گزارش کامل و تصاویر مناظره عباس سلیمی نمین و محمد کیانوش راد با عنوان «دولت ها زیر ذره بین!»

خورنا مناظره عباس سلیمی نمین و محمد کیانوش راد در دانشگاه یزد در خصوص عملکرد دوساله دولت روحانی برگزارشد.

به گزارش خورنا، در این مراسم ابتدا سلیمی نمین با اشاره به فضای بحث بی طرفانه در دانشگاه و دولت روحانی گفت : فضای دانشگاه نباید در انحصار یک گروه سیاسی باشد و دولت روحانی هم دولتی نخبه گرا و بی توجه بن توده های مردم است و روحانی نخبه گان را برتر از مردم و بالاتر از قانون می داند وی با استناد به سخن روحانی گفت روحانی می گوید انسان های استثنایی در قالب قانون نمی گنجند. و این نشان دهنده دیدگاه روحانی به مردم است.

در پاسخ محمد کیانوش راد نماینده مردم اهواز در مجلس ششم گفت :  این تفسیر شما از سخن روحانی است و همین سخن را می توان به شیوه دیگری هم تفسیر کرد. کیانوش راد گفت اولا نباید نگاهی ذات انگارانه به افراد داشت و سخن سال ٧۵ روحانی را اینجا ملاک قضاوت گرفت ، ضمن آنکه این تفسیر شماست.

 DSCF9835

وی با اشاره به اینکه اگر نخبه گرایی را بد بدانیم ، به مراتب پوپولیسم برای کشور خطرناک تر و بدتر است ، و در مورد دولت ها ما باید بصورت نسبی  دولت ها را تحلیل کنیم.  دردولت دوره اصول گرایان و احمدی نژاد  ، کشور در حوزه اقتصاد ، فرهنگ و سیاست به بدترین دوره خود رسید .احمدی نژاد کشور را نابود کرد. اقتصاد در دوره دفاع مقدس با نخست وزیر امام اداره شد و در دوره سازندگی هنگام تحویل دولت به خاتمی تورم حدود ٢۵/. بود و در هنگام تحویل خاتمی حدود ١٢/. کاهش یافت و احمدی نژاد با حدود۵٠/.تورم کشور را به روحانی تحویل داد و طبق برنامه پنج ساله باید به رشد ٨/. می رسیدم اما در سال ٩١ و ٩٢ به رشد منفی ۴/.و ٣/.دهم  درصد رسیدیم و این یک فاجعه برای اقتصاد کشور بود.اقای روحانی در ابتدا جلوی تخریب بیشتر اقتصاد راگرفت و اکنون با تصحیح  اقدامات دولت قبل ، تورم  و ناامنی را کنترل کرده  و موفق بوده  است .

سلیمی نمین در ادامه گفت.  من از دوره دو ساله اخردولت  احمدی نژاد دفاع نمی کنم. احمدی نژاد می خواست از ابزار اقتصادی برای تسلیم مدیریت کشور و ایجاد ارتباط با آمریکا استفاده کند.اما شما اصلاح طلبان هم همین کار را کردید و خواستید از ابزار سیاسی و با نوشتن نامه به رهبری ، مدیریت کشور را وادار به تسلیم کنید.

کیانوش راد در پاسخ گفت. : این جمله شما در باره احمدی نژاد یعنی خیانت به کشور.  و در ادامه گفت : نامه نمایندگان به رهبری بر اساس وظیفه نمایندگان نوشته شد و قابل دفاع است. در ان نامه مسائلی مطرح شد که بعدها درستی ان نگرانی ها به اثبات رسید.

سلیمی گفت : شما به دروغ گفتید آلبرایت از ایران عذر خواهی کرده و در نامه خواستار تسلیم و تغییر قانون اساسی شدید.  کیانوش راد گفت. حالا که شما از نامه گفتید حتما دانشجویان ان نامه را بخوانند. به هیچ عنوان تقاضای تغییر قانون اساسی ذکر نشده و این یک دروغ آشکار است. DSCF9773

سلیمی نمین گفت : شما از موضع ترس ، سیاه نمایی کردید و شرایط کشور را با دوره جنگ جهانی مقایسه کردید که

کیانوش راد گفت : در ان نامه واقعیت ها  گفته شده است و مساله اصلی ان بود که باید خواست مردم و رای مردم امکان اجرا داشته  باشد، و در مورد ترس، باید گفت ترس در مواقع خطر بر اساس مصلحت سنجی  لازم است و ترس در این مواقع یک رفتار هوشمندانه است. بله ما از وضعیت کشور نگران بودیم و نگرانی های خودمان را هم طبق وظیفه وبدون واهمه بیان داشتیم. ما اگر برای خودمان می ترسیدم که صراحتا نامه نمی نوشتیم، ما برای شرایط کشور نگران بودیم.

سلیمی نمین گفت : مردم اصلاح طلبان را بدلیل این خود کم بینی پس زدند و شما که  از قانون دم می زنید در ٨٨ انتخابات  نتایج را نپذیرفتید.

کیانوش راد در پاسخ گفت : انتخابات ٨٨ وضعی متفاوت داشت . اما در انتخابات ٨۴ علیرغم مسایلی هم که پیش آمد و اقای کروبی گفت یکساعت خوابیدم و همه چیز عوض شد و با هاشمی با گلایه گفت به خدا شکایت می کنم.  در عین حال نتایج را پذیرفتیم اما سال ٨٨ مسایل خاص خودش را داشت.

DSCF9779

کیانوش راد گفت : همه جناح های سیاسی کشور باید اصول بنیادینی را در امر سیاست بپذیرند . اسلام ، ایران ، حاکمیت مردم و قانون اساسی چهار اصلی است که همه باید قبول کنیم. تا سیاست از وضعیت ستیزجویانه به صورتی سازش جویانه و مسالمت آمیز در آید. و در توضیح ان گفتند : وقتی اسلام می گوییم ، منظور اسلام رحمانی است نه اسلام همراه با خشونت و وقتی از ایران می گوییم. یعنی طرفدار تمامیت ارضی ، طرفدار ایران برای همه ایرانیان و تقدم دادن منافع ملی بر هر منفعت دیگری است.  حق حاکمیت را هم ذی حق دانستن مردم بر ملک خود یعنی ایران می دانیم.  هر ایرانی یک هفتاد میلیون ام  سهم دارد و هیچکس سهم ویژه و برتری ندارد. و در مورد قانون ، ملاک قانون اساسی است.  انهم به شیوه التزامی و نه اعتقادی.  اگر قانون ملاک باشد ، بدون دلیل قانونی حزب مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی غیرقانونی نمی شد. اگر قانون ملاک باشد ، بدون دلیل  حصر صورت نمی گیرد. و کروبی و میرحسین در حصر نمی مانند.  اگر قانون ملاک باشد ، شورای نگهبان نباید بدون نظر مراجع چهارگانه مورد استناد قانون کسی را رد صلاحیت کند ، در برابر چراغ قرمز راهنمایی و رانندگی ، صرف نظر از هر نوع عقیده و مرامی ، قبول یا عدم قبول ان ، همه می ایستند. و معنای التزام همین است.

سلیمی نمین در پاسخ گفت : حصر بر اساس تصمیم شورای عالی امنیت ملی است و قانونی است.

کیانوش راد گفت : شورای عالی امنیت ملی حق صدور حکم قضایی را ندارد. سیاست گذاری با صدور حکم قضایی فرق دارد. و طبق قانون اساسی ، اینگونه امور در اختیار قوه قضاییه است و در نتیجه حصر کروبی و میرحسین موسوی خلاف قانون اساسی است.

سلیمی نمین گفت. : در برخورد با مسایل باید انصاف داشت و حاکم شدن یک گروه برای کشور خطرناک است. و نباید در دانشکاه و در کشور تنها یک گروه حاکم باشند DSCF9774

کیانوش راد گفت. این حرف کاملا درستی است.  بنظر من با بودن انصاف در قضاوت ها ، امر سیاست در کشور آسان تر خواهد شد.

وی در ادامه گفت در سال ٨٨ در پاسخ به کسی گفتم : اینجور که شما برخورد می کنید مطمئنم روزی عماد افروغ ، مطهری و احمد توکلی را هم محاکمه می کنید. و همین هم شد.  اینها در جاهایی انصاف داشتند و به برخی از حقایق رسیدند. شما هم اقای سلیمی با رعایت انصاف به همین راه خواهید رسید.

وی در ادامه و در پاسخ به این سخن سلیمی که در مذاکرات بدنبال رسمیت دادن به اسراییل هستند گفت. : این نیز خلاف محض است. کدام انسان ازاده ای هست که بگوید از حق مظلومان دفاع نکنید ، اما دفاع از مظلوم هم راه و روش متعارف خود را دارد. ما مرعوب نیستیم،  ولی معتقدیم راه استقلال و دفاع از حقوق مردم ایران و دفاع از مظلومان دنیا با رفتارهای تندو سخنان تحریک آمیز و جنگ طلبانه بدست نخواهد امد.  نه سازش و نه تسلیم ، لزما به معنی نبرد با امریکا نیست. باید همه از مطلق اندیشی دست بردارند. مطلق اندیشی راه گفتگو و مصالحه و سازش،  و راه شنیدن حرف یکدیگر را خواهد بست. سیاست ستیز را در کشور با توجه به اصول بنیادین مورد توافق همه جناح ها باید به سمت سیاست و رقابت های مسالمت جویانه برد.