نگاه فایننشال تایمز به ۲ حزب جدید در اردوگاه اصلاح طلبان

خورنا – فایننشال تایمز می نویسد : به نظر می رسد اعضای دو حزب جدید یاد شده دیر یا زود باید بین تقاضاهای فزاینده بدنه اجتماعی حامی اصلاح طلبان در زمینه مطالبات سیاسی و اجتماعی و مصالح حکومتی دست به انتخاب بزنند.

روزنامه فایننشال تایمز با انتشار گزارشی به تشکیل دو حزب جدید در اردوگاه اصلاح طالبان در ماه های گذشته توجه نشان داده است.

این گزارش می نویسد: پس از سال ها فترت و عدم اجازه به اصلاح طلبان برای فعالیت سیاسی، دو حزب اصلاح طلب جدید در ایران به وجود آمده است، اما نگاه میانه روهای ایران نسبت به دو حزب جدید در دو طیف سوء ظن و امید جای می گیرد.

میانه رو ها تردید دارند که تشکیل دو حزب “ندای ایرانیان” و”اتحاد ملت” آیا به عنوان تغییری جدی در رویکرد حکومت نسبت به اصلاح طلبان است یا اینکه می تواند مقدمه ای برای مقابله ای جدید با آنها باشد.

یک تحلیلگر سیاسی اصلاح طلب  در این باره می گوید:” حکومت به این نتیجه رسیده است که برای جلوگیری از انفجاری دیگر در بدنه اجتماعی  حامی اصلاح طلبان تشکیل چنین احزابی یک ضرورت است، آنها گزینه ای  جز تحمل این احزاب منعطف که به هر حال حامیان این احزاب جدید در جایی جمع می شوند که قابل رصد باشند، ندارند.”

او می افزاید: آنها امیدوارند تشکیل این احزاب جدید اصلاح طلب مثل واکسیناسیون برای ایمن شدن از احزاب اصلاح طلب سرکشی که حکومت آنها را مثل ویروس ابولا می بیند، باشد.”

فایننشال تایمز می نویسد : به نظر می رسد اعضای دو حزب جدید یاد شده دیر یا زود باید بین تقاضاهای فزاینده بدنه اجتماعی حامی اصلاح طلبان در زمینه مطالبات سیاسی و اجتماعی و مصالح حکومتی دست به انتخاب بزنند.

بر اساس این گزارش احزاب جدید به ایده تغییرات تدریجی و گام به گام درون چارچوب نظام  متعهدند. بیشتر اعضای این دو حزب از اعضای حزب سابق مشارکت بزرگ ترین حزب اصلاح طلب ایران است که پس از وقایع انتخابات سال ۱۳۸۸ از سوی حکومت منحل شد.

به نوشته این گزارش اعضای حزب جدید اتحاد ملت که توسط ولی الله شجاع پوریان نماینده اصلاح طلب سابق مجلس تاسیس شده است بیشتر از هواداران و اعضای سابق حزب مشارکت است . تندروها در ایران در انتقاد از این حزب می گویند این حزب همان اعضای سابق حزب مشارکت است با این تفاوت که اعضای زندان نرفته این حزب دست به تشکیل این حزب زده اند.

حزب ندای ایرانیان نیز از ۲۳۰۰ عضو تشکیل شده است که بیشتر آنها در ابتدای دهه چهارم عمرشان هستند. موسس این حزب صادق خرازی سفیر سابق ایران در فرانسه است. همان کسی که بیشتر از یک دهه قبل پیشنهاد انجام یک معامله بزرگ بین ایران و آمریکا بر سر موضوعات مورد اختلاف دو کشور را داد.