کشت گیاه جدید کینوا برای اولین بار در هفتکل+ عکس

خورنا – به گزارش خورنا به نقل از خبرگزاری ندای هفتکل، خانم مهندس مهوش شیرالی رئیس اداره تعاون روستایی شهرستان هفتکل طی مطلب ارسالی به این خبرگزاری ضمن اظهار اجرای اولین طرح پایان نامه ای دانشگاهی با راهنمایی اساتید برجسته کشوری (دکتر عبدالمهدی بخشنده ) و استانی (دکتر محمد حسین قرینه و دکتر بهرام اندرزیان) در خصوص گیاه کینوا در شهرستان هفتکل گفت:

 

ایران در جغرافیای جهانی در منطقه خشک قرار گرفته و با توجه به فقر منابع آبی، منابع طبیعی تجدید شونده آن از حساسیت و شکنندگی زیادی برخوردار هستند که عدم توجه کافی و بهره¬برداری بدون برنامه و غیر اصولی باعث تخریب هر چه بیشتر این منابع خدادادی خواهد شد. بنابراین لزوم مطالعه و   برنامه¬ریزی دقیق کاملاً محسوس است. با وجود اهمیت این موضوع ،افزایش تولیدات زراعی برای تغذیه جمعیت در حال رشد کشور، اولویت اصلی بخش کشاورزی کشور است. توسعه سطح زیر کشت و بکارگیری اراضی با حاصلخیزی پائین یکی از راهکارهای موجود برای افزایش تولیدات زراعی است.

 

با توجه به اینکه در حال حاضر تنها ۱% از مساحت ایران که کمتر از ۱۸ میلیون هکتار است، تحت عملیات کشاورزی قرار می گیرد، باید تلاش داشت تا گیاهی را جایگزین کرد تا بتواند در مزارع شور و غیر قابل کشت دوام بیشتری را داشته باشد.

ایشان  اظهار داشت: هم اکنون حدود ۵ میلیون هکتار از زمین های کشور اعم از اراضی شور و خشک، دست نخورده هستند، که متوسط بارندگی در آنها گاهی حتی به میلیمتر نیز می رسد.

 

استان خوزستان نیز با بیش از سه میلیون اراضی دارای پتانسیل کشت و کار، علی رغم وجوددشت¬های وسیع در مناطق مختلف متأسفانه به دلایل مختلف از جمله وجود تنش¬های غیرزنده محیطی مانند خشکی، شوری، گرماو عدم حاصل¬خیزی خاک و نهایتاً عملکرد پائینتوجیه اقتصادی نداشته و امکان کشت و بهره¬برداری از اراضی توسط گیاهان زراعی مرسوم امکان پذیر نیست. تحت چنین شرایطی استفاده از گیاهان جدید و متحمل به تنش¬های محیطی یک راهکار کارآمد برای افزایش تولیدات زراعی است.

 

وی افزود: گیاه جدید کینوا  که از طرف سازمان خواروبار جهانی (FAO ) به عنوان یک استراتژی برای امنیت غذایی دنیا معرفی شده است بومی کوه های آند در بولیوی، شیلی و پرو است و قدمتی بیش از ۵ هزار  سال دارد و درواقع گیاه کینوا یک گیاه شبه غله است که  و می تواند راه حلی برای مشکل کمبود غله در کشور باشد.

عکس - خبرگزاری ندای هفتکلوی ادامه داد: این گیاه به دلیل مقاوم بودن در برابر شوری و گرما  قابلیت کشت در بسیاری از زمین هایی را که در حال حاضر کشت نمی شوند را دارد ، کینوا  قادر است شوری، خشکی طولانی مدت، یخبندان و تگرگ را تحمل نماید این گیاه ،یک گیاه شورزیست اختیاری است و قادر است شوری سطح دریا نیز را تحمل کند که حدودا ۳۵۰ میلی مول نمک است.

 

در اکثر زمین های لم یزرع کشور که تا  ۲۰ دسیمز شوری در اطراف آ ن وجود دارد و هیچ گیاهی کشت نمی شود  می توان این گیاه را که قابلیت تحمل شوری تا ۵۷ دسیمز را دارد را در زمین هایی با شوری بالا کشت کرد.

 

خانم شیرالی اظهار داشت:متوسط عملکرد اقتصادی این گیاه در هر هکتار پنج تن است. در شرایطی که قیمت جهانی گندم ۳۵۰ دلار در هر تن است، کینوا ۳۲۰۰  دلار قیمت دارد و در برخی ارقام قیمت آن به ۸ هزار دلار می رسد با این وجود که هزینه‌های تولید در واحد سطح این گیاه در ایران کمتر از گندم خواهد بود زیرا کشت این گیاه نیاز به آب، کود و عملیات زراعی بسیار کمتری نسبت به گندم دارد. ازطرفی با توجه به ارزش بالای قیمت این محصول در بازارها یا روپا و آمریکا در صورت صادرات آن نیز موجب کسب درآمد ارزی خواهدشد.

 

سال ۲۰۱۳ را به نام این گیاه اختصاص داده اند

عکس - خبرگزاری ندای هفتکل

وی ادامه داد: فائو یا سازمان خواروبار و کشاورزی  جهانی نام دیگر این گیاه را به دلیل خاصیت بالای که دارد خاویار گیاهی نامیده است و همچنین سال ۲۰۱۳را نیز به نام این گیاه نام گذاری کرده و در نظر دارد تا این گیاه را به دنیا نیز بشناساند تا مردم دنیا با کشت آن آشنا شده و از خاصیتهای  آن بهره مند شوند.

 

خانم شیرالی  گفت: هم اکنون این گیاه در کشورهای اروپایی به خاطر برخی مشکلاتی که وجود دارد کشت این گیاه به راحتی صورت نمی گیرد، ولی خوشبختانه در کشورایران به دلیل وجود زمین های لم یزرع و غیر قابل کشت در حاشیه کویر که نیمی از زمین های کشور را شامل می شود می توان به راحتی به توسعه و کشت این گیاه پرداخت.

 

وی با بیان اینکه کشت این گیاه در بین مردم باعث اشتغال زایی می شود اذعان داشت: عملکرد دانه این گیاه  بسیار بالاست و مردم می توانند از دانه این گیاه برای غذای انسان و از کاه و کلش آن بعنوان علوفه دام استفاده کنند.

 

عکس - خبرگزاری ندای هفتکلایشان  با بیان اینکه این گیاه می تواند جایگزین خوبی برای برنج باشد اضافه کرد: کشور در سال برای واردات برنج چیزی حدود دو میلیارد دلار ارز را از کشور خارج می¬کند و همچنین تولید داخلی برنج مستلزم مصرف آب زیادی در شرایط بحران کم آبی کشور است  و این در حالی است که گیاه کینوا می تواند به طور مستقل به جای برنج و یا به عنوان  محصولی ترکیبی مورد استفاده مردم قرار بگیرد.

 

وی خاطرنشان داشت:این گیاه کارایی بالایی در استفاده از آب دارد و می تواند خشکی بالا را تحمل کرده به طوری که عملکرد قابل قبولی در مناطقی با بارندگی ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلی متر را دارا است.

 

خانم مهندس شیرالی  در ادامه خاطرنشان کرد: ارزش غذایی بسیار بالای دانه یا بذر کینوا موجب مقایسه آن توسط سازمان خواروبار جهانی (FAO) با شیر خشک گردیده است و همچنین محصول اصلی این گیاه، دانه آن است که دارای ارزش غذایی بالایی است.این گیاه از نظر کیفیت دارای اسید های آمینه بالا ( لیزین) و دارای پروتئین های زیادی (۲۰ درصد) است که در دیگر گیاهان و دانه ها کمتر دیده می شود و همچنین دارای امنیت غذایی بالایی نیز است. کینوا منبع مناسبی برای پتاسیم و دیگر مواد معدنی مانند آهن و کربوهیدراتهای مفید نیز هست.

ایشان در ادامه گفتگو با خبرگزاری ندای هفتکل تصریح داشت: از مزیت اصلی استفاده از بذر کینوا به عنوان یک مکمل غذایی در صنعت آرد می تواند باشد و البته پاسخگویی کینوا به تقاضای رو به رشد بین المللی برای محصولات فاقد گلوتنمی تواند بسیار مثمر ثمر باشد. وی با توجه به اینکه کینوا سرشار از پروتئین است اذعان داشت: این گیاه می تواند  یک جایگزین عالی برای برنج محسوب میشود و  همچنین مصرف این ماده احساس سیری به فرد می‌دهد، به همین دلیل توصیه می‌شود افراد دیابتی از این کربوهیدرات به جای برنج سفید و پاستا استفاده کنند.

 

در پایان خانم مهندس شیرالی گفت: نتایج این پایان نامه حاکی از آن است که نتایج حاصل از ارزیابی و تعیین اعتبار مدل  AquaCrop نشان داد که این مدل مراحل مختلف رشد و نمو کینوا را به خوبی شبیه سازی نموده و قابلیت خوبی در تخمین عملکرد کینوا  داشته است .

 

همچنین نتایج این مطالعه نشان داد که  پهنه¬بندی آگرواکولوژیکی کینوا، در مناطق دیم خوزستان بر اساس تحلیل اطلاعات اقلیمی، توپوگرافی، آب و خاک امکان¬پذیر است و سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) به¬عنوان ابزاری قدرتمند در تحلیل داده¬های مکانی قادر به تعیین پهنه¬های همگن با استفاده از نتایج شبیه¬سازی پتانسیل عملکرد توسط مدل AquaCrop است.

عملکرد پتانسیل شبیه سازی شده کینوا در مناطق دیم از ۳/۲ تا ۸/۳ تن در هکتار در سطح استان متغیر بود و گرادیانی کاهشی از شمال شرقی به سمت شمال، جنوب شرق و جنوب استان مشاهده شد که حاکی از مطلوبیت عوامل محیطی (مقدار بارندگی ، توزیع نزولات جوی و دما) در شمال شرقی استان است.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • طاهره محمدی ممنون از مطلب خوب و مفید شما . من از شرکت کیان فود این محصول رو تهیه کردم من خیلی خوشم اومد. اینم ادرس سایتش http://www.kianfood.com/