آیا طلسم ناحیه صنعتی هفتکل شکسته می‌شود؟

خورنا – خبرگزاری ندای هفتکل: شهرک‌ها و نواحی صنعتی یا همان صنایع کوچک به منظور رونق اقتصادی و توسعه صنایع کوچک در هر شهر و شهرستانی فعالیت می‌کنند که یکی از اهداف مهم احداث آنها کمک به سرمایه داران و سرمایه‌گذاران بخش صنعت است.

در کشور ما نیز شهرک‌ها و نواحی صنعتی از رونق خوبی برخوردار است و در شهرهای کوچک و بزرگ فعالیت می‌کنند که علاوه بر رونق اقتصادی برای منطقه خود، سبب ایجاد اشتغال برای افراد جویای کار به ویژه تحصیل کرده‌های رشته‌های گوناگون دانشگاهی شده است.

 

به گزارش خورنا به نقل از خبرگزاری ندای هفتکل، در خوزستان نیز شهرک‌ها و نواحی صنعتی در شهرهای گوناگون از جمله کلانشهر اهواز، شهر نفتخیز مسجدسلیمان، امیدیه، ایذه، شوشتر، رامهرمز، باغملک و دیگر شهرهای این استان ساخته شد و صنایع زیادی در این شهرک‌ها مشغول به فعالیت هستند.

 

سوله‌هایی برای خانه کبوترها

در هفتکل نیز که در دولت نهم به شهرستان تبدیل شده بود مدتی است که ناحیه صنعتی فعالیت خود را آغاز کرده و سوله‌‌های آن مهیا و ساخته شده ولی هنوز خبری از راه‌اندازی واحدهای آن نیست و بلا استفاده مانده و به لانه کبوترها و دیگر پرندگان تبدیل شده‌اند.

 

یکی از شهروندان هفتکلی درباره مشاهدات خود در این ناحیه توضیحاتی ارائه می‌دهد و در این رابطه می‌گوید: چندی پیش با یکی از بستگان به دیدن ناحیه صنعتی هفتکل که در ورودی جاده اهواز قرار دارد رفتیم سوله‌های خیلی خوبی با مساحت‌های حدود ۱۰۰ متری در ۲ ردیف روبه‎روی هم ساخته شده است ولی همین طور بلا استفاده رها شده‌اند.

 

وی ادامه می‌دهد: علی‎رغم اینکه برای ساخت سوله‌های این ناحیه هزینه زیادی صرف و زحمت زیادی نیز کشده شده ولی متاسفانه در هیچ کدام از آنها کاری انجام نمی‌شد و به حال خود رها شده بودند و لانه خوبی برای پرندگان تبدیل شدند که از دیدن این صحنه‌ها تاسف خوردم.

 

اعلام آمادگی ۵ سرمایه گذار برای حضور در هفتکل

هر چند بهزاد صالح بیگی، فرماندار سابق هفتکل در شامگاه روز چهارشنبه هشتم خرداد ماه سال ۱۳۹۲ در جمع مردم این شهرستان از شکسته شدن طلسم ناحیه صنعتی هفتکل خبر داده بود ولی با گذشت حدود ۲ سال از آن سخنان هنوز فعالیت خاصی در این شهرک انجام نشده است.

 

اما به منظور اطلاع از آخرین وضعیت ناحیه صنعتی هفتکل با محسن بیرانوند، فرماندار این شهرستان تماس می‌گیریم تا توضیحاتی ارائه دهد که می‌گوید: در این شهرک ۱۰ سوله ساخته شده که در حال واگذاری آنها هستیم که متقاضی هم دارند و برخی به سرمایه‌گذاران داده شده است.

 

فرماندار هفتکل گفت: هم اکنون سوله هایی که در ناحیه صنعتی ساخته شده در حال واگذاری است که تا کنون ۵ سرمایه گذار برای حضور در این شهرک اعلام آمادگی کردند تا در این شهرک واحدهایی از جمله چند واحد تولیدی و بسته بندی را راه‌اندازی کنند.

 

تسهیل در واگذاری سوله‌های ناحیه صنعتی هفتکل

وی ادامه می‌دهد که کار واگذاری ۲ سوله در ناحیه صنعتی هفتکل انجام شده که در روزهای آینده مستقر خواهند شد و کار خود را آغاز کنند، بسته بندی حبوبات، بسته بندی خرما و تولید جوپرک از جمله واحدهایی هستند که قرار است در این شهرک راه اندازی شوند.

 

بیرانوند در ادامه به شرایط واگذاری سوله‌های ناحیه صنعتی هفتکل اشاره می‌کند و می‌گوید: در گذشته شرایط برای واگذاری آنها سخت بود ولی با توجه به تسهیلاتی که برای مناطق محروم از سوی دولت در نظر گرفته شد و پیش پرداخت کمتر و اقساط نیز بیشتر شده سرمایه‌گذاران رقبت بیشتری برای سرمایه‌گذاری پیدا کردند.

 

رئیس شورای اداری هفتکل در ادامه به بیان دیگر اقدامات برای حضور سرمایه‌گذاران در ناحیه صنعتی می‌پردازد و می‌گوید: در کنار سوله‌های این شهرک همچنین ۵ هکتار زمین در نظر گرفته‌ایم که زیر ساخت‌های آن نیز مهیا شده است.

 

گاز رسانی شهرک به بهره برداری رسید

وی ادامه می‌دهد: اگر سرمایه‌گذاری بخواهد سوله بسازد نیز از این ۵ هکتار زمین در اختیار او قرار می‌دهیم تا واحد صنعتی و یا تولیدی خود را بسازد و در این شهرستان هفتکل فعالیت کند.

 

بیرانوند تاکید می‎کند: در صورتی که سرمایه‌گذاری در ناحیه صنعتی این شهرستان صورت گیرد حدود ۸۰ نفر به صورت مستقیم مشغول به کار می‌شوند که با شروع به کار این واحدهای صنعتی گام های موثری در ایجاد اشتغال برای جوانان و افراد جویای کار منطقه برداشته می‌شود.

 

یکی از زیرساخت‌های مهم در شهرک‌های صنعتی داشتن گاز شهری است که خوشبختانه با تلاش‌هایی که صورت پذیرفت ناحیه صنعتی هفتگل در دهه فجر سال گذشته از این نعمت بهره مند شد پروژه گاز رسانی به آن بهمن ماه ۹۳ به بهره برداری رسید.

 

تنها مشکل ناحیه صنعتی هفتکل

به همین منظور با علی مهدی‌پور، معاون عمران و محیط زیست شرکت شهرک‌های صنعتی خوزستان در پاسخ به سوالات ما درباره اقدامات انجام شده در این زمینه می‌گوید: در ناحیه صنعتی هفتکل ۱۰ واحد کارگاهی ۲۱۶ متری در حدود ۳ سال پیش ساخته شده است.

 

وی ادامه می‎دهد: تمام زیر ساخت‌های مورد نیاز ناحیه صنعتی هفتکل از جمله آسفالت، روشنایی، برق، آب مخابرات و جدول‌کاری نیز فراهم شده و در دهه فجر سال ۹۳ نیز گاز رسانی به آن نیز به بهره برداری رسید و هم اکنون هیچ مشکلی ندارد.

 

معاون عمران و محیط زیست شرکت شهرک‌های صنعتی خوزستان اضافه می‎کند: تنها مشکل ناحیه صنعتی هفتکل نبود سرمایه‌گذار است که این موضوع حمایت مسولان بومی از جمله فرماندار را می‌طلبد که متقاضیان را برای حضور در این شهرک راهنمایی و به ما معرفی کنند.

 

سرمایه گذاران از ناحیه صنعتی هفتکل استقبال نکردند

همچنین غلامرضا پورنیر، معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی شرکت شهرک‌های صنعتی خوزستان نیز از واگذاری ۴ واحد کارگاهی به متقاضیان خبر می‌دهد و اضافه می‌کند: هم اکنون ۲ واحد مستقر در ناحیه صنعتی هفتکل شده‌اند و فعالیت خود را در زمینه بسته بندی آغاز کرده‌اند.

 

وی بیان می‌کند: در صورتی که متقاضی وجود داشته باشد شرکت شهرک‌های صنعتی خوزستان آماده واگذاری واحدهای صنعتی در ناحیه صنعتی هفتکل است و این آمادگی وجود دارد تا سرمایه گذاران در این شهرک واحدهایی را راه‌اندازی کنند.

 

اخلاق محمدیان، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خوزستان توضیحاتی درباره ناحیه صنعتی هفتکل ارائه می‌دهد و استقبال نکردن سرمایه‌گذاران برای سرمایه گذاری را دلیل عدم بهره برداری از این ناحیه عنوان می‌کند.

 

شرایط ویژه و قیمت مناسب در ناحیه صنعتی هفتکل

با اینکه وی امکانات و شرایط برای سرمایه گذاری و فعالیت در ناحیه صنعتی هفتکل را کافی می‌داند ولی شده تا کنون سرمایه‌گذاران حاضر به حضور در این شهر نفت خیز نشده‌اند و ۲ واحدی که مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خوزستان از واگذاری آن خبر داده بود نیز هنوز به طور کامل مستقر نشده‌اند.

 

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی خوزستان شرایط ویژه و قیمت مناسب را از اقدامات لازم برای متضیان برای حضور در هفتکل خبر می‌دهد و برای واگذاری ۸ واحد دیگر از ۱۰ واحد ساخته شده در ناحیه صنعتی هفتکل اعلام آمادگی می‌کند.

 

آن طور که مسئولان بیان می‌کنند شرایط خوبی برای حضور و فعالیت سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای در ناحیه صنعتی هفتکل در نظر گرفته‌اند که امیدواریم با اطلاع رسانی صحیح به زودی شاهد راه اندازی واحدهای صنعتی و تولیدی در این ناحیه باشیم و تعدادی از جوانان جویای کار دومین شهر نفتخیز خاورمیانه مشغول به کار شوند.

 

 

منبع: تابناک خوزستان