکتشاف نفت در مسجدسلیمان) چنین ظرفیتی را دارد که از آن استفاده کرده و زمینه ساز فضایی باشد تا بیشتر به مسجدسلیمان توجه کنیم. مهندس گوروئی افزود: اگر با تدبیر لازم از سالروز اکتشاف نفت در مسجدسلیمان به خوبی استفاده کنیم می توانیم توجه همه را به این شهر بیشتر کنیم. نگاه دولت به نفت کاهش اتکا اقتصاد به نفت خام است.
 
فرماندار مسجدسلیمان ادامه داد: با وجود شرایط سخت اقتصادی موجود در کشور و انحصار هایی که در بازار نفت به وجود آمده، دولت به خوبی توانسته نفت را اداره کرده و جای شکر آن هم باقی است.رییس شورای تأمین شهرستان مسجدسلیمان یادآور شد: دولت مصمم است تا صنایع پایین دستی نفت مانند پتروشیمی را توسعه دهد. متاسفانه شهری که نفت از آن متولد شده به دلایل گوناگونی دچار افول شده و نمی شود این مسئله را به گردن دولتی خاص انداخته و چنین وضعیتی از ۴۰ تا ۵۰ سال پیش شروع شده است. گورویی ادامه داد: دولت مصمم است تا مسجدسلیمان را احیا کند. یکی از طرح های دولت برای این شهر فرودگاه و دیگری نیز پتروشیمی است که استاندار خوزستان با جدیت پیگیر اجرای آن ها بوده و چندین بار هم از روند اجرای پروژه بازدید کرد. اجرای چنین پروژه هایی برای شهر نشان دهنده توجه ویژه دولت برای رفع غبار محرومیت از این شهر است.
 
وی ادامه داد: مصمم هستیم که صنعت گردشگری صنعتی، اکوتوریسم و گردشگری کوچ و عشایر که از اولویت های در دست کار است را در شهر به اجرا در بیاوریم. با برنامه ریزی های لازم به سمتی حرکت می کنیم که مسجدسلیمان از اتکا به نفت خارج شود. فرماندار مسجدسلیمان گفت: هم اکنون با شرایط تحریم در صنعت نفت فعالیت کرده و آن را سرپا نگه داشته ایم. تلاش حوزه صنعت نفت باید به شکلی باشد که برای مردم تعلق خاطر ایجاد کند. همچینین این مسئله بسیار مهم است که در کنار فعالیت های اقتصادی نگاه های اجتماعی نیز لحاظ شود. گورویی اضافه کرد: لحاظ نگاه اجتماعی باید در تمام فعالیت ها انجام شود. فعالیت های بنگاه های اقتصادی را به سمتی هدایت می کنیم که برای مردم تعلق خاطر ایجاد کنند. اگر این تعلق خاطر ایجاد شد قطعا مردم مشارکت کرده و در صورت مشارکت آن ها شاهد موفقیت طرح ها خواهیم بود.