آخرین خبر از احداث خط آهن خوزستان به اصفهان

خورنا – معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: به دنبال تامین منابع مالی برای احداث خط آهن اهواز به اصفهان هستیم.

به گزارش خورنا، محسن پور سید آقایی پیش از ظهر شنبه در مراسم کلنگ زنی خط دوم ریلی اندیمشک به اهواز، یکی از اولویتهای اساسی در دولت را توسعه راه آهن برشمرد و عنوان کرد: امروزه در بالاترین رده های کشوری در این خصوص فعالیتهایی در حال صورت گرفتن است. سال گذشته در بخش حمل و نقل ریلی قوانین محکم و موثری از سوی دولت و مجلس تصویب و به مرحله اجرا رسید.

مدیرعامل شرکت راه آهن کشور با بیان اینکه برنامه ریزی در راستای تحول ریلی بین مقامات کشور مشترک است، افزود: گسترش خدمات و افزایش کیفیت سیستم حمل و نقل ریلی، یکی از محورهای اصلی در برنامه ششم توسعه کشور محسوب می شود.

پور سید آقایی تصریح کرد: همه ارکان کشور از سیستم حمل و نقل ریلی حمایت می کنند. در همین راستا باید با برنامه ریزی دقیق و منسجم فعالیت های موثری در این زمینه انجام گیرد. یکی از مولفه های اساسی برای اندازه گیری میزان توسعه یافتگی هر کشور راه آهن آن است.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: در صورتی که بخواهیم کشور ما در افق سال ۱۴۰۴ در راس کشورهای دیگر جهان قرار بگیرد باید در اندیشه توسعه سیستم حمل و نقلی خود به خصوص حمل و نقل ریلی باشیم.
 
وی با اشاره به اجرای پروژه های بزرگ با اعتبارات کلان در زمینه حمل و نقلی ریلی در کشورهای همسایه گفت: در کشور ما نیز در این خصوص  فعالیت های بسیاری صورت گرفته اما باز هم جای کار بیشتری وجود دارد.

پور سید آقایی با بیان اینکه در سال ۴ ۱۴۰ میزان حمل و نقل مسافر در کشور باید به دو برابر حد موجود افزایش یابد، تصریح کرد: در بخش بار نیز حجم ۳۵ میلیون تنی در وضعیت فعلی را به ۱۲۰ میلیون تن خواهیم رساند.

اهمیت بالای خطوط راه آهن خوزستان

وی با اشاره به لزوم بازسازی گلوگاه های مهم کشور در مسیر خطوط ریلی گفت: خطوط ریلی خوزستان به دلیل شرایط جغرافیایی و منتهی شدن به بندرگاه ها از اهمیت فراوانی برخوردار هستند به همین دلیل برنامه ریزی های لازم برای دو خطه کردن مسیر تهران به اهواز صورت گرفته است. امیدوار هستیم تا قبل از فرا رسیدن فصل تابستان خطوط ریلی مسیر اهواز به اندیمشک را تعویض کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: مجوزهای قانونی برای احداث خط ریلی اهواز به اصفهان دریافت شده و در این زمان به دنبال تامین منابع مالی آن هستیم. این مسیر به صورت دو خطه طراحی شده است. به منظور تامین اعتبارات این طرح به دنبال مشارکت بخش خصوصی و اجرای بخشی از آن به صورت فاینانس هستیم.

وی با اشاره به فرسوده بودن ایستگاه مرکزی راه آهن اهواز عنوان کرد: یکی از اولویت های اصلی ما بازسازی و احداث ایستگاه مرکزی جدید و مناسب با میزان تردد در مرکز استان است.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: خانه های سازمانی راه آهن در کل کشور را با کمک بخش خصوصی طراحی خواهیم کرد تا خانه های قدیمی تخریب و خانه های جدید ساخته شود.